View : 577 Download: 0

形態의 單純化를 통한 造形的 이미지에 對한 硏究

Title
形態의 單純化를 통한 造形的 이미지에 對한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE PLASTIC IMAGE THROUGH SIMPLIFI
Authors
丁熙男
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
형태단순화조형적 이미지회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이준
Abstract
The main trends in modern painting can be classified into twoo parts, concretism and abstractionism. We can discover that abstractionism and concretism has appeared in turn throughout the long history of the plastic art. As a general, my tendency of painting can be thought as a part of concretism, but it might as well belong to the part of subjective realism, based upon the human sentiment. It is far from the former fixed idea of the objective realism, trying to represent the object of nature. In another words, the persons, landscapes, town buildings in my painting should be thought not as a mere representation of reality, but as expression of subjective image by means of form and color. The transition in my painting can, be compared in both sides. On the theoretical side, it could be compared with Vincent Van Gogh, Georges Rouault, Matisse, based upon the subjective feeling of human sentiment. On the plastic side, it would be illuminated through Mattisse's way of the decorative plane scene, exclusive of the perspective representation, and through colored abstractionism of Nicolas de Stae˝l. As a result, I tried to show the theoretical ground by analyzing the transition of my painting, and to establish the point of view in painting for the subjective act of creation.;現代繪畵의 主流를 크게 살펴보면 具象主義, 抽象主義로 區別할 수 있다. 따라서 造形藝術의 오랜 歷史속에는 어떤 形態로나 抽象性과 사실적 傾向이 서로 엇갈리면서 나타난 事實을 發見할 수가 있다. 그런데 本人의 作品傾向을 살펴볼 때 크게는 具象의 한 領域에 屬한다고 볼 수 있으나, 그것은 從來의 自然對象을 再現한다는 客觀主義的이고 固定的인 觀念을 떠나, 人間의 感性을 바탕으로한 主觀主義的인 具象의 한 形態라고 할 수 있겠다. 다시 말해서 本人의 "人物", "風景", "都市의 빌딩" 等의 作業은 單純한 reality의 再現이라기 보다는 形態, 色彩를 통한 造形的 이미지의 表現이라고 할 수 있다. 한편 本人作品의 發展過程을 살펴볼때 理論的基盤으로는, 人間의 主觀的 感精에 토대를 둔 Vincent Van Gogh, Georges Rouault, Henri Matisse등과 비교하였고, 조형적 측면에서는 Matisse의 傳統的 遠近法을 排除한 裝飾的, 平面的畵面과 Stae¨l의 色面抽象을 硏究하였다. 結果的으로 本人作品의 變貌過程과 分析을 통해 作品의 理論的 根據를 提示하고, 作品에 나타난 形態와 造形上의 이미지를 통해서 主觀的 創作行爲에 對한 繪畵的 價置關을 設定·再定立하고자 함이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE