View : 627 Download: 0

장애아를 위한 조기통합교육의 방향탐색에 관한 연구

Title
장애아를 위한 조기통합교육의 방향탐색에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON HOW TO FIND A DIRECTION IN HANDICAPPED CHILDREN'S EARLY INTEGRATING EDUCATION
Authors
박영춘
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
장애아조기통합교육EARLY INTEGRATING EDUCATION
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
본 연구는 장애아 통합 교육의 개념, 배경, 효과 및 기본 요소 등을 살펴 보고, 장애아를 위한 미국의 조기 통합 교육과 우리나라 장애아 조기 교육의 제도적 근거, 프로그램의 경향, 교사 교육 및 부모 교육, 교실 환경을 분석하여 우리나라에서의 조기 통합 교육을 위한 효율적인 방안을 모색하는데 그 목적을 두었다. 연구의 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 장애아를 위한 통합 교육의 개념, 배경, 효과 및 기본 요소를 밝혀 보고, 2. 미국의 장애아 조기 통합 교육의 전반적인 발달을 탐색하고, 3. 우리나라의 장애아 조기 교육의 전반적인 발달을 분석하므로서, 4. 우리나라에서의 장애아 조기 통합 교육을 위한 바람직한 방향을 모색 하려는 것이다. 이러한 목적과 연구 문제를 위해 문헌 분석을 토대로 한 장애아를 위한 우리나라에서의 조기 통합 교육의 바람직한 방향은 다음과 같다. 1. 제도적 근거에 있어서 법 제정의 목적, 특수 교육의 정의, 교육의 대상자, 특수 아동의 배치, 장애아에 대한 국가의 의무, 특수 교육 시책, 특수 학교 교원 양성, 부모 참여, 특수 학급 배치, 사회적인 지원체제 등에 대한 구체적이고 폭 넓은 내용을 포함한 조기 통합 교육을 위한 법적 규정이 마련되어야 한다. 2. 프로그램은 아동의 요구에 적합한 개별화된 프로그램으로서 실시 지역의 특성, 대상 아동의 장애 정도, 연령, 교육 목적 등을 고려하여 개발되어야 하며, 각 대학 부설 유치원에서는 기존 인력과 재정을 동원하여 프로그램을 개발·실시한 후 프로그램 보급을 하는 것이 바람직하다. 3. 교사 교육 및 부모 교육에 있어서 조기 통합 교육을 위한 교육진 구성은 유아 교사, 특수 교사, 특수 교육 요원, 관계 전문인사들로 이루어지게 되므로 유아 교사 교육에 특수아 지도에 관한 과목이 설정되어야 하며 특수교사, 특수교육요원들의 자격이 세분화 되어 전문성을 향상시키고, 이들의 양성기관이 확충되어야 한다. 부모 교육은 다양한 프로그램 개발 및 부모 교육 담당 전문가 양성, 사회적인 인식과 계몽이 필요하며 보다 적극적이고, 전문적이고, 장기적인 부모 교육 프로그램 형태로 실시되어야 한다. 4. 교실 환경의 배치는 교사-장애아-정상아의 사회적 상호 작용을 증진시킬 수 있는 영역별 구성 및 유동성 있는 재료 배치를 하여야 하며 통합된 아동의 장애 유형, 정도 등을 고려하여 아동의 요구 충족에 적절하고 성장 발달에 공헌 할 수 있는 놀이 기구, 학습 재료, 설비 등을 갖추어야 한다.;The purpose of this study is to bring more efficient ways of children's early integrating education by surveying the concept, background, effect and the other elements of handicapped children's integrating education, and by analyzing such issues of handicapped children's early education both in America and in Korea as the systematic grounds, the programmatic tendency, teachers' education, parents' education and the class arrangement. Therefore, the considerings of this study are as follows; The first is to clarify such issues as the concept, background, effect and the elements of integrating education for handicapped children, the second is to investigate the general development of handicapped children's early integrating education in America, the third is to analyze the general development of our country's early education for handicapped children, and the four this to find more satisfactory way of handicapped children's early integrating education in this country. Having researched these considerings throughout book references with the above purpose, I've attained certain theoreatical grounds for improving the early integrating education in Korea as follows; At first, more concrete and substantial laws of education must be made as the systematic grounds for the early integrating education, which would deal 'many problems like these; the purpose of these laws legislation, the definition of special education, the objects of this education, arrangement of handicapped children, nation's duty for handicapped children, the policy of special education, training of teachers, the participation of parents, the arrangement of class and the social supporting system, etc. Secondly, the programs of education must be suitable to each child's individuality and desire, and also must be cultivated with regard to the regional traits, degree of handicap of a child, age and the aim of education. So it is more available when each kindergarten attached to a university attempts to spread the programs, the spreading must be done after those programs have been fully cultivated and carried out by incorporating the existing personnels and financial assistance to them. Thirdly, since the membership of early education is consisted of teachers for early childhood, teachers for special education and the other experts concerned, there must be certain special curricula for the early childhood education, and the qualities of teachers and experts have to be specialized to elevate their expertness, therefore the training schools for them must be established broadly. As for the parents' education, various programmings and training of exports are needed, and futhermore the social recognition and enlightment are required for more positive and long-lasting parents' education. Fourth arrangement of class must be organized with seperation by sphere and with flexible sources so as to improve the relations between the teachers, the handicapped children and the ordinary children. And various playing instruments, learning materials and other devices are required too or satisfying the children's desire and growing up.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE