View : 1833 Download: 0

W. A. Mozart piano sonata K.331에 관한 연구

Title
W. A. Mozart piano sonata K.331에 관한 연구
Authors
배선화
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
W. A Mozart(1756-1791)는 Haydn, Beethoven과 더불어 고전시대를대표하는 위대한 작곡가로서, 피아노의 소나타양식을 완성하고 발전시킨 건반 음악의 대가이다. 본 논문은 석사과정 이수를 위한 필자의 졸업 연주회 곡목 중 W. A. Mozart의 Piano Sonata K.331을 연구한 것으로써 이 작품의 연구를 통하여 그의 음악 어법과 음악의 특징 등을 살펴보고 이와같은 이론적 배경을 토대로 바른 연주를 하는데 도움을 주고자한다. 본 연구는 먼저 모짜르트의 생애와 음악에 대해 살펴보고 그의 피아노 소나타를 작품 경향에 따라 시기별로 구분해서 각 시기별 작품과 형식, 구성, 음악적 특징에 대해서 연구하였다. 그리고 K.331의 1악장이변주곡 형식으로 되어 있으므로 변주곡 형식의 종류와 기법, 모짜르트의 변주곡의 특성에 관해서도 살펴보았다. K.331 Sonata의 분석 연구에서는 소나타 알레그로 형식이 전혀 포함되지 않은 독특한 악장형식과이 곡 내에서 나타나는 모짜르트 피아노 작품의 특징을 곡의 구성 요소, 선율, 리듬, 다이나믹, 장식음 등을 중심으로 연구하였는데 3악장 중특히 1악장 변주곡을 중점적으로 연구하였다. 1악장 변주곡은 피아노소나타에 변주곡이 포함된 또 다른 곡인 K.284의 3악장과 변주기법을비교 연구하였다. 1악장은 변주곡 형식으로 주제와 6개의 변주곡으로 구성되어 있고 2악장은 규모가 큰 미뉴엣(menuetto)이며 3악장 Alla Turca는 론도형식으로되어 있다. 1악장 주제와 변주에서는 6개의 변주가 주제를 중심으로 선율, 리듬,박자, 조성, 장식, 템포 변주를 하고 2악장 미뉴엣은 기본적인 미뉴엣 형식보다 마디가 늘어나며 프레이즈가 불규칙적이고 서정적인 선율의Trio가 나온다. 3악장 론도풍의 Alla Turca는 당시에 유행하던 터키음악의 민속적인 소재를 사용했다. 모짜르트의 중기 소나타에 해당하는 이 작품은 소나타이지만 소나타알레그로 형식이 전혀 포함되어 있지 않는 독특한 작품이며 다이나믹의뚜렷한 대비, 로코코적인 선율선과 장식음, 오케스트라적인 기법, 서정적인 선율 등이 그만의 독창성 있는 작법으로 나타난다. ; W.A. Mozart is one of the greatest composor of the classical times as Haydn and Beethoven and a master of clavier music who completed and developed Piano Sonata form. This study is an investigation of Piano Sonata K.331 by M.A. Mozart(1756-1791), one repertoire for the author s graduation recital, in which Mozart s musical diction and characteristics will be discussed to provide a help for correct execution on the basis of those theoretical backgrounds. At first, Mozart s life and music will be investigated, and then the form, composition and the musical characteristics will be examined by categorizing them by the musical traits in particular phrases of his life. And various variation forms, techniques and the characteristics of Mozart s variations will be looked at since the first movement of K.331 the focus of this study, takes variation form. In analyzing this work, the unique movemental form without any sonata allegro form and features peculiar to Mozart s Piano Sonata will be discussed mainly around the components, melody, rhythm, dynamic and grace notes of the first movement, In particular, the first movement variation will be compared with the third movement of Piano Sonata K.284, another piece of work that has variations in it, centering around radiational technique. The 1st movement has one theme and six variations, the 2nd is a large-scaled minuetto, and the 3rd in alla turea takes rondo form. In the 1st movement, there are six variations on the melody, rhythm, time, tune, grace notes and tempo of the theme, and in the 2nd movement, there are move measures than the basic minuetto form, irregular phrases and a lyrical melody trio. The rondo-like alla turca has the elements of the Turkish folk music favored at that time. Belonging to the middle period of Mozart s life, Piano Sonata K.331 is unique for not having any sonata allegro form though it is a sonata and characteristic for its clear contrast in dynamic, rococo melody line and grace notes, orchestral techniques and lyric melody.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE