View : 636 Download: 0

Claude Achille Debussy의 연가곡 [Proses lyriques]의 분석, 연구

Title
Claude Achille Debussy의 연가곡 [Proses lyriques]의 분석, 연구
Authors
이의진
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
7~9세기 경 단선율 교회성가를 기원으로 하는 프랑스 가곡은 12,13세기 음유시인(troubadour, trouvere)들의 세속가곡에서 시작하여 14,15세기의 ballade, rondeux, virelai, 16,17세기의 chanson, 18세기의 romance로 변화하며, 19세기에는 독일의 Leid와 비교되는 melodie로 이어진다. Hectore Berlioz (1803~1869)에서 시작된 melodie는 Henry Duparc(1838~1933), Gabriel Faure(1845~1924), Claude Achille Debussy(1862~1918), Albert Roussel(1869~1937), Maurice Ravel(1875~1937), Francois Poulenc(1899~1963), Olivier Messiaen(1908~1992) 등의 가곡에 힘입어 프랑스만의 독특한 가곡으로 발전한다. Debussy는 근대 프랑스 예술가곡사에 있어서 인상주의 음악을 대표하는 작곡가로 새로운 음계와 화성, 시와 선율의 조화 등 독특한 기법을 구사하였으며, 이러한 그의 음악적 개성은 가곡에서 뚜렷이 나타난다. 따라서 본 논문은 그의 중기 연가곡인「Proses lyriques」의 4곡을 분석함으로써 Debussy 가곡에서 나타난 그의 음악적 기법의 일면을 연구하는 것을 목적으로 한다. 본 논문의 구성은 분석에 앞서 여러 문헌과 악보를 통하여 프랑스 가곡의 발전 각 시대 및 주요 작곡자를 중심으로 살펴보고, 근대 프랑스 가곡의 발전에 공헌한 Debussy의 가곡과 음악적 특성을 연구 한 후, 그의 인상주의적 특성이 잘 드러나는 중기 연가곡 「Proses lyriques」의 형식과 선율 및 화성구조, 성악부 선율과 피아노부의 주요음 진행, 조성, 피아노부의 구성 등 악곡의 음악적인 측면을 분석한 내용으로 이루어져 있으며, 그 결과 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알 수 있다. Debussy 본인의 시를 가사로 하는 이 연가곡(제1곡 : De reve, 제2곡 : De greve, 제3곡 : De fleurs, 제4곡 : De soir)의 형식은 가사와 조성 및 피아노부의 반주형에 의해서 구분되고, 각 부분은 성악부 선율의 진행에 의해서 다시 2,3개의 부분으로 구성되며, 통절형식으로 이루어진다. 성악부 선율은 순차진행과 도약음정, 증·감음정의 진행이 고루 나타나고, 3화음 화음선의 선율윤곽으로 진행되거나 반음계적 선율, 온음음계적 선율, recitative적인 선율, 선법 등이 사용된다. 각 개별악곡은 피아노부로만 이루어진 짧은 전주와 후주를 포함하고, 피아노부는 성악부와 모방, 예시 등의 기법으로 결합된다. 조성은 기본조성을 바탕으로 한 장·단조 체계위에서 반음계나 온음음계, 선법을 적절히 사용하고, 화성면에서는 전통적인 3화음과 7화음을 바탕으로 부가화음 및 9·11화음의 사용, 긴 박에 걸친 비화성음의 지속, 증4도나 5·8도의 병진행 등으로 인해 불협화음향을 형성한다. 각 곡마다 가사의 유연한 전달을 위하여 잦은 변박이 나타나고, 리듬은 대부분 제시된 박자(제1곡 : 12/8, 제2곡 : 4/4, 제3곡 : 4/4, 제4곡 : 2/2)에 의하나 셋잇단음표, 당김음 리듬, 잘게 세분된 리듬(5,6,7잇단음표) 등이 사용된다. 이상과 같이 Debussy의 「Proses lyriques」은 Debussy 자신의 가사에 의해 시와 선율의 조화가 매우 강조된 곡으로 색채감과 음향적 요소가 효과적으로 표현되었다. ; Originating from simple-melodied chant in the ninth century, French songs started from troubadours secular songs and developed into the chanson. Chansons were settings of applied to mundane lyrics until the sixteenth century, and they were connected to the romance in the eighteenth century, and melodie in the nineteenth century, which is compared with German Lied. Beginning with Hector Berlioz (1803~1869), melodie was developed into French unique song with the help of Henry Duparc (1838~1933), Gabriel Faure (1845~1924), Claude Achille Debussy (1802~1918), , Albert Roussel (1869~1937), Maurice Ravel (1875~1937), Francois Poulenc (1899~1963), Olivier Messiaen (1908~1992). Debussy is one of the representative impressionist composers in modern French artistic song history, and he played a key role in connecting the music of the 19th century to the 20th century by commanding unique skills such as the combination of new scales, harmony, poem and melody. Accordingly, this thesis has as its purpose the study of aspects of Debussy s musical skills represented by his songs by analyzing the four songs of his mid-term compositions, 「Proses lyrique」. Before analyzing the work, the historical process of French song development through much literature and music, Debussy s vocal music chracteristics are presented. Analysis is on the basis of the form, melody and harmonic progression of his mid-term melodie, proses lyrique, vocal music melody, piano accompaniament s, key and composition techniques. After examining Debussy s songs and musical characteristics, the results were seen to be as follows. The form of these melodies (De reve, De greve, De fleurs, De soir) is by lyrics, key, and accompaniment of the piano, and each one is composed of two or three parts by the progress of melody in the vocal part, and also of through-composed form. The vocal music melody shows irregular order progressions and leaping tones, and progresses with the melody of triadic harmony, and also uses chromatic melody, whole-tone scale melody, recitative melody, and mode. Each piece includes a short prelude and postlude for the piano, and the piano part is combined with the skills of vocal part, in imitation or succession. The key expresses the mood of the piece by using chromatic or whole-tone scales on the system of major or minor keys. Regarding the harmony, it forms unharmonized sounds caused by the use of added harmonies, 9th and 11th chords, the continuance of non-harmonic tones, and the progression of the tritone or parallel fifths and octaves. For smooth delivery of lyrics in each piece, frequent changing meter, and triplets, syncopation, quintuplet, sextuplet, septuplet are used including the original meter (in the first : 12/8, the second : 4/4, the third : 4/4, and the fourth : 2/2). As metioned above, Debussy s 「Proses lyrique」 is a work emphasizing the harmony of melody and poem by using his own lyrics, and colorful sense and sound factors are effectively expressed.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE