View : 508 Download: 0

침묵의 공간, 화면의 표정

Title
침묵의 공간, 화면의 표정
Authors
이미애
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 회화학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본인의 작품은 일상의 사건 속에서 순간에 사고의 전환을 일으킨 것은 무엇이고, 그리고 깨달음은 어디에서 오는 것이며, 또한 그곳은 어떤 곳이며 어떤 모습으로 에너지가 발생되어 적용되고 있는지 등 그 상태에서 좀 더 찰나에 일어났던 보이지 않는 기운이나 존재의 본질을 찾아가는 과정이다. 이러한 사유과정을 거쳐 본인은 본질이 일어나는 곳이 신비함을 품은 침묵의 공간임을 깨달았다. 본인에게 그림이라고 보여지는 것들은 삶에 여정 속에서 무수히 많은 생각, 느낌, 삶의 시간들, 본인 상태의 교차점에서 걸러진 많은 것들 중의 하나, 또는 극히 작은 진리이다. 그저 매 순간의 시간 속에서 얻어지는 영감과 느낌을 진실로 대하고, 진실로 다가오는 것이 오래 유지되길 바라는 마음으로 표현하고 있다. 수많은 시간이 지나가고 생성되면서 세상에 흔적으로 남게되는 것은 아주 작은 일부의 것이다. 나머지는 본인을 만나지 못하고 잊혀져 과거 속에 묻히겠지만, 잊혀져서 미처 깨닫지 못한 순간들과 더불어 삶은 조금씩 변화되어 간다. 훤희 들여다보이는 어둠은 본인의 감정이 살아있고 진실 된 본인을 볼 수 있는 살아 숨쉬는 침묵의 공간이다. 그 어둠은 의미처럼 검고 검은 신비함을 지닌 공(空)의 의미를 담고 있다. 현실세계에서 눈으로 보이지 않는 공간이지만 깊은 심저에서 느낄 수 있는 공간이다. 저편의 기억과 과거, 현재의 생각은 사라지고 잊혀져 소멸되는 것이 아니라 흔적으로 다시 태어나 표현된다. 이러한 흔적들은 쌓이고 쌓여서 본인의 삶을 존재하게 하는 즐거움의 원천이고 과정이며 표현이 된다. 종소리가 울리면서 마음에 여운을 남기듯이 표현되진 침묵의 공간은 깨달음의 소리를 담고 삶 속에서 서서히 울리게 된다. 침묵의 공간을 이끌어 가는 에너지는 삶에서 얻은 것을 받아들이고 음미, 해석하여 다시 외부로 내보내는 역할을 한다. 삶에는 작은 고통에서 발전된 생사의 갈림길에 놓인 선택의 문제들이 존재한다. 이 선택의 문제는 고통에서부터 비롯되며 이 순간 사고의 전환은 일어나게 된다. 엠마누엘 레비나스(Emmanuel Levinas)철학에서 고통의 문제는 존재를 떠날 수도 없으면서 동시에 무(無)가 될 수 없는 상황, 이것이 고통받는 상황이라고 말한다. 고통의 극에 달했을 때 사고의 전환점에서 영감을 얻게 되는 것이다. 그리고 이 영감은 내적 세계 속에서 빛과 같은 깨달음이 된다. 외적 세계와 내적 세계의 경계를 넘어 들어온 빛은 무한한 침묵의 공간을 비추어 열리게 하는 큰 의미가 된다. 건축가 루이스 칸(Louis I. Kahn)은 침묵과 연관시켜 빛을 생명의 근원으로 여긴다. 그의 침묵과 빛의 의미처럼 작은 방이든, 거대한 공간이든 외부의 작은 빛에 의해 안의 공간 형태를 헤아릴 수 있는 것과 같이 깨달음에 의해 침묵은 서서히 그 모습을 보여주며 새로운 모습을 드러낸다. 또한 이 새로운 모습을 만드는 것은 상상력이다. 가스통 바슐라르(Gaston Bachelard)는 깨달음의 최초의 이미지로부터 해방시키고 변화시키는 기능을 상상력이라고 하였다. 상상되는 대상과 상상하는 주체의 어느 한쪽에 치우치는 것이 아니라 깨달음을 무한한 공간 속으로 이끌어 생동감 있는 공간으로 만들어 주고 존재감을 느끼게 해주는 것이 상상력인 것이다. 이러한 상상력을 통해 얻어진 즐거움의 표현은 이미 물질적인 것과 비물질적인 것이 조화를 이룬 중화된 존재로 작품에 나타나게 되는 것이다. 표현적인 면에서 본인은 평면에서 공간 깊이의 환영의 방법을 사용한다. 이 방법은 평면적인 예술형태에 있어서 공간감이나 깊이감을 주는 표현방식으로 본인은 형태를 제시하는 방법과 검은 색채에서 주는 깊이감을 확장시키는 시각적 환영과 표현된 작품에서 감동의 떨림이 주는 환영까지를 포함한다. 실제 방 의 형태에서 빌어온 사각형은 단지 그 형태가 중요한 것이 아니라 그 방 에서 느꼈던 순간의 감동을 담기 위한 것이다. 이 형태는 변형된 사각형으로 드러난다. 그리고 모든 색채 뿐 아니라 대상의 모습까지 품고 있는 색채를 검은 색채에서 찾았으며, 목탄과 숯의 재료를 사용하여 밀도 있는 검은 색으로 침묵의 공간을 표현하고자 했다. 또한 침묵의 공간을 둘러싼 숨쉬는 막을 표현하기 위해 투명한 표현방식을 사용했다. 이것은 시선의 확장과 사고의 깊이감을 표현하기 위한 방식이다. 조용하고 자연스럽게 움직이며 소통되고 있는 공간의 모습은 물의 효과와 작은 떨림이 담긴 선의 우연적인 효과를 사용하고 있다. 이렇게 화면에 나타나고 있는 점, 선, 면, 형태와, 우연적인 흔적들, 투명한 막, 재료의 특성, 터치 하나까지도 그 의미를 담고 있는 표정들이다. 작품에서 본인은 다의미를 내포하는 시선의 방식을 주고자 하였으며 이러한 표정은 본인의 정신성을 담고 있는 것이다. 이러한 토대를 가지고 실재하는 대상들의 형태를 그대로 차용하는 방법으로 작업하는 엘즈워스 켈리(Ellsworth Kelly), 세계와 인간존재를 사색한 휴머니스트 귄터 우커(Gunther Uecker)와 투명성과 빛의 움직임을 탐구한 라즐로 모흘리-나기(Laszlo Moholy-Nagy), 빛으로 명상적인 침묵의 공간을 창출하는 제임스 튜렐(James Turrell), 우아한 중첩의 색과 공간으로 명상적이면서도 초월적 세계를 추구한 마크 로스코(Mark Rothko), 선의 작은 떨림을 고스란히 내포하며 회화의 정신성을 추구한 아그네스 마틴(Agnes Martin), 내부와 외부, 내면과 외면을 통한 시선의 확장을 표현하고 있는 르네 마그리뜨(Rene Magritte)와 절대진리와 무한한 공간을 추구한 카지미르 말레비치(Kazimir Malevich), 그리고 우주의 완전한 체계를 꿈꾸는 이상주의 회화의 애드 라인하르트(Ad Reinhardt)의 작품들을 참고로 본인의 표현과 의미들을 설명해 나갔다. 보이지 않아도 볼 수 있는 것, 존재하지 않아도 존재를 느끼는 것, 잡히지 않아도 잡을 수 있는 바로 그 교감이 있는 작업세계, 침묵, 그리고 말하지 않는 인간적인 따뜻한 느낌을 전달하는 작업을 하고자 했다. 잠재된 무한한 가능성을 찾기 위한 믿음의 노력으로 이 논문을 연구하였다. 본인은 이 논문이 앞으로 작업활동에 희망이라는 에너지가 되길 바라며, 진실됨이 표현되는 한 층 높은 차원의 깨달음이 있는 기회가 되길 바란다. ; My works are about seeking for what it is that caused the instantaneous changes of thoughts in everyday lives, a place where the enlightenment comes from, and a way of how the energy from those unknown places of enlightenment develop and apply. And further more, my works are about the process of searching for an essence of existence or an invisible energy that occurred in a twinkling. For me a painting is a selective part from infinite thoughts in journey of life, sensations, hours of life, a selected thing from an intersection of my various statuses, or a small truth. I express my painting by confronting with inspirations and feelings truthfully in every moment, and with a piece of mind that the truth will remains with me for long. Through many passing and creating hours, only a little part of them remains as trances of the world. Then, the other parts that have forgotten and buried in a past are unable to meet me. However, among with the moments that are forgotten and unable to be perceived yet, a life changes only a li ttle. The visible darkness in my painting is a space where my senses live and the truthful being of myself can be found. And this space is the space of silent that lives. Such darkness contains meaning of emptiness(空) that has mysterious blackness. This space cant be seen in the real world, but can be felt in a deep inside of ones heart. Memories and thoughts of past and presence do not get to be forgotten and vanished, yet reborn and expressed as traces. These traces pile up to be a base and a process of joy, which allows my life to exist and to be expressed. As a bell ring leave reverberation in heart, the expressed space of darkness, containing sound of enlightenment, touches slowly through my life. The energy which leads the space of darkness lets out whatever I consume through my life to the outside after receiving, appreciating and interpreting. In life, problems of choices in life-or-death situation exist that developed from small agony. This problem of choices starts with a suffering and at this moment conversion of thoughts occurs. In the philosophy of Emmanuel Levinas, an issue of suffering is something that can not be drawn away from an existence, and at the same time a situation where one cant be nothing (無), which then said to be a suffering situation. When an agony comes at its peak, one reaches conversing moment of thoughts obtaining inspiration. Then, this inspiration becomes enlightenment, like a stream of light in inner spiritual world. The light, which crosses the boarder of the outer world and the inner world, is an important meaning in my painting that lights and opens the infinite space of silence. An Architect, Louis I. Kahn considered a light as an essence of life relating with silence. Such as the meaning of his silence and light, the silence in my works shows itself through the enlightenment and reveals its new form; for example, a small room or a huge space can be determined its space by even a little light from outside. One of the factors that create a new form of silence is imagination. Gaston Bachelard said imagination is a skill that changes and frees enlightenment from its initial image. Imagination leads enlightenment into a infinite space making it a lively space and existence; instead of leaning towards one side of either allowing to feel an object that have imagined nor an imagining subject. Through this imagination, my expression of joy is expressed in my works as the neutralized existence, which is a harmonization of already materialized things and dematerialized things. In the way of expressing on my work surfaces, I create illusion of spatial depth. This way of illusion is to give spatiality or feel of depth to a two-dimensional art form. In my works its a way of suggesting a form, and giving a visible illusion that widens feel of depth, which is obtained by black color. Further more, it includes the illusion given by trembles of impression from expressed paintings. The rectangular form, which derived from real form of room itself, is not important, but it is important for containing the impression in moments that I felt in that room. This form comes out as modified rectangular in my works. And I found every color including colors that contain objects form in black color. I used charcoal as material to express dense black color. I also used the transparent way of expression to represent a breathing membrane that embraces the space of silence. This is to widen a point of view and express a feel of depth of the thoughts. The form of space, which communicates and moves quietly and naturally, uses effects of water and coincidental effects of line with little trembles. These points, lines, surfaces, forms, accidental traces, transparent membranes and characteristics of material, and every detail have their meanings as expressions. In my works I tried to introduce points of views that contain multi-meanings. And these expressions imply my spirituality. I referred several artists works to help understanding my works expression and meaning; Ellsworth Kelly for who applied forms of existent objects, A humanist, Gunther Uecker for who contemplated the world and human existence, Laszlo Moholy-Nagy for who explored transparency and movement of light, James Turrell for who created meditative space of silence with light, Mark Rothko for who pursued meditative and transcendental world with delicate over lapping of colors and spaces, Agnes Martin for who sought spiritual paintings through retaining all the little trembles of lines, Rene Magritte for who expressed the extension of point of views from inside to outside or from outside to inside, Kazimir Malevich for who searched an absolute truth and an infinite space, Ad Reinhardt for who dreamed a complete system of universe in his idealist paintings. I tried to create works that transfer feelings of invisible things that can be seen, non-existent things that can be felt, non-tangible things that can be touched, and silence and humanistic warmth that dont speak. I studied this thesis with an effort of having a faith of finding hidden infinite potentials in my works and life. I wish for this thesis to be a hopeful energy in my art making, and a chance to get to a higher level of enlightenment, which would able me to express the truth.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE