View : 634 Download: 0

농학교 중학생의 독해력 실태에 관한 조사연구

Title
농학교 중학생의 독해력 실태에 관한 조사연구
Authors
최성희
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
농학교중학생독해력어학교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강윤호
Abstract
This study is about the reading comprehension ability of deaf student in middle school. Deaf student are almost not able to acquire language through the normal course due to their auditory handicaps. So their linguistic ability is very low as not compared with the one of hearing students. In the view of this fact, some special methods and devices must be granted to deaf students education process. But present condition of deaf education dose'nt fulfill this demand. And so I made this study for the purpose of searching out the present conditions and proposing some improvements of education. In the field of language education, reading comprehension is very important because deaf students use his visual organization only to grasp the meaning of language. general objectives and process in teaching of reading comprehension through books and articles. I have surveyed And thereafter I picked and chose the teaching contents from the Middle School Curriculum. Of course included in this deaf school as well as hearing one, and also the differences of teaching contents between two curriculums were studied, And related foreign studies and examples have been referred to illuminate this study and to compare with the condition of Korea. Questions for reading comprehension test were composed according to the teaching contents of deaf school curriculum. I made two kinds of question's paper per each degree, In test, totally 192 deaf students covering all degrees of 4 schools in Seoul and Inchon were participated. For all 9 items, they had very low scores. Through this test and study I came to the conclusion that deaf students can almost never comprehend the contents of text. In view of this study I made some propositions of deaf education to improve these problems.;농아자란 중도(90 ㏈이상)의 청각적 장애로 인해 정상적인 경로를 통해 언어를 습득하기가 어려운 자이다. 이들의 언어적 지체는 출생 직후부터 누적되어 정상적인 청력을 지닌 자들과 같은 방법으로 교육하기가 곤란하다. 그러나, 현재 농 학생에게 적용되고 있는 교과서는 일반 학생과 같은 것으로 농아자들의 체계적인 언어 학습을 저해하고 있다. 본 연구자는 이에 대한 문제점을 제기하고자 이 연구를 하였다. 독해는 문자를 읽고 그 내용을 파악하는 능력으로 시각을 통해 언어를 습득할 수 밖에 없는 농 학생에게 매우 중요한 국어과의 지도 영역이다. 문헌을 통해 일반적인 독해 지도의 목표와 과정을 살펴보았으며, 일반 학교와 농 학교의 교육 과정 국어과 지도 내용 중에서 독해와 관련된 항목을 선정하였다. 또, 일반 학교와 농 학교의 교육 과정을 서로 비교하였고, 우리 나라 농 학생의 실태 이해에 도움을 주기 위하여 외국의 연구 중에서 농 학생의 독해와 관련된 연구 내용들을 살펴보았다. 독해력의 평가는 농 학교 교육 과정 국어과에 나타난 독해 관련 지도 내용을 기준으로, 현재 농 학생들이 사용하고 있는 일반 학교 중등부 국어 교과서에서 설명문과 수필 각각 1종씩 선택, 2 가지의 평가 문항지를 작성하였다. 평가의 실시는 서울과 인천에서 모두 4개교를 선정, 중등부 1, 2, 3학년 학생 총 192명을 대상으로 하였다. 평가 내용 항목은 모두 9개로 분류되는데 모든 항목에 걸쳐 매우 낮은 결과를 나타냈다. 농 학생들의 대부분은 현재 교과서로 사용되고 있는 일반 학교 교과서의 내용을 거의 이해하지 못하고 있다는 결론이 나왔으며 이러한 문제점을 해결하기 위한 몇 가지 제언을 하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE