View : 605 Download: 0

아동의 문장기억에 있어서의 추론능력과 부분적 그림효과

Title
아동의 문장기억에 있어서의 추론능력과 부분적 그림효과
Other Titles
(A) STUDY ON THE INFERENCE AND THE PARTIAL PICTURE EFFECTS OF CHILD'S SENTENCE MEMORY
Authors
이지은
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
아동문장기억그림효과추론능력
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
The purpose of this study is to examine the development of the inferential ability and the partial picture effects in the sentence memory with children of 5,8,10 years of age as the subject. To accomplish this goal, I attempted to find the memory performance and the development of inferential ability with the sentences containing implicit information. In addition, I further tried to study the facilitation of memory and the aids of generating inference by presenting pictures with the sentence. The subject of this study in children of 5,8,10 years of age, totals 72 childrens, 24 respectively. It should be noted that, methodologically, their school performance and I.Q. were adequately controlled. Six children were randomly assigned to each of the four experimental conditions : Implict sentence, explicit sentence, implicit sentence + complete picture, or implicit sentence + partial picture. The sentence lists employed in this experiment were eight sentences consisted of subject, verb object, and the instrument added or missed by the condition. And two types of pictures (complete picture and partial picture) were presented with the sentence according to the existence of the instrument. The procedure consisted of four phases; the instruction phase to help the understanding of the experimental procedure, the study phase of sentence list, the assessment of 6-min interpolated task, and the test phase. As for the treatment of data, a response was scored 1 if a child correctly recalled the subject, verb, and object of the sentence. My data were computed in the form of mean score of each group and t-test was used to analyze. The results gathered can aptly be summarized as follows : 1. In childhood, as they became older, the capacity of spontaneously generating inference developed. Especially there was a remarkable increasement between age 8 and 10. 2. Both the complete picture and the partial picture presented with the sentence promoted the children's memory. 3. The effect of the picture on the promotion of the sentence memory made a difference between the age groups. In the case of 5 years olds, both the complete picture and the partial picture didn't promote the recall. But, the recall (이후원문누락); 본 연구는 유치원 원아 및 국민학교 2 , 4학년 아동을 대상으로 문장기억에 있어서의 추론능력의 발달과 부분적 그림효과를 살펴보고자 한 것이다. 본 연구에서는 암시적인 정보를 포함하는 문장을 사용함으로써 추론능력의 발달에 따른 기억수행을 알아보고, 문장과 함께 그림을 제시함으로써 문장기억에의 촉진과 추론생성에의 보조 정도를 살펴 보았다. 본 연구의 피험자는 유치원, 국민학교 2 , 4학년 아동들로서 학업성적 ·지능을 중간정도로 통제하여 각 학년별로 24명씩 총72명을 표집하였다. 표집된 아동들은 각 학년별로 다음의 네 실험조건에 6명씩 무선적으로 할당되었다.; 명시적 문장, 암시적 문장, 암시적 문장 + 완전한 그림, 암시적 문장 + 부분적 그림, 실험에서 사용된 문장목록은 주어, 동사, 목적어와 조건에 따라 첨가 또는 생략되는 도구로 이루어진 8개 문장들이었다. 또 문장과 함께 제공된 그림들은 도구의 묘사여부에 따라 2가지 유형 ( 완전한 그림과 부분적 그림)으로 나뉘었다. 절차는 실험절차의 이해를 돕기위한 지시단계와 문장목록의 학습단계, 최신효과와 자발적인 연습을 없애기 위한 삽입과제의 부과, 그리고 검사단계로 진행되었다. 자료처리는 주어,동사, 목적어를 모두 옳게 회상한 경우를 1점으로 하여, 집단별 평균점수를 구한 후 t - 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1 . 학년이 올라갈수록 아동의 자발적인 추론생성은 증가하였다. 특히 2학년과 4학년 사이에 현저한 증진이 있었다. 2 . 문장과 함께 제시된 완전한 그림과 부분적 그림은 모두 아동의 기억을 촉진 시켰다. 3 . 그림의 추론생성에의 보조와 문장기억 촉진효과는 연령에 따라 차이를 나타냈다. 유치원 아동의 경우, 완전한 그림과 부분적 그림이 모두 회상을 촉진하지 않았지만, 2학년 아동은 모두 회상이 촉진되었다. 4학년 아동에게서는 자발적인 추론생성이 현저히 증진되었기 때문에 유의한 그림효과가 없었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE