View : 602 Download: 0

친사회적 행동에 영향을 주는 미술활동에 관한 연구

Title
친사회적 행동에 영향을 주는 미술활동에 관한 연구
Other Titles
(A) Research on Art Activities Effect to the Prosocial Behavior of Children
Authors
유혜숙
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
미술활동친사회적 행동유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정환
Abstract
본 연구는 미술활동에서 함께 완성하기 경험과 자료나누기 경험이 유아의 친사회적 행동 중 돕기 행동과 나누기 행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 미술활동에서 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 유아와 하지않은 유아사이에 돕기 행동에 차이가 나타나는가? 2. 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 미술활동의 효과가 성별에 따라 유아의 돕기 행동에 다르게 영향을 미치는가? 3. 미술활동에서 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 유아와 하지않은 유아사이에 나누기 행동에 차이가 나타나는가? 4. 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 미술활동의 효과가 성별에 따라 유아의 나누기 행동에 다르게 영향을 미치는가? 위의 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 실험을 하였다. D시에 위치한 대학부속 유치원에 다니는 만5세 유아 80명을 연구대상으로 비교집단과 실험집단으로 나누어 1주일에 2∼3회씩 총 12회에 걸쳐 미술활동을 하였다. 미술활동은 비교집단은 각자의 자료로 개인적으로 작품을 완성하도록 하였으며, 실험집단은 미술활동을 위한 자료들을 공동으로 나누어 쓰면서 개인활동으로 만든 작품을 한 곳에 모아 커다란 작품을 만들도록 하였다. 연구절차는 예비검사를 거처 사전검사 - 실시 - 사후검사의 순으로 진행하였으며, 사전 ·사후검사에서는 모든 연구대상자에게 돕기와 나누기 행동에 관한 검사를 실시하였다. 결과는 수집된 자료의 평균을 구하여 이원변량분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 미술활동에서 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험은 유아의 돕기 행동에 긍정적인 영향을 미친다. 2. 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 미술활동의 효과는 성별에 따라 유아의 돕기 행동에 다르게 영향을 미치지는 않는다. 3. 미술활동에서 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험은 유아의 나누기 행동에 긍정적인 영향을 미친다. 4. 함께 완성하기 활동과 자료나누기 경험을 한 미술활동의 효과는 성별에 따라 유아의 나누기 행동에 다르게 영향을 미치지는 않는다.;The purpose of this study is to see how activities of completing together and experience of sharing materials in art activities affect helping and sharing behavior in prosocial behavior. For the purpose of this, the proposed problems are as follows: 1. Is there any differences in helping act, between the children experienced activities of completing together and experience of sharing materials in art activities and those who have not experienced? 2. Does the effect of art activities experienced activities of completing together and experienced of sharing materials affect helping act of children by sex? 3. Is there any differences in sharing act, between the children experienced activities of completing together and experience of sharing materials in art activities and those who have not experienced? 4. Does the effect of art activities experienced activities of completing together and experienced of sharing materials affect sharing act of children differently by sex. The objects of this study are 80 five years old kinderearten children in D city. The results of this study are as follows: 1. In art activities, activities of completing together and experience of sharing materials affect positively to the helping act of children. 2. The effect of art activities which experienced activities of completing together and experience of sharing materials don't affect the helping act of children, according to sex distinction. 3. In art activities, activities of completing together and experience of sharing materials affect positively to the sharing act of children. 4. The effect of art activities which experienced activities of completing together and experience of sharing materials don't affect to sharing act of children, according to sex distinction?
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE