View : 510 Download: 0

Nicholas Legat의 예술활동과 교수법에 관한 연구

Title
Nicholas Legat의 예술활동과 교수법에 관한 연구
Authors
나성연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
러시아는 17세기이후 서구화의 시작과 함께 유럽의 많은 무용수와 안무가들이 건너오게 되면서 그들의 무용과 작품을 통해 이른바 러시아 발레의 토대를 이루게 되었다. 러시아 발레는 유럽에 비해 역사적으로 뒤늦게 발전되었지만 적극적인 국가의 후원아래 체계적인 발레학교와 전문적인 교사, 안무가, 훌륭한 무용수를 갖추게 되면서 러시아만의 특성을 지닌 발레로 유럽의 최상이 되었으며 그 영향력과 명성은 지금에까지 유지되고 있다. 이러한 배후에는 러시아 발레 전반에 걸쳐 지대한 영향을 끼쳤던 인물로 니콜라스 레가트를 들 수 있는데, 그는 아그리피나 바가노바(Agrippina Vaganova), 안나 파블로바(Anna pavlova), 바슬라브 니진스키(Vaslav Nijinsky), 올가 프레오브라엔스카(Olga Preobrajenska)등 후대에 유명한 무용수들의 스승이기도 했다. 레가트는 무용수로써 좋은 체격이 아니었음에도 불구하고 그는 완벽한 테크닉, 뛰어난 표현력과 탁월한 음악성으로 수많은 클래식 발레를 공연했으며, 안무가로써 19세기 러시아의 대표적인 안무가 마리우스 쁘띠빠(Marious Petipa)의 작품들을 재구성하기도 함과 동시에 자신의 독특한 교수법을 중심으로 수많은 제자들을 양성하는데 노력을 기울인 교사였다. 무용수로 하여금 무용을 하고자 하는 욕구를 중요시 여긴 레가트는 항시 유쾌함을 잃지 않았으며 학생들 개개인에 대한 섬세함과 관대함 동시에 신비함을 지닌 교육자로써의 자세를 지니고 있었다. 이에 본 연구는 레가트의 예술활동과 그의 발레 수업을 중심으로 교수법의 특징에 관하여 고찰하여 발레교육을 향상시키기 위한 기초자료로 제공하고자 한다. 그의 결과는 다음과 같다. 첫째, 각 신체동작의 원리를 중심으로 근육과 힘의 정확한 사용과 이를 통해 무용수들로 하여금 신체의 최대 효과를 가질 수 있도록 하였다. 둘째, 수업을 통해 여성과 남성을 구분지어 각 동작의 차이를 두었다. 셋째, Epaulement의 확립으로 무용수로써 가장 아름다운 선과 수직적인 힘의 사용으로 곧은 자세와 무용의 미적인 면을 부각시켰다. 마지막으로 레가트는 음악적인 요소를 매우 중요시했는데 항상 바이올린과 피아노를 직접 연주함으로써 자신뿐 아니라 무용수들로 하여금 리듬감각과 박자감각을 일깨워주었다. 이러한 특징을 지닌 레가트 교수법은 러시아 전반에 영향을 끼쳤을 뿐 아니라 레가트가 영국에서 무용수들을 가르치게 되면서 영국 발레의 기초가 되기도 했다. ; As Westenization had been launched in and numbers of European dancers and choreographers had come into Russia since the 17th century, their dances and works were a base of Russian ballet. Thouhg Russian ballet was developed later than European ballet, but it was recognized as the best level in Europe with its own features on the basis of powerful ballet schools, superior dancers, and specialized teachers and choreographers with the actively support of the government. The influence and reputation have been maintained to this day. This development was owing to Licholas Legat, sho not only had a great effect on the whole field of ballet but also was a teacher of subsequent famous dancers such a Agrippina Vaganova, Anna Pavlova, Vaslav Nijinsky, and Olga Preobrajenska. Legat had not a good physical construction as a dancer, but he performed numbers of classic ballet with perfect techniques, excellent expressions, and prominent musicality. As a choreographer, he recomposed works of Marious Petipa of a Russian representative choreographer in the 19th century. And as a teacher, he made efforts to train numbers of followers based on his unique teaching method. He regarded a desire of dancer to perform a dance as important and assumed a sensitive and generous attitude toward students with joyfulness and mysterious mood. Accordingly, this study is attempted to examine features of his teaching method focused on his art activities and ballet classes and to suggest basic information for enhancing the ballet education. Findings of this study as follows. First, he emphasized correct application of muscle and strength centered on principles of each physical movement and encouraged dancers to show their maximum physical effect. Second, he differentiated physical movements in ballet class by sex. Third, he established epaulement and stood out straight posture ande aesthetic viewpoint of dance by applying the most beautiful line and vertical strength as a dancer. Finally, Lagat set great importance to musical elements; he always played the violin and piano directly and encouraged dancers to open his and their eyes for rhythm and musical time pattern. Legat teaching method with these features affected the whole field of Russian as well as was a basis of British ballet as he taught dancers in Enland.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE