View : 569 Download: 0

교사 양성 교육 과정에 대한 교감의 인식

Title
교사 양성 교육 과정에 대한 교감의 인식
Authors
오영미
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 중·고등학교 교감의 평가를 중심으로 교사 양성 과정 유형에 따른 교사의 교육 활동 능력에 어떠한 차이가 있고, 교사 양성 교육은 어떠한 방향으로 개선될 필요가 있는가를 알아보는 데 있다. 이와 같은 연구 목적을 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교감은 교사의 역할 및 자질 가운데 무엇을 중요하다고 인식하고 있는가? 2. 교감은 사범 대학 출신 교사와 일반 대학 출신 교사의 교육 활동에는 어떠한 차이가 있다고 인식하고 있는가? 3. 교감은 교사의 전문성 향상을 위해서 교사 양성 교육 과정에서 무엇이 개선되어야 한다고 인식하고 있는가? 4. 교감은 교사의 전문성 향상을 위한 하나의 방안인 전문 대학원 중심 교사양성 교육 방안에 대하여 어떻게 인식하고 있는가? 이러한 연구 문제에 의하여 이 연구에서는 전국의 중·고등학교 교감 203명을 대상으로 설문 조사를 실시하여 그들의 의견을 알아보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사 양성 교육의 수요자인 교감은 교사의 교육 활동 중에 교직에 대한 사명감 및 교직 윤리, 교과 학습 지도, 학생 지도를 중요한 것으로 인식하고 있었다. 그리고 교사 양성 교육 과정에서 교사의 교육 활동에 가장 영향을 많이 미치는 부분은 교과 교육학이라고 생각하고 있었다. 따라서 교감들은 교육 과정 편성·운영 능력이나 자기 개발 능력을 갖춘 교사보다는 교직에 대한 사명감과 교과에 대한 지식을 가지고 주어진 교과를 효율적으로 가르칠 수 있는 교사를 이상적으로 인식하고 있었다. 둘째, 교감은 사범 대학과 일반 대학 출신 교사의 교육 활동 가운데 사명감 및 교직 윤리 영역, 교과 학습 지도 영역 중 교수법에 대한 지식 및 활동에 있어서 차이가 있으며 사범 대학 출신 교사가 우수한 것으로 인식하고 있었다. 그러나 교과 학습 지도 영역에서 교수법에 대한 지식 및 활용을 제외한 활동과 교육 과정 운영 영역, 학생 지도 영역, 학급 경영 영역, 자기 개발 영역, 인간 관계 형성 영역에 있어서는 사범 대학 출신 교사와 일반 대학 출신 교사의 교육 활동에 차이가 없는 것으로 인식하는 비율이 높게 나타났다. 셋째, 사범 대학과 일반 대학의 교사 양성 교육 과정의 교사 양성 기능 수행에 대해서는 차이가 있는 것으로 인식하고 있었다. 사범 대학의 교육 과정은 교육에 대한 이해와 안목 형성, 교직 윤리에 대한 지식과 실천력 형성, 교육 이론적 지식 형성, 교육 실천적 지식 형성, 교수 방법에 대한 지식 및 기술 형성, 교육 과정 지식 및 기술 형성, 학습자 관련 지식 형성 등에 있어서 일반 대학 교육 과정에 비하여 더 우수한 기능 수행을 하고 있다고 평가되었다. 그러나 교과 내용에 대한 지식 형성, 학급 경영 지식 및 기술 형성, 자기 개발 관련 지식 형성의 측면에서는 사범 대학과 일반 대학 교육 과정에 차이가 없는 것으로 생각하고 있었다. 넷째, 교감들은 교사 양성 교육 과정이 개선될 필요가 있다고 생각하고 있었다. 교양 교육 과정, 교직 교육 과정, 전공 교육 과정 모두 개선될 필요가 있다고 보고 있으며, 이 중에서도 교직 교육 과정의 개선 필요성을 가장 많이 지적하였다. 교직 교육 과정의 개선 방향에 대해서는 학교 현장에서 활용할 수 있는 지식과 기술을 습득할 수 있는 교과목 증설의 필요성을 가장 많이 요구하였다. 반면 사범 대학 교양 교육 과정을 일반 대학과 차별화해야 한다는 것과 교육 실습 기간을 연장해야 한다는 내용에 대해서는 비교적 낮은 반응을 보여 주었다. 다섯째, 교감들은 전문 대학원 중심의 교사 양성이 교사의 전문성 신장에 도움이 될 것으로 인식하고 있었다. 특히 전문 대학원 중심의 교사 양성은 교육에 대한 이해와 안목, 교육 실천적인 지식과 교수 방법에 대한 지식 및 기술의 향상에 도움이 될 것으로 기대하고 있었다. 연구 결과를 종합해볼 때, 사명감 및 교직윤리, 교수법에 대한 지식 및 활용 능력에서는 사범 대학 출신 교사가 일반 대학 출신 교사에 비하여 비교적 우수한 것으로 나타났고, 교사양성 기능 수행면에서도 사범 대학 교육 과정이 더 우수한 것으로 나타났다. 그러나 다른 영역들에서는 사범 대학 출신 교사와 일반 대학 출신 교사의 교육 활동 능력에 차이가 없다는 응답이 많은 것으로 나타나 보다 전문적인 교사를 양성하기 위해서는 사범 대학 교육 과정이 개선될 필요가 있음이 지적되었다. 이는 현재의 사범 대학 교육은 일반 대학보다 교사를 양성하기에는 적합하다고 할 수 있겠으나, 학교 현장에서 요구되는 유능한 교사를 양성하기에는 부족한 면이 많다는 것을 의미한다. 따라서 사범 대학은 교사양성 목적 기관으로서의 전문성을 확보할 수 있도록 교육 과정 개선 노력을 기울여야 할 것이며, 특히 예비 교사들에게 교육에 대한 이해와 안목, 교육 실천적인 지식 및 교수 방법에 대한 전문적 지식과 기술을 함양할 수 있는 프로그램의 개발에 주력해야 할 것이다. 전문 대학원 중심의 교사 양성 교육 체제의 도입은 교사의 전문성 향상을 위한 대안이 될 수 있다. ; The purpose of this study is to show that how different teacher s educational activity could be according to pre-service teacher education and which course pre-service teacher education would be improved in. For this purpose analyzed the vice-presidents evaluation of teacher s educational activity on the pre-service teacher education style. The research items for this purpose are as below. First, What have the vice-president understanding more important of teacher s role and quality? Second, how different is teacher s educational activity between the teachers from college of education and the teachers from university? Third, what should be improved in pre-service teacher education for a rise in teachers professionalism? On these research items, researched the two hundred three vice-presidents opinion at the middle and high school throughout the country by the survey. The results are as below. First, the vice-presidents consider sense of duty, sense of mission and moral, instruction of subjects and guidance to students are more important for teachers of all educational activities. And, they think pedagogical content knowledge, in the pre-service teacher education curriculum, has most important influence on teacher s educational activity. In their opinion, ideal teacher is who can teach subject effectively with sense of duty and knowledge on the subject rather than has abilities of curriculum organization and management, and self-development. Second, the vice-presidents consider the teachers from college of education is superior to the teachers from other colleges some parts which are sense of duty, sense of mission and moral, and knowledge factor, and teaching method and skill factor in part of teaching profession. But, they consider that there is no discrepancy in abilities between both parties in the parts of curriculum management, guide student, class management, self-development, human relations-making and teaching profession with exception of knowledge factor and the practical use of the teaching method factor. Third the vice-presidents think that there is a lot difference in performing pre-service teacher educational function of pre-service teacher education curriculum between college of education and the university. The curriculum of college of education are evaluated to perform pre-service teacher educational function better than that of university in the respect of comprehension and professional eye on teaching, knowledge and practice on sense of mission and moral about teaching profession, forming educationally theoretical knowledge, forming educationally practical knowledge, forming knowledge and technique of teaching method., forming knowledge and technique of curriculum, forming knowledge regarding on learners. But there is little difference between the curriculum of teachers college and that of the general college in the respect of forming knowledge regarding on subjects contents, forming knowledge technique of class management, forming knowledge regarding on self-development. Fourth, those who are consumers on pre-service teacher education think that pre-service teacher education curriculum need to be improved. The general subjects curriculum, the general pedagogical knowledge curriculum, the major subjects curriculum are all pointed out to be improved and among them the general pedagogical knowledge is pointed out to be improved many times. About the course of improving pre-service teacher education, the number of subjects to learn knowledge and technique available in field needs to be increased. On the other hand they think a little that making discrimination between the general subjects of curriculum teachers education and that of general college, and extending teaching practice term need to be improved. Fifth the vice-presidents recognize that pre-service teacher education centered on graduate school of education would be helpful to deepen teachers professionalism. Specially pre-service teacher education centered on graduate school of education is expected to be helpful to elevate comprehension and professional eye on teaching, educationally practical knowledge, the knowledge and technique of teaching method. In conclusion of the research results, the teachers from teachers college are more capable than those from general college in teacher s educational activity and the curriculum of college of education is better than those from university in point of performing pre-service teacher educational function. But for training more professional teachers, a lot parts of pre-service teacher education curriculum and system needs to be improved. This means that the present college of education is more suitable than university for training teachers, but there is a lot needs to be better for training capable teachers in field. Therefore the curriculum of the college of education should be improved for keeping a status as a professional training institute for pre-teachers to cultivate special know-how of the understanding and professional eye of education, educationally theoretical knowledge, knowledge and technique of teaching method. Besides to advance effectively teachers professionalism through pre-service teacher educat ion centered on graduate school of education, we try to develop programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE