View : 778 Download: 0

어머니-자녀 상호작용을 돕는 부모교육 프로그램의 효율성에 관한 연구

Title
어머니-자녀 상호작용을 돕는 부모교육 프로그램의 효율성에 관한 연구
Other Titles
(A) study on the efficiency of the parent-education program which effects the interaction between mother and child : Based on the children's developing intelligency and emotion in a society
Authors
김현지
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어머니자녀상호작용부모교육유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램의 실시에 따라 아동들에게 지적 및 사회, 정서 발달에 어떠한 영향을 미치는 가를 규명하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 문헌 연구를 통하여 부모교육 프로그램 유형 및 부모교육 프로그램 실시 효과에 대한 이론적 배경을 고찰하였으며 이에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램의 실시는 아동의 지적능력의 신장을 도울 것인가? 2. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램의 참여 회수는 아동의 지적 능력의 신장을 도울 것인가? 3. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램의 실시는 아동의 사회, 정신적 발달을 도울 것인가? 본 연구의 대상은 부산 시내 S유치원의 원아 30명(실험 및 통제 집단 각 15명씩)과 그 어머니 15명이었다. 이 연구에 사용된 도구는 그림지능검사, 사회, 정서발달 척도였으며 모-자 상호작용을 촉진하기 위한 자료는 서울특별시 교육위원회에서 발간한 「유아를 위한 부모교육 자료집」에서 본 연구 대상 유치원의 교육과정과 유사한 내용을 발췌하여 연구자가 제작하여 사용하였다. 측정한 자료처리는 SPSS 전산처리 방식에 의한 공변량 분석과 t-test를 하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램 결과는 아동의 지적능력 향상에 긍정적인 영향을 주었으며 (α=.001) 지적능력의 하위요소 중에서 특히 어휘력 (α=.001)과 상식 및 이해력 (α=.02)을 증가시키는데 영향을 미치는 것으로 나타났다. 2. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램에 참여회수가 많은 어머니의 아동일수록 지적능력 향상에 긍정적인 영향을 주었지만 지적능력 하위요소인 유사성 찾기 (α=.002)를 제외하고는 참가회수에 따른 의미있는 차이가 나타나지 않았다. 3. 모-자 상호작용을 촉진하는 부모교육 프로그램 실시에 따른 실험 및 통제 두 집단간에 아동의 사회, 정서 발달에 의미있는 차이를 나타내지 못했다.;This study aims at examine closely what effects are given to the intellectual and social emotional progress of a child, according to enforcement of the parent-education program (mother's participation). To this end, the another examined and studied the theoretical backgrounds for the type of parent-education program and for the effect of parent-education program through the literature research and accordingly established the matters for this study as follows; 1. Does the enforcement of parent-education program which helps the mutual action between mother and child play an important role in developing the intellectual ability of a child? 2. Does the mutual action between mother and child through the frequent participation of parent's education program help the development of the intellectual ability of a child? 3. Does the enforcement of parent-education influence the social and emotional progress of a child? For this study, 30 children of S kindergarten in pusan city (15 persons each for test and control group) and their mothers are employed. The tools employed in this research are pictorial intelligence tester and scale of social and emotional progress, and the materials used for parent-education program are made by extracting the contents similar to training course of the kindergarten concerned with this study from the book parent-education materials collection for an infant, published by the Seoul committee of Education. The author analyzed the fair quantity according to SPSS computation treatment method for treatment of measured materials, and the results of the study are as follows; 1. Enforcement of the parent-education program influences affirmatively to promotion of the intellectual ability of a child (α=.00l) and among the lower essential elements, particularly it effects to the development of vocabulary (α=.001), common sense and understanding. (α=.02). 2. Even if it shows an affirmative effect to promotion of his intellectual ability to a child whose mother participated in the program frequently, nothing seems to be affirmative in the other elements except for similarly finding (similarly finding α=.002) 3. There were no significant differences between the experimental and control group in the effect of the program upon the change in social emotional development of a child.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE