View : 722 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author임정연-
dc.creator임정연-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:20Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015496-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196701-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015496-
dc.description.abstractThis research is aimed at offering the basic materials of developing an early-childhood education program in T.V. by surveying the organizing-proportion of T.V. programs for children and the actual conditions of its producing. For this purpose, the designed subjects of study are as follows ; 1. The rate and time of programs for children, juveniles and adults. 2. The patterns of children programs. 3. The comparison of the domestically-produced programs with the imported ones in their rate and patterns. 4. The conditions of producing the programs for early childhood education. The methods of this research was implemented with the analysis of objects and each patterns, n the core of the basic tables of weekly program organization by 3 public and one commercial T.V. stations, from 1962, the time of opening T.V. broadcast, to the first half of 1987 at present, and through the interview with producing staffs who were in charge of early childhood education programs in each T.V. stations, I analyzed its contents. The findings of the study turns out as follows; 1. The rate of the children programs to the juvenile and adult ones, showed a relatively-higher trend in the public broadcast (62-87, 10.7%) than in the commercial broadcast ('69-'87, 8.3%). Also, the variation of yearly rate to the children programs was less stable, due to the big change of a percentage, and it showed the tendency to increase at the average. 2. A cartoon film held the higher rate ('86, 32.9%) among the children programs. Even though early childhood education program, which was formed as " T.V. kindergarten", was not regarded as important, through the 1960's it was 7.4% (1975) in the mid-1970's and tended to increase its rate into 17.6% (1985) in the 1980's. 3. In process of producing the children program, the comparison of its domestic productions with the imported ones (from foreign countries) showed that the latter held 34.4% ('69-'87) in total programs in a public broadcast, while 51.8% ('69-'87) in a commercial broadcast. Among foreign-made programs, the cartoon-film took approximately 73.2% ('81-'87). 4. The given condition of manpower resources for early childhood education in T.V., was poor, as compared with the quantity and time of its producing. Under the material base like the cost of production, participation of staffs in each professional production areas, was not able to be inducted positively, nor was the production implemented well, on account of the lack of relevant apparatus like a recording equipment.;본 연구의 목적은 텔레비젼 프로그램에서 어린이를 대상으로 하는 프로그램의 편성시간, 비율 및 ,제작실태를 조사함으로써 텔레비젼 유아교육 프로그램 개발의 기초자료를 제공하기 위한 것이다. 이러한 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 성인 및 청소년 프로그램에 대한 어린이 프로그램의 비율 및 시간은 어떠한가? 둘째, 어린이 프로그램의 유형은 어떠한가? 셋째, 어린이 대상의 국내제작 프로그램 및 외국 프로그램의 비율 및 유형은 어떠한가? 넷째, 텔레비전 유아교육 프로그램의 제작 여건은 어떠한가? 조사 방법은 텔레비젼 방송을 개시한 1962년부터 1987년 상반기인 현재까지 공영방송국 네곳과 민영방송국 한 곳의 주간 기본 편성표를 중심으로 프로그램의 대상 및 유형별 분석을 했으며, 각 방송국의 유아교육 프로그램 제작 스텝들을 면접하여 자료를 분석하였다. 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 1962년에서 1987년 상반기까지의 성인 및 청소년 프로그램에 대한 어린이 프로그램에 대한 비율은 공영방송(10.7%)이 민영방송(8.3%)에 비해 다소 높은 경향을 나타내었다. 또한 연도별 어린이 대상 프로그램의 비율변화는 그 증감의 폭이 커서 안정되어 있지 않으나 평균적으로는 증가되어 가는 현상을 보이고 있다. 둘째, 만화는 어린이 프로그램중 가장 높은 비율(32.9%, 1986년)을 차지하며, 텔레비젼 유치원의 형식인 유아교육물은 60년대에서 70년대초까지 강조되지 않았으나 70년대 중반기에는 7.4%(1975년)의 비율이 되었고, 80년대에는 17.6%(1985년)로 그 비율이 증가하는 현상을 보이고 있다. 세째, 어린이 대상 프로그램의 제작에서 우리나라의 .제작물과 외국으로부터 수입한 프로그램을 비교했을 때, 외국의 프로그램이 우리나라 공영방송에서는 전체 어린이 프로그램중 34.4%(1969년-1987년)를 차지하는 반면 민영방송에서는 51.8%(1969년∼1987년)를 차지하고 있다. 또한 외국 프로그램의 73.2%(1981년∼1987년)는 만화영화이다. 네째, 텔레비젼 유아교육 프로그램의 인적 여건은 제작량과 제작시간에 비해 부족한 편이다. 또한 제작비등의 물적여건도 부족해서 제작에 필요한 각 전문분야 스텝진의 참여를 이끌 수 없고 녹화장비등의 부족으로 충실한 제작을 하기 어려운 실정이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 D. 용어의 정의 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 텔레비젼 프로그램의 교육적 의의 = 4 B. 텔레비젼이 아동에게 미치는 영향 = 9 C. 외국의 텔레비젼 어린이 프로그램 편성 = 17 Ⅲ. 연구의 방법 = 21 A. 연구의 대상 = 21 B. 연구의 절차 = 21 C. 자료의 처리 = 22 Ⅳ. 결과 및 해석 = 23 A. 어린이 프로그램과 성인 및 청소년 프로그램 = 23 B. 어린이 프로그램 유형의 비율 및 시간 = 28 C. 어린이 대상의 국내제작 프로그램과 외국 프로그램 = 37 D. 텔레비젼 유아교육 프로그램의 제작 여건 = 40 Ⅴ. 결론 및 제언 = 48 참고문헌 = 50 질문지 = 53 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1817134 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject텔레비젼-
dc.subject어린이 프로그램-
dc.subject텔레비젼 프로그램-
dc.subject유아교육-
dc.title텔레비젼 어린이 프로그램의 실태연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Children's Television Program-
dc.format.page65 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE