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기업의 이미지 빌딩을 위한 프로모션 제작에 관한 연구 : 제일제당 카렌다 디자인을 중심으로

Title
기업의 이미지 빌딩을 위한 프로모션 제작에 관한 연구 : 제일제당 카렌다 디자인을 중심으로
Authors
이현정
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 정보디자인과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
상기적인 관점에서 광고의 역할은 강력한 브랜드를 구축하여 이를 전략적 자산(equity)으로 확보하는데 있다. 그러나 무엇보다도 이러한 브랜드 이미지를 구축하기 위해서는 우선 선행 되어야 하는 것이 브랜드를 생산하는 기업의 이미지 확립이라고 할 수 있겠다. 기업이 하나의 이미지 빌딩을 위해서는 지금까지의 대중매체에 의존한 광고에서 벗어나 보다 적극적인 판매증진을 위한 완벽한 마케팅에 의한 새로운 전략이 필요하게 되었다. 복잡하고 다양화되는 사회, 경제적 환경과 정보통신 기술의 발달 등은 제품과 정보에 대한 소비자들의 요구를 보다 개성화 시키고 있다. 이에 부응하여 미디어 환경 또한 급격한 변화를 보이고 있다. 그러므로 기업은 소비자들로부터 자사만의 독특하고 긍정적인 이미지를 유도하기가 더욱더 어려워 지고 있는 것 이다. 이러한 현재의 상황들은 각 기업들에게 새로운 유형의 마케팅적 사고를 요구하고 있으며 이를 남보다 먼저 인식하고 활용하기 위한 전략을 수행하는 기업에겐 엄청난 이점을 안겨주고 있다. 물론 이러한 새로운 마케팅적 사고가 모든 상황이나 제품에 적용되는 것은 아니나 이 변화의 방향을 이해하는 일은 경쟁자에 대해 우위를 점하기 위한 필수적인 요소라고 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 상황을 적극적으로 반영하여 프로 모션적 전략의 하나로 카렌다를 제작하였다. 본 연구작품에서 카렌다를 이제까지의 기업이 소비자들을 위해 주던 비 상업적인 매체에서 벗어나서 기업의 이미지 홍보와 함께 적극적인 세일즈 방법의 하나로 기업이 생산하는 상품을 하나의 시각적 요소로 사용하여 다양한 기법들과 그래픽적 효과를 사용하여 상품의 가치를 단순한 소모품이라는 의미에서 벗어나서 하나의 예술품과 같은 느낌이 들게 하였으며 깨끗한 여백에서의 질감을 이용하여 기존의 카렌다에서 느낄 수 있는 단지 날짜를 보기위한 기능적 인상에서 벗어나 상식적인 효과도 같이 고려해 보았다. 장식적 표현의 기법에 있어서는 팝아트 작가인 엔디워홀의 실크 스크린적인 기법을 이용하였다. 팝아트는 이제가지의 예술을 대중화 시키고 일반 대중들에게 예술작품과의 거리를 좁힌 최초의 미술 사조이기에 이번 카렌다 제작시의 표현기법에 있어서 가장 잘 어울린다고 생각되어지기 때문이다. 그러므로 이 연구 논문에서의 카렌다 제작은 상품성과 예술성 모두가 느껴지며 공감할수 있는 연구가 되었으면 한다. ; From a long-tern standpoint, the role of advertisement lies in the build-up of a strong brand to secure this as one strategic equity. But above all things, what must be done prior to anything to build up this brand image is the establishment of an image of the enterprise that produces the brand. To build up one image, the enterprise needs new strategies on the basic of perfect marketing for a more positive sales promotion than the existing advertising depending on the mass media. Social, economical environments being more complicated and diversified and the development of information, communication technology is individualizing consumers’ demand for products and information. In accordance with this, the media environment also shows rapid changes. So enterprises have much more difficulties in inducing their own unique and positive image from consumers. These present situation demand each enterprise to have a new type of marketing concept and give considerable benefits to enterprises that have recognized this demand first and carried out strategies for making the most of it. Of course, this new marketing concept can not be applicable to every situation or produce, but understanding of this direction of change can be said as an essential factor to gain an advantage over competitors. The author of this study made a calendar as one promotional strategy by reflecting situations mentioned above positively. Casting off the existing attitude of enterprises toward the calendar treating it as a non-commercial gift to consumers and considering it as a means for effective image P.R and sales, the author used products as a visual element and various techniques, graphic effects to make the calendar get artistic atmosphere beyond its commercial value as a simple object of consumption. And in making use of clean blank space, the author considered decorative effects as well as the functional numbers. For decorative expression, silk screen technique of Andy Warhole, a pop artist, was used. Since pop art is the first trend of art popularizing art up to now and closing the distance between the public and works of art that it was considered the most proper to apply to the expression of the author’s calendar. Consequently speaking, the author of this study hopes the calendar made for this study could be a foundation for getting sympathy in both commercial and artistic aspects.
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