View : 731 Download: 0

기하학적 형태를 형상화한 섬유작품

Title
기하학적 형태를 형상화한 섬유작품
Other Titles
(A) STUDY ON THE WORK OF FABRIC BY WHICH GEOMETRICAL FORM WAS SHAPED
Authors
김진현
Issue Date
1986
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공
Keywords
기하학적 형태형상화섬유작품
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성옥희
Abstract
이른바, 형태는 시각에 의해 포착, 해석되는 개념이다. 이중 「기하학적 형태」는 인간의 도구에 의해 분석되고 또 표현되며 항상 수학의 법칙과 동행하는 독특한 시각장르라 할 수 있다. 자연을 분석함으로써 얻어진 기하학적 형태는, 그 스스로가 이미 자연의 질서를 포함하고 있는 원, 3 각형, 4 각형등의 논리적이고 합리적인 기본형태이며, 우리의 시각을 자극하고 반응하게 하는 간결성이라는 특성 때문에 작가는 자신의 목적에 따라 변형하고 종합하여 다양한 특수성을 표현할 수 있게 된다. 비구상형태라고 할 수 있는 기하학적 형태는, 예술과 문화의 모든 영역에 걸쳐 기능주의적 공간을 제시해 주며, 현대의 무질서한 혼돈상태를 엄격한 균형으로 조화시켜 준다. 그리고 모든 표현수단을 어떤 특수성으로부터 보편화시키는 작용을 한다. 또한 기하학적 형태는 객관화될 수 있는 형태로서 재현이 가능하며 극도로 단순화되어진 형태이기 때문에 시각적인 전달이 가장 빠른 조형표현임을 알 수 있다. 그리고 형태를 새롭게 창조하는데 있어 매우 편리하고 합리적인 형태로도 사용된다. 이러한 특성 때문에 기하학적 형태의 표현방법은 오늘날 여러 분야에서 다양하게 활용되고 있으며, 특히 조형적 측면에서 더욱 활발하게 전재되고 있고, 기하학적 형태가 우리에게 전달하는 미적 특수성은 미의 본질적 순수성을 내포하는 감각으로까지 대두되었다. 본 논문은 기하학적 형태가 새로운 조형요소로 활용되기까지의 이론적 배경을 1910년 Kandinsky의 추상회화부터 Bauhaus까지 예술운동에서 찾아보았다. 여기서는 대상의 구체적이고 생생한 모습보다는 기하학적 형태가 추구하는 개념, 또는 본질을 포착하여 상징의 창조에 주력한다는 것을 파악하고자 하였다. 따라서 기하학적 형태의 의미를 분석하여 새로운 형으로서의 의미를 확립해 보고자 하는데 주안점을 두었다. 또한 섬유예술에 있어서 기하학적 형태를 Bauhaus부터 최근의 직조작품에서 조사, 분석함으로서 섬유작품에 있어서 기하학적 형태 표현을 정리, 성립시키고 작품이 가지는 전체적인 시각적 특징으로서의 해석을 시도함으로써 섬유예술에 있어서 미적 특수성을 종합해 보고자 하였다. 그리고 본인의 기하학적 형태에 대한 인식을 바탕으로, 하나의 이미지를 섬유작품에 반영시켜 봄으로써 단순한 형태이지만, 한낱 형태나 패턴에만 그치지 않고 간결하고 포괄적이며 또한 강력한 흡인력을 갖는 섬유디자인으로서의 가능성을 제시하는데 역점을 두었다.;The geometrical form carries the following features that associated with all realms of art and culture it provides a functional space, that as a strictly geometrical balance it helps purge the modern life out of chaotic and disorderly state, and that it solves as a factor for bringing means of expression into universality from peculiarity. When it comes to the geometrical form that came as a result of the examination of nature, it assumes the logical, rational and basic form such as circle , triangle and quadrangle which already contained themselves the order of nature. Wearing brevity and stimulus that create our visual reaction, the geometrical form may be called a nonfigurative able to be modified and collected in compliance with the writer's idea. The geometrical form which is objectified, can be reproduced and is extremely simplified, so that there is no difficulty in realizing that it conveys the most rapid visual effect and that it is very convenient and reasonable in creating a new form. Such features in the manifold expression of the geometrical form serve the best purpose in that they have continued to be widely and practically put to application of various fields on the basis of formative art. The aesthetic features which we were afforded by the said features allowed us to arrive at the sense of the intrinsic pureness of aesthetics. Until such geometrical form came into the wide uses as a new formative factor, the theoretical background of the geometrical form was traced from the abstract painting by W. Kandinsky to the artistic movement by Bauhaus during 1910. It came out that the theoretical background did not embrace the concrete and vivid figures of the objects but the ideology, conception or essence of the objects, which means it concentrated on the creation of a symbol rather than on the portrayal of an object. This thesis establishes a new definition of the old geometrical form by investigating it in a new way. And again, as for the fabric design, it had the geometrical form examined from the Bauhaus to the recent fabric works, thereby enabling the expression of the geometrical pattern to be put into reality and the presentation of the entire visual features to be brought to reillumination. All in all, the fabric design given in this thesis succeeded in making the aesthetic characteristics renewed. My own way, attempting to illustrate the image of the origination of fabric, was reflected in the fabric work of mine, in which the form and pattern of the fabric work, irrespective of its simpleness, is so concise and bold as to excite us strong sense . thus presenting the possibility of development as a fabric design likely to come to the appeal of viewers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE