View : 775 Download: 0

고등학생의 청소년댄스 참여실태와 참여만족에 관한 연구

Title
고등학생의 청소년댄스 참여실태와 참여만족에 관한 연구
Authors
이기옥
Issue Date
1999
Department/Major
사회복지대학원 사회체육학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
The purpose of this study was to describe the general information on adolescence dance participation and probe the possible varialbles that could influence the adolescences dance socialization for the formation of basic causal relationship. In order to meet the purpose of this study, the researcher herself developted the questionnare which is basically adopted from Beard and Ragheb s Leisure Satisfaction Scale. The subjects included 800 male and female 11th graders those who were attending the senior high schools and technical senior high schools. Within its limitations and findings, the following primary results were obtained. First, no significant sex difference existed in dance participation satisfaction. Second, significant dance participation satisfaction difference was detected in school types. Students in technical schools perceived dance activity more satisfactory. Third, dance participation satisfaction difference accoring to the student s self-rated school performance degree (G.P.A) was not detected. Fourth, significant variables affecting the dance socialization of the school adolescenses were siblings , mothers , friends and fathers attitude toward the dance in order. Teacher s role and the degree of family satisfaction did not show as an influencing variables. To sum, this study concluded that school types might be a significant variables for further study and significant other s role in dance socialization is critical and substantiate an informative variables of the dance socialization. ; 본 연구 논문의 목적은 고등학생들의 청소년댄스에 참여하는 실태와 청소년댄스 참여시 성별, 성적, 학교유형에 따른 참여만족의 차이를 규명하고, 주요타자가 청소년댄스 참여만족도에 어떤 영향을 미치는지를 파악하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 부산광역시에 소재한 고등학생을 모집단으로 선정하여 인문계고등학교와 실업계고등학교 각각의 2학년을 대상으로 표본을 추출하였다. 표본 추출은 임의 방법을 이용하여 고등학생 800명을 표집하였다. 본 연구에서 고등학생들의 청소년댄스 참여시 참여만족에 미치는 영향을 네 가지 유형별로 나누어 측정하였다. 자료분석을 위한 주요통계 기법은 참여실태와 참여만족을 알아보기 위하여 Regheb와 Beard(1980)가 개발한 설문항목 중 참여만족에 관련된 설문문항을 기초로 작성하여 조사도구로 활용하였다. 설문지는 응답자가 자기 평가 기입법(self adminstration method)으로 응답하도록 하였다. 자료분석을 위한 주요 통계기법은 빈도분석, 요인분석(Reliability Analysis ), 회귀분석(Regression Analysis)을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 각 유형에 따른 청소년 댄스 참여 만족은 다음과 같은 결과를 보여주고 있다. 첫째, 성별에 따른 청소년댄스 참여만족은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 학교유형에 따른 청소년댄스 참여만족은 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 성적으로 본 청소년댄스 참여만족은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 청소년댄스가 여가의 사회화 있어서 주요타자가 참여만족에 영향을 미치는 요인은 형제자매, 어머니, 친구, 아버지의 순으로 나타났으며 교사의 태도와 가정생활 만족도는 유의한 영향을 주고있지 못한 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과는 청소년댄스의 참여 만족도는 성별과 성적에 관계없이 나타나고 있는 반면, 학교유형에 따른 참여만족의 차이가 있는 것으로 요약된다. 한편 청소년댄스가 여가의 사회화에 있어서 참여만족도에 영향을 주는 주요타자의 역할이 본 연구를 통하여 규명되었음을 알 수 있다. 21세기는 종래와 달리 개개인의 지식과 창의력이 고부가가치를 창출하는 이른바 지식기반사회가 될 것이다. 학교교육이 지식기반사회에 적응할 수 있는 신지식인 양성에 초점을 맞추기 위해서는 청소년댄스와 같은 단체활동과 다양하게 이루어지는 체험학습을 활성화시켜 학생 스스로 자신의 영역을 개척하고 미지의 세계에 대해 자신감을 길러 주어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회체육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE