View : 731 Download: 0

시험불안 감소를 위한 인지행동적 집단상담의 효과에 관한 연구

Title
시험불안 감소를 위한 인지행동적 집단상담의 효과에 관한 연구
Other Titles
(The) Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Counseling in Reducing Test Anxiety
Authors
조숙선
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
시험불안인지행동집단상담효과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전찬화
Abstract
본 연구의 목적은 시험불안감소를 위한 인지행동적 집단상담의 효율성을 밝히고자 하는 것이다. 피험자는 남녀 중학생으로서, 시험태도검사를 통해 시험불안이 유의하게 높은(M+1SD 이상) 남학생과 여학생 각각 16명씩을 선정하여 실험조건과 통제조건에 8명씩 기초선이 같도록 무선배정 하였으며, 실험집단을 대상으로 총 6회의 상담이 실시되었다. 불안감소를 위한 인지행동적 기법은, 인지적 방법으로서 인지재구조법, 자기교시법, 심상법이, 행동적 방법으로서 이완 훈련이 결합, 사용되었다. 본 연구에서 사용된 도구는 시험태도검사(Test Anxiety Inven-tory: TAI)와 상태불안검사(The State - Trait Anxiety Inventory : STAI Form - X - I)이며, 사전, 사후검사의 자료는 2×2요인 공변량분석(ANCOVA)과 t-검증으로 처리되었다. 본 연구에서의 연구결과는 다음과 같다. 1. 상담 후, 실험집단의 시험불안은 남학생(t= 5.77 , p<.001), 여학생(t=2.94, p<.05)모두 의미있게 감소하였으나 통제집단은 의미있는 변화가 없었다. (P>.10) 2. 상담 후, 상태불안은, 여학생 실험집단만이 의미있게 감소하였다. (t=2.38, P<.05) 3. 상담 후, 시험불안과 상태불안에 대한 변화는, 남녀간에 의미있는 차이가 없었다. (P>.10) 결론적으로, 본 연구에서의 안지행동적 집단상담은 남녀 중학생의 시험불안과, 여학생의 상태불안을 감소시키는데 효과적인 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine the effectivness of Cognitive-Behavioral group counseling in reducing test aniety. Subjects were composed of 16 male and 16 female middle school students who marked significantly high scores in TAI (over M+ISD). They were randomly assigned to treatment and no-treatment condition as the same size in each sex, and 6 sessions of counseling were performed only for the treatment group. The Cognitive-Behavioral techniques include two aspects : As for Cognitive techniques, there were cognitive restruction, self-instrution and imagination, and as for Behavioral techniques relaxation training. In this study, Test Anxiety Inventory (TAI) and The State Trait Anxiety Inventory (STAI-X-I) were used, and the results of pre and post tests were analyzed by ANCOVA and T-test. The obtained results were as folLows; 1. After the counseling, test anxiety of the treatment group was significantly reduced in male (t=5.77, p<0.01) and female (t=2.94, p<0.05), but the no-treatment group was not. (p>0.10) 2. After the Counseling, state anxiety was significantly reduced only the female treatment group. (t=2.38, p<.05) 3. After the Counseling, test anxiety and state anxiety had no significant differences between male and female. In Conclusion, in this study, Cognitive Behavioral group Counseling had an effect on reducing test anxiety of male and female, and state anxiety of the female middle school students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE