View : 496 Download: 0

유치원 원아를 중심으로 한 미술교육환경에 관한 연구

Title
유치원 원아를 중심으로 한 미술교육환경에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the educational environment kindergarten children's art
Authors
김영희
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
유치원 원아미술교육환경유아미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최병상
Abstract
본 연구의 목적은 가정에서의 미술교육에 대한 관심과 환경이 학부모의 경제수준 및 교육수준과는 어떠한 관계가 있으며 서울, 지방도시, 농어촌등 지역간의 차이점은 어떠한가를 검증하는데 있다. 이에 따라 다음과 같은 문제들을 설정하였다. 1. 가정에서의 미술교육에 대한 관심은 어떠하고 학부모의 경제수준 및 교육수준과는 어떤 상관관계가 있으며 서울, 지방도시, 농어촌 지역은 어떠한 차이가 있는가? 2. 가정에서는 미술교육을 위하여 어떠한 환경을 조성하고 있으며 부모의 교육이나 경제수준에 따라서 어떤 차이점이 있고 지역별로 격차는 있는가? 3. 유치원 미술교육에 대한 학부모와 유치원 교사의 태도는 어떤가? 이상의 연구문제를 수행하기 위하여 관계문헌을 토대로 하여 관점별로 질문지를 작성하고 서울시내 소재 4개 유치원 257명과 지방도시 4개 유치원 240명, 농어촌의 4개 유치원 240명의 학부모를 대상으로 한 전국 합계 12개 유치원의 737명의 학부모의 반응을 백분율(%)과 x^(2)검증으로 분석하였다. 유치원 교사를 대상으로 한 준표준화 면담은 서울시내 유치원 교사 20명을 대상으로 실시하였고 백분율로 통계 처리 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 부모의 미술에 대한 관심은 높게 나타났으며 경제수준 및 교육수준과는 유의한 관계가 있다. 대체로 학부모의 경제수준 및 교육수준이 높고 도시에 거주하는 집단이 적극적인 관심과 태도를 나타냈다. 2. 부모의 미술교육을 위한 환경은 재료준비, 지도방법, 평가의 태도가 소극적이고 미흡하였다. 부모의 경제 수준 및 교육 수준에 따라서 환경의 차이가 있으며, 서울, 지방도시, 농어촌간의 격차가 있다. 3. 부모의 미술교육에 대한 관심은 많으나 아동미술에 대한 교육적인 지도방법 및 이해와 지식이 부족한 것으로 나타났다. 그러므로 아동의 미술교육을 위하여 유아교육기관과 가정이 협력관계를 이루어야 하며 교육활동의 적극적인 참여자로서 학부모의 자질을 향상시켜야 한다.;The purpose of this study is to understand the correlation between the economic level and educational level of students' parents and their educational concern and environment about art at home, and to verify the regional differences among Seoul, a local city and a remote village, through the analysis on students' parents educational concern and environment about art at home. For the purpose of this study, the questions are established: 1. How is the concern of students' parents about the education of art at home? And what is the correlation between their economic level and educational level? And what is the reginal differences among Seoul, a local city a remote village? 2. What do they make environment for the education of art at home? And what are the environmental differences and the regional differences, according to their economic level and educational level? 3. How are the attitudes of students' parents and Kindergarten teachers? The enquetes based on related literatures are made by the point of view, in order to carry out above mentioned questions. So the enquetes are executed to 257 parents of four kindergartens in Seoul, 240 of those in the local city, 240 of those in the remote village. Namely, total is 738 parents of twelve Kindergartens. Their reactions are analyzed statistically by percentage(%) and X^(2) verification. Also, the semi-standardization interview is executed to 20 teachers of kindergartens in Seoul and their reactions are analyzed statistically by percentage. The results are as follows: 1. The concern of parents about the education of art appear highly, The concern related attentively to the economic level and educational level. On the whole, the positive concern and attitude appear in the group which have a high economic level and educational level and is located in the city. 2. In the environment made by parents for the education of art, the preparation of materials, the method of guidance and the attitude of evaluation appear negatively and insufficiently. And the environment appear differently, according to parents economic level and educational level. Also this have regional differences among Seoul, a local city, a remote village. 3. The parents interest in the education of art, but they lack the method of educational guidance, understanding and knowledge about the art of children. Therefore, the correlation between children educational institution and home must be established for the education of children art. Also, the quality of parents must be elevated, as the active participant of educational activity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE