View : 656 Download: 0

퓨전푸드(Fusion food)를 위한 식기세트 디자인 연구 : 꽃의 형태를 중심으로

Title
퓨전푸드(Fusion food)를 위한 식기세트 디자인 연구 : 꽃의 형태를 중심으로
Authors
박규리
Issue Date
2000
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기로 접어들면서 국가간의 경계는 희미해지고 다방면의 문화교류가 이루어 졌다. 이러한 사회문화의 변화는 인간생활의 가장 기본이 되는 의, 식, 주에 많은 영향을 주었다. 그 중에서도 삶을 영위하는 데 있어서 무엇보다도 중요한 위치를 차지하고 있는 식생활에 큰 변화를 가져왔다. 각 나라마다 고유한 음식이 존재하고 그에 맞는 식사예절과 전통적인 식기의 형태가 존재한다. 그러나 지금 거리로 나서면 전통음식 뿐만이 아니라 유럽, 아시아, 미주 등 세계 각국의 음식을 쉽게 접할 수 있다. 심지어 최근에는 식생활에서의 경계가 무너지면서 특정국가의 고유한 음식의 형태로 국한되기보다는 여러 국가의 음식이 조화를 이룬 새로운 형태의 음식을 추구하는 분위기가 형성되었다. 이러한 분위기 속에서 동서양의 조리법과 재료가 혼합된 형태의 퓨전푸드(Fusion Food)가 선호되고 있다. 이는 곧 사람들의 입맛이 변해가고 있으며 정해진 하나의 틀을 벗어나 각자의 입맛과 욕구에 어울리는 음식을 새롭게 창조해 나가고 있음을 의미한다. 따라서 본 논문에서는 기존의 식기세트와는 다르게 더욱 개성화 된 식생활인 퓨전푸드에 어울리는 식기의 개발을 위해 꽃의 형태를 중심으로 디자인하고자 한다. 이는 특정음식만을 위한 식기를 제작하기보다는 날로 다양화되어 가는 음식에 어울리는 다용도 식기를 제작하기 위함이다. 이를 위하여 퓨전푸드의 개념에 대해 일반적인 내용을 알아보고 그에 따른 새로운 식기세트의 디자인경향을 사진자료를 통해 고찰하였다. 형태적인 면에 있어서는 동서양을 막론하고 아름다움을 상징하는 가장 대표적인 형상인 꽃을 중심으로 화관과 꽃잎의 형태를 응용하여 작품에 반영하였다. 본 논문에서는 이와 같은 연구를 위해 꽃의 구조와 형태의 특성을 알아보고 꽃의 이미지가 어떻게 실용기에 표현되었는가를 연구하여 디자인에 참고하였다. 작품 제작방법은 여리고 보드라운 꽃잎의 느낌을 잘 표현하기 위해 백색도가 뛰어나고 투명도가 탁월한 수퍼-본(Super-Bone) 소지를 사용하여 식기의 형태에 따라 이장주입기법과 압축기법을 사용하였다. 시유는 저온투명유를 분무한 후 동일 유약에 각 작품의 특성을 살릴 수 있는 색안료를 혼합하여 부분적으로 분무하였다. 소성은 고온 소성시 흔히 발생하는 형태의 변형을 예방하기 위하여 기물을 엎어서 소성하였다. 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 12시간 1차 소성 하였고 최고온도는 1250℃였다. 2차 소성은 동일 가마로 8시간 산화염소성하였으며 최고 온도는 1050℃ 였다. 본 연구를 통해 변화하는 생활상에 따른 새로운 형태의 식기 디자인이 더욱 활발히 이루어져 기능성과 심미성을 고루 갖춘 식기의 디자인이 개발 되어야 함을 알 수 있었다. 꽃의 형태를 응용하여 디자인함으로 자연의 무한한 아름다움과 창조성을 다시 한 번 느낄 수 있었고 변형을 통한 끝없는 디자인 개발의 가능성을 엿볼 수 있었다. ; The turn of the 21st Century has weakened the boundary between nations and it has brought about a diverse exchange of cultures. Such a change has been an important influence in altering our social fundaments. Our concepts on dress, food and habitation are changing rapidly. In particular, eating has taken on an important role in leading our contemporary lives. Every country has its own traditional food and manner of eating and serving. They also have their own utility ware, which is used to present their food. Today, in large cities, we can find cuisines from all over the world - Europe, Asia, United States and so on. We are able to taste the cuisines of many different countries and we can also find extraordinary cuisines which have moved away from traditionalism to a modern experimental innovation by blending together a mixed variation of European and Asian food. This type of cuisine is known today as Fusion Food and it is becoming highly popular among the young generation. Fusion Food draws no distinct line in terms of nationality but it tries to harmonize the different tastes found in different cultures. Through this, we are able to see that people s tastes in food are changing rapidly. They are striving for new tastes in this new era. Consequently, this study looks at the developing tastes of people and it examines the impact it has on utility ceramic wares. New functional wares have to be created to fit the colour, smell and the presentation of this new cuisine. Also, because the new cusine is becoming more versatile, it is important that we try to create a ware that matches this diversity. Floral forms and patterns were used as the main decorative motif. This particular genre appeals to everyone, from east to west and it has a beauty which can easily be appreciated. It has been used as a design motif over and over again throughout the world. Therefore, it is the most common global symbol. The different shapes and patterns found in flowers have been incorporated in this study. The structure of flowers have been observed carefully to be used as a design idea. The forms have been made using the porcelain clay body to give a delicate and graceful feel to the work. They have been press-moulded and slip-casted. Different colours were mixed into clay slips to colour the forms. The forms were then glazed using a low-temperature transparent glaze. The first firing prolonged for 12 hours reaching a temperature of 1250 degrees celsius. The second firing was for 8 hours and it reached a temperature of 1050 degrees celsius. The two firings were conducted in a 0.5㎥ gas kiln. Through this study, the floral forms and patterns were examined in great detail. They offered numerous possibilities to be incorporated into clay. Furthermore, the study has encouraged the need to understand the flow of our contemporary trend in order to create something which is attune with the time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE