View : 757 Download: 0

國民學校 低學年 兒童에 있어서 肥滿·正常의 體格特性과 人性과의 關係 硏究

Title
國民學校 低學年 兒童에 있어서 肥滿·正常의 體格特性과 人性과의 關係 硏究
Other Titles
Study on the Relations of the Personalities and the Physical Characteristics in Obese and Normal Children
Authors
姜燕實
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
국민학교저학년아동비만정상체격특성인성관계
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이광자
Abstract
The concern with obese children is increcsed as appearing the physical and psychological abnormal responses according to the increase of obese children. The purpose of this study is to obtain the data which are required to teach the obese children in the school through investigating the general characteristics of obese children and the relations of the obese children and their personalities (the first and the second grade in primary school). The 79 obese children and 85 normal children were randomly sampled in 2 arbitrary primary schools chosen in Seoul. The Personality measurements for primary school children (by Jung Bum-Mo) and the 13 questions to investigate the general characteristics were used to the sampled children. The measurements were carried by a school nurse individually. The data were investigated by X^(2) calculated from the percent of each variable of the general characteristics and the physical form, using 'the Statistical Package for the Social Science' in order to differentiate the personalities and the general characteristics of obese and normal children. The t-test was used to find the relations of each personality score with the physical form and the general characteristics. Following results are obtained from statistics. 1. It shows that the boys have more rates of obesity than the girls, and the normal children have high personality scores in impulsiveness (p = 0.03) and general activity (p = 0.004) and the boys have high personality score in general activity (p = 0.007). 2. The rate that the first child becomes obese shows higher slightly than that of the other children. 3. It shows that the higher the parents' level of education, the higher the distribution rate to be obese children, and the higher the reflectiveness of both obesity (p = 0.004) and normal (p = 0.03). 4. It shows that the distribution of obese and normal children does not depend on his (or her) mother who has any occupation or not. But when mother has occupation the emotional stability score (p = 0.080) and reflectiveness score (p = 0.084) become high in normal children. 5. The sociability score of obese children shows high (p = 0.03) when they belong to single generation family. 6. It shows that there's no differences in the personality scores of both obese and normal children according to the father's occupation. But the distribution of obese children shows more slightly when their father's occupation is a clerk or a teacher but less slightly a medical staff or a pharmacist. 7. In the distributions of obese and normal children according to the exist of obesity in their families, it shows that the obese children have more obesities in their families significantly than the normals. 8. In the distribution of use of coping mechanism, it shows that the obese children more choose the negative activities significantly than the normals. In the personality scores the group which used the negative coping mechanism in angry showed the lower scores in emotional stability (p = 0.006), reflectiveness (p = 0.046) and sociability (p = 0.092) and the group which used it in sorrow showed the lower scores in emotional stability (p =0.08). 9. In the relations of the significant person with obese and normal children, it shows that the obese children feel the defect of love (p = 0.01) significantly and such group has high scores (p = 0.009) in dominance. 10. In the habit of meal it shows that the obese children trends to overeat signifcantly (p = 0.0003) and such children's personality scores are low in reflectiveness ( p = 0.003) and dominance (p = 0.044).;兒童의 肥滿症이 늘어가고 그에 따른 신체, 심리적인 異常 反應이 나타남에 따라 肥滿兒에 대한 관심이 날로 增加하고 있다. 본 硏究는 아동(국민학교 1,2학년)의 肥滿이 人性과 어떤 關係가 있으며 비만아의 一般的 特徵이 무엇인가를 알아 봄으로써 국민학교 현장에서 비만아을 指導하는데 필요한 자료를 구하는 데 目的이 있다. 이를 위하여 임의로 서울시내 2개 국민학교를 선정하여 79名의 비만아와 85名의 정상아를 抽出하였다. 對象 兒童에게 실시한 검사도구는 정범모 제작의 「국민학교용 인성 검사」와 연구자가 첨가한 13개 문항의 「一般的 特性」으로 이루어졌다. 검사는 양호교사가 個別的으로 수행하도록 하였고, 검사를 통해 수집된 자료를 肥滿兒·正常兒의 一般的 特性의 差異와 人性의 差異를 파악하기 위한 측면에서 "Statistical Package for the Social Sciences"를 사용하여 電算處理하였다. 體格類型에 따른 일반적 특성의 각 變數는 백분율로 산출하여 x^(2)로 검증하였고, 全體 人性點數와 體格類型, 인성 특성의 각 점수와 체격유형, 일반적 특성과 인성점수와의 關係를 알아 보기 위하여 t-test를 하였다. 統計處理하여 얻어진 結果는 다음과 같다. 1. 肥滿兒는 男兒에서 衝動性(P =0.03, 活動性( P =0.004) 이 높고 正常兒의 경우 活動性(P =0.007)이 남아에게서 有意하게 높게 나타났다. 2. 出生順位에서는 肥滿兒가 正常兒보아 長男이나 長女에서 相對的으로 높게 나타났으나 有意한 差異는 아니다. 3. 家族環境에서는 父母의 學歷이 높은 집단에서 비만아의 분포비율이 높았으며, 비만아, 정상아 모두 부모의 학력이 높은 群에서 思慮性이 유의하게 높게 나타났다. (P =0.004, P =0.03) 4. 어머니의 職場 有無別 비만, 정상 분포에는 差異가 없었으나, 인성에서는 정상아의 경우 어머니가 職場에 다니고 있을 때 안정성(P =0.080), 思慮性(P =0.084)점수에 높게 나타났다. 5. 가족유형별 인성점수는 核家族일 경우 비만아의 社會性 인성점수가 유의하게 높았다.(P =0.03) 6. 아버지의 職業에 따른 비만, 정상의 인성정수는 差異가 없었으나, 肥滿의 분포는 유의한 차이는 아니나, 會社員, 敎員에 많았고 醫藥人은 상대적으로 적었다. 7. 가족중 肥滿人 有無에 따른 肥滿 정상아 분포는 비만아의 경우에 가족중에 비만인이 유의한 차이로 많이 나타났다.(P =0.03) 8. 비만, 정상아의 대처기전(coping mechanism)사용의 분포는 비만아가 否定的인 대처기전을 유의하게 많이 택했으며 인성에 있어서도 화날때의 부정적 대처기전을 사용하는 아동군이 安定性(P =0.006), 思慮性(P =0.046), 社會性(P =0.092)이 낮고, 슬플때에 否定的 대치기전을 사용하는 아동군에서 안정성이 낮게 나타났다.(P =0.08) 9. 意味있는 他者(significant person)와 비만, 정상아의 관계는 비만아가 유의한 차이로 사랑의 결핍을 느끼고 있었으며(P =0.01) 이런 비만아군은 인성점수에서도 지배성이 높게 나타났다.(P =0.009) 10. 식사습관과 비만아, 정상아의 관계는 비만아가 정상아보다 유의한 차이로 過食하는 경향으로 나타났으며 (P =0.0003), 過食하는 비만아의 인성은 思慮性(P =0.003), 지배성(P =0.044)이 낮게 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE