View : 481 Download: 0

유아를 위한 사회교육에 관한 일 연구

Title
유아를 위한 사회교육에 관한 일 연구
Other Titles
(A) Study on Social Studies based on International Understanding Unit
Authors
박미호
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아사회교육유아교육유아 사회교육국제이해
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
The purpose of this study is to investigate and analyze the organizational data for the Social Studies for young children based on international understanding unit. This study contains the related literature and survey through the questionnaire. The subjects of this study are 146 teachers chosen from 146 different kindergarten in Seoul City. These responded data are based on the percentage and frequency. The results of these analysis for the study are as follows: 1. Importance of the education for international understanding is highly perceived. 2. Purpose of the international understanding unit is revealed teachers aim at teaching the concept of peace(43.8%) and interdependence(43.2%). 3. The programs of the international understanding unit on the annual program are mainly established by teacher. 4. The international understanding unit is mainly practiced during October to November and only given as the separate unit at less than 50% of kindergartens. 5. The programs of the international understanding unit are given by varied contents and activities, and especially songs and movements from other countries are most favorite things by children. 6. The instruments of the international understanding unit are pictureㆍphoto, globe, and world map in order. 7. Every teachers feels the necessity of the field study, the lack of reference books and instruments.;본 연구는 유치원에서의 국제이해교육에 대한 현황을 알아보기 위하여 국제이해 단원을 중심으로 조사 연구를 실시하여 당면한 문제점을 발견하고 발전적 방향에 대한 시사점을 제공하고자 하였다. 연구방법은 문헌연구와 질문지를 통한 조사연구를 병행하였다. 연구대상은 서울시내 유치원 146곳의 담임교사 146명을 대상으로 하였으며 자료처리는 빈도수와 백분율을 산출하였다. 연구문제에 대한 분석결과는 다음과 같다. 1. 교사들은 유아기 국제이해 교육의 중요성을 높이 인식하고 있다. 2. 국제이해 교육의 목표로는 평화를 위해 노력하는 것(43.8%)과 국가간의 상호의존성을 이해하는 것(43.2%)을 높게 인식하고 있다. 3. 국제이해 단원의 단원계획은 유아의 요구나 흥미에 따라 계획하기보다 단원에 따라 교사가 중심이 되어 계획하는 것으로 나타났다. 4. 국제이해 단원은 주로 10월~11월에 실시하며, 독립단원으로 실시하는 유치원은 전체의 반에 못 미치고 있다. 5. 국제이해 단원은 하루 일과 중에 종합적으로 소개되고 있으며, 각 나라를 나타내는 것들, 생김새의 특징, 의·식·주, 풍습 등 다양한 내용을 다루고 있으며, 지도방법도 이야기 나누기, 그림·사진 제시, 음률활동, 노래, 게임 등 다양하다. 유아들은 외국노래 부르기와 음률활동을 가장 흥미 있어 하고 있다. 6. 국제이해 단원을 위한 교구로는 사진·그림, 지구본, 세계지도 등을 많이 갖추고 있다. 7. 교사들은 국제이해 단원을 실시하는데 있어서 교재·교구의 부족과 교사의 지식부족 등의 어려움이 있다고 지적하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE