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캐릭터를 활용한 국내 아동완구 패키지 디자인에 관한 연구 : 보라매완구사 제품포장을 중심으로

Title
캐릭터를 활용한 국내 아동완구 패키지 디자인에 관한 연구 : 보라매완구사 제품포장을 중심으로
Authors
우경자
Issue Date
1999
Department/Major
디자인대학원 광고디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 현대사회의 시장구조는 소비자의 복잡하고 다양한 구매동기에 의해서 판매경쟁이 심화되고 있다. 그러므로 각 기업들은 소비자 지향적(Consumer-Oriented)체제를 구축하고 품질 향상 뿐 아니라 패키지 디자인의 질적 향상, 상품 스타일의 다양화와 소비자의 구매의혹을 자극하기 위한 마케팅 전략을 수립하는 등 각 제품의 차별화 정책을 활발히 추진하고 있다. 패키지 디자인은 이러한 마케팅 전략으로 인해 소비자의 욕구를 만족시킬 수 있는 가장 기동력 있고 대처하기에 효과적인 방안 중 하나이며, 상품의 유통과 내용물을 보호하는 1차적 기능에서 최후 소비자에게 상품정보의 전달을 위한 의사소통 매체로써 까지 그 역할이 확대되고 있다. 또한 최근에는 마케팅 전략의 하나로 패키지 디자인에 마크, 기업명, 로고타입 등의 각 요소들과 함께 캐릭터를 사용하고 있는데, 이러한 캐릭터는 상품판매를 위한 캐릭터에서 상품의 주체로 그 위치를 당당히 평가받게 되었다. 캐릭터의 사용은 남녀, 연령의 구분 없이 매우 광범위하게 문화상품으로 흥미를 끌고 있지만 특히 감성적인 아동들에게 특히 선호되는 경향이 있다 그러나 아동기는 한 고귀한 인격체로 성장, 발달해 가는 시기이며, 아동의 일상생활이 학습의 과정으로 성장과정이 곧 학습의 과정임을 염두 할 때 캐릭터 디자인을 단순히 상품판매의 한 전략으로만 생각해서는 안 될 것이다. 캐릭터 디자인에 있어 거시적인 안목으로 아동들에게 올바른 가치관과 사회성을 습득 할 수 있도록 미래지향적으로 발전시켜야 할 것이다. 이와 같이 캐릭터는 상품성과 기업의 인지도를 높여 능동적 구매를 창출 할 수 있다. 국내 완구업계에서는 이미 알려진 캐릭터를 일부 패키지 디자인에서만 부분적으로 사용하거나, 또는 독자적 캐릭터를 개발하였지만 개발과 쓰임이 체계적이지 못해 캐릭터의 효용성을 극대화 하지 못하였다. 본 논문에서는 이론적 측면으로는 아동의 심리에서 캐릭터가 가지는 의의와 역할에 관하여 접근했으며, 작품제작에 있어서는 국내의 아동 완구업체 중 보라매 완구사를 선택하여 기존제품의 패키지 디자인을 분석하였다. 이를 통하여 체계적이고 통일적인 캐릭터의 활용 방안을 연구하고 보라매 완구사의 패키지 디자인에 적용하였다. 캐릭터 개발의 조형적인 면에 있어서는 아동기의 시각적 특성과 형태 및 색채 지각발달을 고려하였으며, 자연 친화적 캐릭터 개발이라는 컨셉으로 현대를 살아가는 아동들에게 자연과의 동화를 유도하고자 하였다. 또한 기존의 패키지 디자인의 색채와 레이아웃, 지기구조 등의 단점을 보완하였고, 패키지 디자인에서의 캐릭터의 주목성을 높여 인지도를 확대하고자 하였다. 오늘날 완구가 아동기의 학습도구로 그 가치가 막중함에도 제품이나 패키지 디자인 등의 제반사항들의 선행연구가 부족하여 본 연구에 있어서 어려움이 많았는데 앞으로 이 분야의 지속적인 연구 개발 이루어져야 할 것이다. ; Recently, sole competition in market structure of modern society is getting more and more because consumers purchasing motivation which is complex and manifold. Therefore, each companies build the Comsumer-Oriented system, and mark not only better quality but also better design of merchandises, manifolding style of merchandises, marketing plan for stimulating consumers desire to purchase. Package design as a marketing plan is the one at the most active and effective way to satisfy the consumer desire. So its role is getting wider from protecting goods as basic function to communication to the last consumer. Also, recently characters are used or package design with each tactor which is like mark, mame of company, logo and so on. So these characters are evaluated as the most important factor for sale Especially, kids who have sensitive emotion are interested on using character. But we must not accept easily the character desyng as a plan for sale because childhood is very important period to be a gorgeous human being. So we have to develop the character design in a good way for right thought and sociality of kids. As it told, character makes higher the quality of merchandise and the fame of company, so it creat the consumers desire naturally. But Korean toy comparies just use characters which are already known on package design partially, or effect is not. so great because development and using are not systemical In this report, I appoached to the meaning and the role in children s mind. Which character has, and analyzed package design of Boramae toy company which is one of the Korean boy companies for kids in producing way. Through this, I tried to study using way of character. Which is systemcal and united, and applied to package design of Boramae toy company. I considered specialities of childhood which are related to sight and color, and tried to unite children to nature who live in modern society with concept which development character which is familiar to nature. Also I mended the demerits which are color, layout, structure and so on, and tried to make the attention higher. Which character in package design et. Today, the toy has great value as and of the studying-tools, but former study about merchandise, package design and so on is absent, so there were a lot of troubles. therefore, constant studying and development in this area must be continued in fure.
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