View : 1186 Download: 0

현대발레에 나타난 안무 특성에 관한 연구 : 1980년 이후 유럽의 안무가를 중심으로

Title
현대발레에 나타난 안무 특성에 관한 연구 : 1980년 이후 유럽의 안무가를 중심으로
Authors
강민지
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 오늘날 새로운 형식과 다양한 변화를 보이는 현대발레의 예술사적 흐름에 따른 그 특징을 파악하고 20세기 이후 활발한 작품 활동을 펼치고 있는 대표적인 안무가 지리 킬리안(Jiri Kylian), 마츠 에크(Mats Ek), 보리스 에이프만(Boris Eifman)의 작품을 분석·정리해 봄으로서 현재 발레 예술의 특성을 알아보고 앞으로 나아갈 방향을 전망하는데 그 목적이 있다. 발레 예술사를 시대 흐름에 따라 살펴보면, 낭만발레(Romanticism)는 19세기 프랑스에서 그 절정을 맞았고 초현실의 환상적 주제와 포인트 기법(pointe technique), 백색의상 등이 어우러져 창조된 것으로 현재 발레의 모습을 규정 짓는 중요한 테크닉상의 발전이 있었다. 그러다 19세기 중반 무렵 남성 무용수의 부재(不在)와 기교에만 치중한 표현형식은 프랑스 사회에서 발레의 지위 약화로 이어졌고 당시 황실의 적극적인 장려책으로 대중들과 귀족 사회의 예술로서 상승하고 있던 러시아의 상황과는 대조를 이루었다. 19세기 후반 러시아의 발레예술은 장대한 형식적 발레를 발전시키며 화려한 2인무(Grand pas de deux)와 빠른 회전등으로 짧은치마인 클래식 뛰뛰(Classic Tutu)의 등장에 영향을 주었다. 그 뒤를 이어 나타난 미하일 포킨(Mikhail Fokine)과 발레 뤼스의 예술활동은 새로운 안무 방식의 실험과 접근으로 무용 계에 새로운 기회와 생명력을 불어넣음으로서 신고전주의(Neo-Classicism)발레를 출현하게 했다. 그러면서 20세기 초 무용 계에 새로운 무용 이념을 지닌 현대무용의 등장은 결국 발레의 현대화를 재촉하게 되었다. 현대발레는 1960년대를 지나면서 예술 본연의 특징으로 볼 수 있는 새롭고 다양한 형태의 무용을 찾고자 타 장르와의 결합을 확대하는 양상을 보이기 시작했다. 그리고 20세기 후반에 이르러 일부 발레안무가들에 의한 광범위한 춤 영역의 확산과 과감한 실험적 시도는 그 형태를 예측할 수 없게 나타났고, 한 작품에서 여러 장르를 보여줄 수 있는 총체적인 작품의 스타일을 만들어냈다. 이와 같이 시대흐름에 따라 변화해온 발레 예술에서 현대발레의 안무특성을 살펴보기 위해 지리 킬리안, 마츠 에크, 보리스 에이프만의 작품을 분석해 본 결과 다음과 같다. 지리 킬리안을 통해서는 혼합과 절충으로 이루어진 실험적 무대가 만들어졌다. 발레와 타 장르를 조화롭게 혼합하고 현대무용뿐 아니라 세계의 민속무용부터 댄스 스포츠, 재즈, 서커스, 심지어 일상적인 동작까지 절충하는 실험적인 무대로 움직임 영역의 확대를 가져왔다. 마츠 에크를 통해서는 독창적인 재해석의 패러디 작업이 이루어졌다. 기존의 클래식발레 작품에 독창적인 안무가의 지식, 상상력, 감수성을 요구하는 재해석 작업은 관객들에게 현 시대의 이슈를 주제로 새로움과 흥미를 유발시키고 주제와 소재의 영역을 확대시켰다. 보리스 에이프만을 통해서는 극장무대 기술의 발달로 총체적 종합 발레를 보여주었다. 현대사회의 발달된 문명으로 인해 발레가 지니고 있는 종합예술(Total Art)의 측면에 멀티화·거대화로 영향을 주었고, 이것은 발레의 대중화에 기여하였다. 이상과 같이 세 사람의 안무성향을 종합해 본 결과 현대발레는, 다양한 주제와 소재에 의한 춤의 영역 확대로 인해 새로운 움직임 언어를 발견하였고 여러 장르의 영향으로 예측할 수 없는 상황으로 확대, 발전하고 있다. 이는 현대무용뿐 아니라 음악에도 영향을 받아 보는 춤이 아닌 듣는 춤으로 그 특징이 나타나기도 한다. 또 발전하는 극장기술의 영향으로 한편의영화와 같은 스펙타클한 발레 작품들이 창작되고 이런 작업들은 관객의 관심을 유발하여 대중화에 기여하였다. 따라서 앞으로 이러한 현대발레의 다양한 안무자들의 안무 특성에 관한 다각적인 관점과 방향의 연구가 이루어져야 하며 향후, 21세기의 첨단 테크놀로지의 영향이 현대발레 예술과 접목되어 어떤 지속적인 발전이 이루어졌는지 면밀한 검토가 이루어져야 할 것이다. ; The purpose of this study is to understand the features of Modern Ballet art history showing new formalities and various diversions, find out the specialties of modern ballet and look out on the future prospect through assessing productions of Jiri Kylian, Mats Ek, Boris Eifman who are leading dance composers of the 20th century. Looking at the ballet history chronologically, romantic ballet saw it s climax in the 19th century, France, a creation of surrealistic fantasy themes, Pointe technique and white costumes mixed together yielding important technical development regulating current form of ballet. Then around the mid 1900 s, owing to the lack of male performers and restricted form of expression biased on only the technical skills brought about the decline of the position of ballet within the French society. This was quite contrary to the situation in Russia where ballet art kept on improving, supported greatly by the royal policy encouraging ballet, becoming the art of the people and the aristocracy. The Russian ballet of the late 1900 s shows great improvement. The results are introduction of short skirt called classic tutu affected by splendid Grand pas de deux , and quick turns. After that, productions of Mikhail Forkine and Ballet Russes breathed in new liveliness and provided alternatives with experiments and approaches of new ways in dance composition giving rise to Neo-Classicism ballet. After that, the emergence of Modern Ballet carrying new dancing idea in the 20th century promoted the modernization of ballet. Modern Ballet after the 1960 s have been showing a tendency of forming connections with other genre looking for new varieties of dance. And by the late 20th century, some ballet dance composers expanded the area of ballet dance and made resolute experimental attempts which were hard to estimate it s form creating a synthetic style production which can show various genre in one piece. The features of Modern Ballet developed as shown above, is as follows. First, Jiri Kylian formed an experimental stage with mixture and compromise. Ballet and other genre have been mixed harmoniously with other genre and not only Modern Dance but from world Folk Dance, Dnace Sports, Jazz, to even daily life movements are used as functions adapted in experimental stages. Second, Mats Ek accomplished creative sarcastic reorganizing. Reorganizing existing Classical Ballet pieces requires knowledge, imagination and emotional sensibility of a creative mind and so gave rise to new interest amongst the audience with themes dealing ideas and issues of current times. Third, Boris Eifman improved theater stage technique giving out synthetic ballet. The advanced civilization of modern society provided ballet with a new character of multi functioning and enormous size adding to the aspect of Total Art, and this contributed to ballet s gaining popularity. As mentioned above, Modern Ballet has found a new language of movement because of the expansion of dancing sphere introducing many various themes and subjects. Also it is developing in a unpredictable situation expanding and improving, even is affected by music and not just Modern Dance recognized as listening dance not just watching dance . Again, improvements in theater techniques made possible the movie-like spectacular ballet pieces and it contributed to the popularity of ballet. Therefore here after there should be studies in various aspects and directions on specialties in the productions of various Modern Ballet composers and thorough examinations on what kind of continuous development took place on Modern Ballet with the impact of advanced technology of the 21st century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 체육과학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE