View : 730 Download: 0

ICT를 활용한 미술감상 수업방안 : 실업계 고등학교를 중심으로

Title
ICT를 활용한 미술감상 수업방안 : 실업계 고등학교를 중심으로
Authors
김현정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 첫째, 미술감상교육을 위해 인터넷이 제공해 주는 각 정보를 검색·정리하며 둘째, 미술감상교육의 구체적인 목표를 만족시키기 위한 수업방안을 제시해 보고자 함을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 ICT활용 교육의 개념과 미술감상의 개념을 알아보고 ICT를 활용한 미술감상 학습지도안을 작성하여 파워포인트와 인터넷 사이트를 이용하여 수업을 진행하였다. 인터넷 상에서 수업내용에 관련된 사이트를 제시해 주고 그 사이트를 이용하여 주제에 따라 작품을 감상하고 학생들이 필요한 정보를 찾아 보고서를 작성하고, 토론하는 학습활동이 이루어지도록 하였다. 본 논문은 추상미술 감상을 주제로 실업계 고등학교 디자인과 1학년을 대상으로 3차시 150분 수업을 하였다. 1차시에는 추상미술의 개념과 차가운 추상, 뜨거운 추상의 그림을 알아보고 미국 추상표현주의 작가들의 그림을 인터넷 사이트를 통해 비교하여 설명하였다. 2차시에는 우리나라의 추상미술 작가들의 그림을 인터넷 사이트를 통해 감상하였다. 3차시에는 1차시에서 설명한 서양추상미술의 대표적인 작가인 몬드리안의 그림과 2차시에 언급한 한국추상작가인 유영국의 그림을 비교하여 파워포인트로 제시하였다. 제시된 그림을 통해 학생들 각자 인터넷 자료를 활용하여 작품을 비교 감상하고 이해할 수 있도록 하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 감상에 대한 무관심과 흐트러진 감상의 관점을 ICT를 이용한 학습을 통하여 흥미도를 높게 하여 감상에 집중 할 수 있게 되었다. 둘째, 그림자료 면에서 아주 많은 그림을 찾을 수 있었고 다양한 그림을 감상할 수 있었다. 셋째, 학생들이 서로 다른 작품들에 대해 비교·분석·토론하는 능력을 가지게 되었다. 넷째, 인터넷을 통한 감상활동은 인터넷 검색을 하면서 학생들의 자발적인 학습참여를 유도하였고, 다양한 인터넷자료를 보며 자신에게 필요한 자료를 선택하여 습득할 수 있게 하였다. 다섯째, 매체의 상호성으로 인해 스스로 탐색하고 느끼는 수업이 자연스레 이루어지면서 그 학습효과가 주입식 교육에 비해 기억이 더 오래 남는다는 학생들의 의견이 많아 ICT를 활용한 미술감상수업이 교육의 효과가 높음을 알 수 있었다. 현대의 교육은 미술교사들에게도 많은 노력을 요구하고 있다. 시대적 요구에 부응하기 위해서는 끊임없는 자기개발과 함께 미술의 새로운 영역으로 자리잡은 컴퓨터 활용을 통한 작품활동 및 미술 교수-학습 활동에 적극 참여하여야 할 것이다.; The purpose of this paper is to provide a teaching method for attaining the object of art appreciation education by searching and summarizing the information the internet gives us. For making a purpose of this research I looked into a concept of ICT education and art appreciation, developed a practical teaching-learning plan using a ICT, made a lesson by using a power-point and internet site. This paper show a internet site of ICT, let students appreciate art pictures as subjects, report a requested information and perform a discussion study. On this paper, about a issue of appreciation of abstract arts it was made a teaching for freshman in design part vocational high school, during 150 minutes in 3 classes. In first class it was understood about a concept of abstract art, art pictures of geometric abstract and lyric abstract. It was explained art pictures that was compared to works of abstractionism artists in America. In second class it was appreciated that a work of korean artist through internet site. In third class it was showed by power-point to compare a work of Yoo Youngkok to a work of Mondrian. Students should appreciate and acquire of works of art from internet site. The results of this study are as follows; Firstly, teaching by ICT make a high interesting and concentration on appreciation against indifference and inattention of a art of appreciation. Secondly, it could be searched a lot of art pictures and appreciated various art pictures. Thirdly, the internet made it possible for them to show clearly the ability to compare, analyze and discuss various works of art with one another. Fourthly, art appreciation through the internet made them participate in the art classes spontaneously, it could be selected and acquired a interested work of a various internet data. Finally, it was smoothly studied to search and feel works of art oneself through a interaction of internet. we could know a high efficiency of teaching due to decision of keeping longe r than the cramming system of education. It goes without saying modern education needs teachers efforts to meet the needs of the times. Art teachers should develop their capabilities or potentialities and take part in teaching and creating activities by making good use of computers and the internet which have occupied a new area of art.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE