View : 778 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이종록-
dc.contributor.author유제양-
dc.creator유제양-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:10Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015353-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196518-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015353-
dc.description.abstract현행 중학교 과학교과서와 고등학교 물리교과서의 연계성을 조사한 결과는 다음과 같다. 1. 연계성을 가지고 있는 내용은 힘과 운동, 전기, 에너지 부분으로 이 가운데 중·고등학교 교과서에서 중복된 내용은 힘의 정의, 힘의 작용, 뉴우튼의 운동법칙, 진자운동과 원운동의 정의, 전자기 유도의 일부분, 열과 분자운동, 열의 이동, 열팽창, 열과 역학적에너지의 전환, 에너지의 보존 등이다. 2. 전혀 연관성이 없는 내용은 중학교 과학교과서에는 없고, 고등학교 물리 Ⅰ·Ⅱ에만 있는 내용은 파동과 빛, 현대물리, 원자모형과 스펙트럼, 원자핵과 기본입자이다. 3. 실험에서 연계성 있는 내용은 힘과 속력의 변화, 진자주기의 측정, 등속 원운동, 전하량 보존, 전압과 전류의 관계, 전류의 자기작용 전자기 유도현상, 비열의 측정이다. 4. 실험에서 공통으로 쓰인 기구는 25종이고, 공통으로 쓰인 재료는 12종이다.;The result on the relationship between current science textbook for junior high school an physics text book for senior high school runs as follows. 1. Co-relation between the above two lies in such areas as force and motion, electricity and energy; the interfaced areas are definition of force, action of force, Newton's law of motion, definition of pendulum oscillation and circular motion, part of electromagnetic induction, heat and molecular motion, heat transfer, thermal expansion, conversion between heat and mechanical energy and preservation of energy 2. The areas which do not have relationship are wave motion and light, modern physics, atomic model and spectrum, atomic nucleus and fundamental particle, which are not contained in junior high school science text book but in senior high school physics I, Ⅱ text book. 3. About experiment, the areas which have connections are change of force and speed, measurement of pendulum oscillation, uniform circular motion, preservation of electric charge, relation between voltage and current, magnetic action of current, phenomenon of electromagnetic induction and measurement of specific heat. 4. The number of kinds of equipments commonly used for above experiments is25 and materials for same purpose are 12 kinds.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅳ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 자료 및 연구 방법 = 2 A. 자료 = 2 B. 연구 방법 = 2 Ⅲ. 결과 및 분석 = 3 A. 중학교 및 고등학교 과학과 교과서의 물리영역별 내용 조사 = 3 B. 중학교 및 고등학교 과학과 교과서의 물리영역 내용의 연계성 조사 = 5 C. 중·고등학교 과학 과교과서의 물리영역 실험내용의 연계성 조사 = 13 D. 중학교 및 고등학교 과학과 교과서의 물리영역 실험에서 쓰이는 실험 및 재료 조사 = 18 Ⅳ. 결론 = 22 참고문헌 = 25 ABSTRACT = 27-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1020458 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject중·고등학교-
dc.subject과학과-
dc.subject교과서-
dc.subject물리내용-
dc.subject연계성-
dc.title중·고등학교의 과학과 교과서 중 물리내용의 연계성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedSTUDY ON THE RELATIONSHIP OF THE PHYSICS IN SCIENCE TEXT BOOK FOR JUNIOR HIGH SCHOOLS AND SENIOR HIGH SCHOOLS-
dc.format.page35 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공물리교육분야-
dc.date.awarded1987. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE