View : 532 Download: 0

황병기 가야금곡의 새로운 연주법 연구

Title
황병기 가야금곡의 새로운 연주법 연구
Authors
유선미
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 1960년대부터 1980년대까지 발표된 황병기의 가야금곡을 대상으로 하여 시대별로 새롭게 사용된 연주법들을 고찰함으로써 황병기 가야금 연주법의 새로운 양상을 정리하고 그의 음악세계를 조명하는 것을 목적으로 한다. 1960년대, 70년대, 80년대의 작품들에 나타난 새로운 주법들을 고찰하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 1960년대 60년대에는 전통적인 정악과 산조 선율과 수법에서 크게 벗어나지 않은채 제한적으로 새로운 주법이 도입된 시기이다. 간혹 전통주법을 응용하여 60년대 이전의 연주법과는 다른 효과를 나타내거나 전통주법 중에서도 오늘날에는 거의 쓰이지 않던 주법을 다시 사용하기도 했다. 그리고 새로운 주법인 화음 연주법과 왼손의 안족 우편 연주법이 제한적으로 사용되었다. . 왼손연주 - 오른손으로 연주하는 선율 사이에 왼손으로 안족 右편의 줄을 단순하게 연주하는 주법을 사용하였다. . 同音화음 - 아랫줄을 눌러 내는 음과 본래 줄에서 내는 음을 동시에 연주하며 같은 음을 내는 주법을 사용하였다. - 왼손으로 개방현을, 오른손으로 Harmonics 주법을 이용하여 옥타브음을 연주하는 주법을 사용하였다. . 2음화음·3음화음 - 2음 또는 3음으로 구성된 화음을 오른손으로만 연주하는 주법과 양손을 이용하여 단순하게 연주하는 주법을 사용하였다. 2. 1970년대 70년대에는 60년대에 제한적으로 사용해왔던 화음 연주법과 왼손의 안족 右편 연주법을 다양하게 활용하여 4음이상으로 구성된 화음을 연주하거나 반주선율이나 주선율을 연주하는 등 여러 가지 연주법이 사용된다. 또한 특수음색을 내기 위해 손톱을 이용한 독특한 주법과 농현만 하던 안족 좌편의 줄을 긁어 주는 주법 등을 도입하고 가야금 조율법도 새롭게 하여 사용하였다. 이시기는 새로운 연주법을 다양하게 개발하고 적극적으로 도입한 시기이다. . 2음화음·3음화음 - 2음 또는 3음으로 구성된 화음을 양손으로 반주선율과 주선율을 연주하는 주법이 사용되었다. . 多音화음 - 4음이상으로 구성된 화음을 연주하는 주법이 사용되었다. . 분산화음 - 다수의 장식음을 연주하거나 11연음을 1박자동안 빠르게 연주하는 주법을 사용하였다. . glissando - 오른손으로만 하는 glissando주법과 양손으로 하는 glissando가 다양하게 사용되었다. . 특수 음색을 내는 주법 - 식지와 엄지를 쥐고 그 두 손가락 끝으로 현을 비벼주는 주법, 무명지·장지·식지의 손톱으로 이용하여 순차적으로 빠르게 튕기듯이 분산화음을 연주하는 주법, 무명지·장지·식지의 손톱으로 안족에서 현침까지 옮겨가며 연타하는 주법, 양손식지의 손톱으로 교차하며 glissando하는 주법등이 사용되었다. 3. 1980년대 80년대에는 새로운 주법을 개발하기 보다 이미 새롭게 개발하여 사용해왔던 주법들을 활용하여 더욱 기교적이고 화려하게 발전시킨 시기이며 다시 전통 주법중 산조선율과 주법을 강조하여 작곡한 시기이다. . 분산화음 - 오른손으로 다수의 고음 장식음을 연주한 끝에 왼손으로는 저음으로된 주음을 연주하는 주법. - 양손으로 동시에 장식음과 본음을 연주하는 주법. - 오른손 식지와 엄지로 아래위음을 각각 2줄씩이나 3줄씩을 상하로 빠르게 긁어 4연음이나 6연음으로 이루어진 분산화음을 연주하며 동시에 왼손으로 안족 좌편의 줄을 긁어 주는 주법등이 사용되었다. 이상과 같이 황병기의 작품에 나타난 연주법을 시대별로 분석해 본 결과 60년대에는 전통주법을 중심으로 하여 새로운 주법이 제한적으로 쓰였으며, 70년대에는 전통주법을 바탕으로 하면서도 새로운 주법이 적극 도입되었다. 그리고 80년대에는 60·70년대에 사용되었던 새로운 주법을 기교적이고 다양하게 활용하였으며 다시 전통주법중 산조주법을 강조하여 작곡하였다. ; The purpose of this paper is to arrange the new aspects of Byung Ki Hwang s style of playing and to illumination his world of music by examining his styles which were newly performed according to the change of time with respect to his Kayagum works. I could have the following conclusions by examining the new styles of playing shown in his works of 1960 s, 1970 s and 1980 s. 1.For 1960 s For 1960 s it was the time when a new style of playing was employed restrictively without largely breaking away from the traditional court music and the Sanjo melody and style. Sometimes by applying the traditional style of playing the performance technique which showed different effects from those prior to 1960 s or the technique which had not been used up to that time among the traditional styles was again used. And the harmonic performance technique which was new and the left hand Performance technique at the right side of bridge were restrictively used. ·left hand performance - Between the melodies performed by right hand the performance technique which simply played the string of right to the bridge by left hand was used. ·Homophony chord - The performance technique which made the same sound by playing simultaneously the sound which was made pressing the down strings and the sound which was made at the main string was used. - The performance technique which played the octave using the open string with left hand and Harmony mehtod with right hand was used. ·Two - sound chord·Three - sound chord - The performance technique which played the chord composed of two sounds or three sounds with right hand only and the technique which played the chord simply with two hands were used. 2. For 1970 s In 1970 s several performance techniques, such as the harmony style of playing which had been used since 1960 s and the style of playing which performed the chord composed of more than four sounds applying the technique of left hand performance at the right of bridge or which performed the accompaniment melody or the main melody, were used. Also Byung Ki Hwang employed the unique performance technique which used the nails to make peculiar tone color and which scrubbed the string of left to the bridge and used the newly developed turning method for Kayagum. Those were the days when new performance techniques were developed with variety and employed aggressively. ·Two - sound chord·Three - sound chord - The performance technique which played the chord composed of two sounds or three sounds as the accompaniment melody and the main melody with two hands was used. ·Multi - sound chord - The performance technique which played the chord composed of more than four sounds was used. ·Diversified chord - the performance technique which played multi ornamental sounds or eleven - prolonged sound in one beat rapidly was used. ·Glissando - The performance technique which played glissando with right hand only and with two hands were used with variety. ·The style of playing to sound a peculiar tone color - Many performance techniques, such as those which scrubbed the string with the tips of the second finger and thumb clenching the fingers, which played the diversified chord rapidly like plucking using the nails of the fourth finger, the third finger and the second finger alternatively, which played the strings repeatedly moving from the bridge to the hyunchim with the nails of the fourth finger, the third finger and the second finger, and which played glissando crossing the nails of the second fingers of two hands, were used. 3. For 1980 s In 1980 s Byung Ki Hwang developed the style of playing more skillfully and magnificently by applying the performance techniques which were already exploited and used rather than making new ones and again composed the musical pieces emphasizing the Sanjo style among the traditional performance techniques. ·Diversified chord - The performance technique which played the main sound composed of low sound with left hand at the end of playing several high ornamental sounds with right hand, the technique which played the ornamental sound and the main sound simultaneously with two hands, and the technique which played the diversified chord composed of four - prolonged sound or six - prolonged sound by scratching two or three strings of down sound and up sound each with the second finger and thumb of right hand and simultaneously the string left to the bridge with left hand were used. According to the results which we have analyzed by the times the performance techniques shown in the Byung Ki Hwang s works, in 1960 s the new style of playing was restrictively used centering around the traditional performance technique, in 1970 s the new technique was employed aggressively being based on the traditional technique. And in 1980 s he again utilized the existing new technique more skillfully and variously and composed the musical pieces emphasizing the Sanjo style among the traditional techniques.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE