View : 738 Download: 0

교내연수에 대한 중등학교 교사들의 의견

Title
교내연수에 대한 중등학교 교사들의 의견
Other Titles
TEACHERS' OPINIONS ON THE IN-SERVICE TEACHER TEAINING TRAINING SYSTEM
Authors
조성희
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
교내연수중등학교교사교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
The educating system of teachers is very important since it cultivates teachers' professional abilities and adaptabilities to this highly industrialized society, and help them carry out their roles and tasks. There are various methods for in-service education, but any method can not be a satisfactory one that fulfills the requirements of school authorities and teachers altogether. Therefore, the in-service teacher training system has been emphasized as a desirable method in this respect. To lead the in-service teacher training efficiently, school administrators must define precisely teachers' expectations and perceptions the actual circumstances. This study is to compare and analyze the levels of teachers' perceptions and expectations the existing teacher training system such as its the purpose, the plans, the contents, the methods and the activating plans. To accomplish this purpose, the questionnaire-approach was adopted. As to the questionnaire, 303 persons have responded, but excluding 4 whose responses were obscure, the data collected sum up to 299, and those data have been completely analyzed in this study. The consequences of the analysis are as follows: 1. Teachers agree with the necessity of in-service teacher training, though their visions of it are rather negative, and think that they have to establish the educational attitude, expand the knowledge and information on a curriculum and to improve the educational methods and techniques. 2. The training plans are now being made by the restricted members of school such as the principal, the head teacher and class teacher, but most teachers hope to participate in planning through a meeting of the teaching staffs. 3. As for the contents of in-service teacher training, teachers say that they need practical training methods like teaching technique, life guide and class management getting out of biased delivery of the governmental policies. 4. Teachers expect the methods of in-service teacher training to varied and to be carried in various places outside the classroom. And as for the training course, they hope it would be included in their day's regular duties And they think the training instructors as man resources must be selected equally from the outside of school as well as the inside of school. 5. To activate the in-service teacher training, the reduction of teachers' duties and establishment of training facilities, materials are urgent. And the autonomy of training plans is also essential. The conclusions obtained from these consequences are as follows: 1. Although teachers have negative view on the in-service teacher training which is performed rather formally for the time being, they think it is necessary. 2. The in-service teacher training must be carried out under its original purpose to develope teachers' professional abilities and help their solutions of the practical problems. 3. The training plans should be established through a joint participation of school administrators and teachers, and must reflect teachers' requirements fully. 4. The contents of the training should be composed appropriately of the items which make it possible to establish educational attitude and to put to practical use n the And the selection of training instructors and places must be varied according to take content. 5. The training courses should be included n a day's regular duties of a teacher and taken as an annual plan. But it is more important for a teacher to have a self-recognion and ambition as an educational expert. Besides, the institutional supports should be given to teachers.;변화하는 시대에 있어서 교사의 전문성을 신장시키고 고도 산업사회로의 적응을 위한 교사의 역할과 책임을 수행하기 위해서 교사의 현직교육은 매우 중요하다. 현직교육에는 여러가지 방법이 있겠으나 교사의 필요를 반영하여 학교조직의 요구와 교사들의 요구를 함께 충족시킬 수 있다는 점에서 오늘날 교내연수는 매우 바람직한 것으로 강조되고 있다. 교내연수가 효율적으로 이루어지기 위해서는 학교행정가는 교내연수에 대한 교사들의 현재상태지각과 기대를 명확히 파악하여야 한다. 따라서 본 연구는 교내연수의 필요성과 목적, 계획, 내용, 방법, 활성화 방안에 대한 교사들의 현재상태 지각과 기대수준을 비교 분석해 봄을 그 목적으로 하며 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 질문지에 의한 조사연구 방법을 병행하였다. 질문지는 서울시내 11개교의 현직교사 330명에게 배부하여 303매를 회수 이중 299매를 분석하였다. 조사 결과는 다음과 같다. 1. 교사들은 현재 실시되고 있는 교내연수에 대해서는 약간은 부정적인 시각을 가지고 있으나 연수는 필요하다고 기대하고 있으며 현재는 연수목적이 달성되지 못했다 하더라도 교직적 태도 확립과 교과지도에 대한 지식·정보확충과 교수-학습을 위한 교육방법 및 기술향상은 달성하여야 한다고 생각하고 있다. 2. 교내연수의 계획수립은 현재 교장, 교감, 담당주임선에서 이루어지고 있으나 교사들은 계획수립시 교직원회에서 교사들의 필요와 요구를 수렴하여 담당주임 및 교사선에서 이루어지기를 대체로 바라고 있다. 3. 교내연수의 내용은 정부시책이나 정신교육에서 벗어나 일선 현장에서 활용될 수 있는 교수-학습방법, 생활지도, 학급경영 실무등이 필요하다고 하였다. 4. 교내연수 방법은 다양화되기를 기대하고 있으며 따라서 실시장소도 교무실에서 벗어나 연수방법에 따라 적합한 곳에서 실시하여야 한다고 생각하고 있으며, 실시시기에 있어서는 연수가 교직수행의 일부이므로 정규 업무일정 안에 별도의 교육일정을 마련하기를 바라고 있으며, 강사는 교내와 교외에서 고르게 인적자원이 선정되어야 한다고 생각하고 있다. 5. 교내연수의 활성화를 위하여는 교사의 업무경감과, 연수시설 및 교육자료 확보가 시급하며, 교사의 자율적인 교내연수 계획이 매우 중요하다. 위의 결과를 통하여 얻어진 결론은, 1. 교사들은 현재 형식적으로 실시되고 있는 교내연수에 대하여는 회의적이나 연수는 필요하다고 생각하고 있다. 2. 교내연수는 좀 더 교사의 전문성을 신장시키고 현장문제 해결에 도움을 줄 수 있는 연수 본래의 목적하에 실시되어야 한다. 3. 학교 행정가와 교사가 계획에서부터 공동참여하여 고사의 요구나 필요가 충분히 반영되어야 한다. 4. 연수의 내용은 교직적 태도확립을 위한 것과 현장에서 활용할 수 있는 것을 적당한 비율로 선정해야하며 내용에 따라 실시방법, 장소, 강사선정을 다양화 하여야 한다. 5. 연수를 정규 업무일정에 넣어 학교교육 년간 계획을 세워야 한다. 그러나 더욱 중요한 것은 교사 스스로의 교직전문가로서의 자각과 연수의지이며 이에 제도적인 뒷받침도 따라야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE