View : 859 Download: 0

청소년을 위한 교회 상담의 현황과 활성화 방안

Title
청소년을 위한 교회 상담의 현황과 활성화 방안
Authors
김은영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
급격하게 변화하고 있는 현대 사회의 청소년들은 과거와는 달리, 영양상태가 많이 향상되어 보다 빨리 아동기의 육체에서 성인의 육체로 탈바꿈되는 몸의 변화를 경험하는 것은 물론, 다양한 문화, 여러 가지 가치 체계 속의 노출, 복잡한 사회 구조 속에서 혼란과 격동의 시기를 보내고 있다. 또한, 컴퓨터와 사이버 공간의 발달로 다양한 간접 체험과 수많은 정보들 속에서 자아정체성의 형성과 가치관 확립에 많은 어려움을 겪고 있다. 따라서, 청소년들의 고민과 문제는 더욱 더 복잡해지고 다양화되고 있다. 이러한 청소년들을 위해 많은 청소년 단체와 상담 기관에서는 다양한 상담활동과 프로그램을 갖추고 문을 열어 돕고 있으나, 14세에서 16세에 해당되는 중학생들은 어린이의 범주에도 청소년의 범주에도 속하지 못하는 소외된 계층이 되어 자신의 문제나 고민을 호소할만한 곳이 거의 없는 실정이다. 따라서, 본 논문은 중학교 학생들을 수용하고 있는 교회가 주축이 되어, 학생들을 위한 상담의 기능을 강화시켜야 함을 강조하였다. 교회는 기도, 성경, 교리, 성례전, 공동체와의 만남과 같은 훌륭한 종교적 자원들을 활용한 상담을 통해 효과적인 상담을 할 수 있기 때문이다. 또한, 보다 효율적인 청소년 상담의 활성화 방안을 제안하고자 설문 조사 통계 결과를 분석 연구하였다. 중학생들의 특성과 성향을 비롯하여 그들의 고민과 문제를 알아보기 위해 실시한 첫 번째 설문 조사의 결과, 학교 생활 속에서 부딪히는 성적, 학업, 친구 관계, 교사와의 관계, 자아 개념에 대한 문제 등 공부에서 오는 스트레스와 대인관계 속에서의 마찰 등이 가장 큰 문제점으로 손꼽을 수 있었다. 시대가 거듭할수록 학생들은 점차적으로 개인주의와 이기주의 성향이 높아가는 것을 볼 수 있다. 교회 내 청소년 상담 실태와 현황을 알아보기 위해, 현재 서울 지역 교회들 중 중등부의 교사, 교역자, 상담 교사를 대상으로 실시한 두 번째 설문조사와 교회 학생들을 대상으로 실시한 세 번째 설문 조사의 결과, 첫째, 교회 내 청소년을 위한 전용 상담실이 없다는 것, 둘째, 상담의 중요성과 필요성에 대한 교회의 홍보 부족과 학생들의 무관심, 셋째, 상담 교사의 전문 상담 교육 경험이 부족하다는 점, 넷째, 학생들 스스로가 상담을 요청할 만한 자연스러운 상담 통로가 없다는 점, 다섯째, 교회 내 상담은 신앙과 관련된 것만 할 수 있다는 학생들의 편견 등의 문제점이 발견되었다. 이와 같은 분석 결과를 토대로, 교회 내 청소년 상담의 활성화 방안을 위한 몇 가지 제안을 하였다. 첫째, 교회 내에 청소년이 쉽고 자연스럽게 드나들 수 있을 청소년만을 위한 전용 상담실의 설치가 시급하다는 점이다. 둘째, 학생들과 상담 활동을 하고 있는 교사들의 전문 교육과 경험의 기회 확대가 절실히 요구된다는 것이다. 셋째, 효율적인 상담에 대한 구체적이고 다양한 방법의 연구가 요청된다는 것이다. 이에 따른 구체적 실례로서 세 가지 방법을 제안하였다. 첫째, 익명성을 보장하면서 접근 용이한 컴퓨터를 이용한 상담은 학생들이 쉽게 상담을 요청할 수 있는 통로의 역할을 함과 동시에 문제 해결의 열쇠를 쉽게 접할 수 있다. 둘째, 교회 내 훌륭한 인적 자원인 학생들을 상담자로 훈련시키는 또래 상담의 도입, 셋째, 기독교 공동체의 만남과 관련된 실천적 프로그램 개발과 연구의 활성화이다. ; The purpose of this paper is to expose the present situation of counseling activities in church for adolescents (especially, in this paper, the middle school students are treated.) and to present some new ways for the more effective adolescent counseling activities in church. Today, most youths have a great deal of problems and troubles in rapidly changing modern social structures and wander to find the proper helpers or counselors who can offer some solutions for their own problems and troubles. They suddenly confront their physical, social, intellectual, psychological changes, and have trend to prefer communication with their peer groups over their parents or teachers. Also, most of them enjoy the interesting games or the stimulative programs through computers or cyber spaces. In addition, they bear the heavy burden on study for an admission examination. Based on the above contents, not only many kinds of universal counseling devices, services, and organizations, but also christian churches try to help them. The adolescent counseling activities in church lead them into the closer solution of their problems by using all kind of religious counseling resources, such as, prayers, bible, doctrines, religious ceremonies, worship services, and small group with christians. And it is ver their problems but also the growth of total personality and spiritual maturity. The first chapter contains objective and method of this research and the reason why we need to present the more effective adolescent counseling activities in church. The second chapter shows the results of the questionnaires for the problems and troubles of the middle school students; they have many kinds of problems, such as the difficulties of school life, the relationship among friends, worries about the future life, various problems related with sex, and so on. The third chapter shows the results of the questionnaires for the present situation of adolescent counseling activities in church of preachers, teachers, and counselors in Sunday school. In addition, it is presented that the results of the questionnaires about the recognition of the middle school students for the adolescent counseling activities in church. Through the above results, some problems of the adolescent counseling activities in church are found. First, there are hardly the counseling office for adolescents in church. Secondly, the spread of the importance and necessity for counseling is so lack that students are indifferent to the counseling in church. Thirdly, few preachers, teachers, and counselors in Sunday school experience professional counseling education or programs in spite of counseling directly with students. Fourth, there is no course which students can approach the counselors and helpers easily in church. Fifth, students have prejudice that they can receive only the limited helps, such as, the religious difficulties or the problems related with beliefs. The fourth chapter states the christian theoretical background for the adolescent counseling activities in church; the adolescent counseling activities in church have all kinds of religious resources, such as prayers, bible, christian doctrines, worship services, and christian communities through small groups to help the students, and suggests some more effective ways for development of christian adolescent counseling, such as cyber counseling, peer counseling and the meeting with christian communities. In addition, the establishment of the room for adolescent counseling is the most important in the adolescent counseling in church. Then, the church should hire the professional counselors for adolescents or practice the professional counseling education and programs for usual believers. At the same time, the information activities of counseling in church should activate in various angles. Finally, the fifth chapter presents the summaries and conclusion about the present situation and some ways for the more effective counseling of the adolescent counseling activities in church.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE