View : 1000 Download: 0

"자끄 이베르의 피아노 음악 양식에 관한 연구" : histoires와 rencontres를 중심으로

Title
"자끄 이베르의 피아노 음악 양식에 관한 연구" : histoires와 rencontres를 중심으로
Authors
김희진
Issue Date
1996
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 음악학과
Degree
Doctor
Abstract
In this thesis, the writer has attempted to identify the characteristics of the piano music of a French composer, Jacques Iberts(1890-1962). He is little known to the public; however, his music is considered by the critics in general to have entailed unique, modern and complex characteristics. He very successfully applied modern techniques in his composition in harmony with the currents of thought which greatly influenced the French works of art in his time. Furthermore he created specific music language through which genuine features of his own personality were incorporated into his music. The writer believes that neo-classicism and impressionism, among other currents of thought which influenced music language in use during the 20th century, or more specifically in the 1920s when Ibert was most active, were most apparent in his music. Although he appeared receptive to various currents of thought, including neo-classicism and impressionism, he was by no means governed by them. On the othe hand, he was never wholly assimilated by these currents of thought, since he was able to maintain his uniqueness through the pursuit of what was his own. These features are most evident in Ibert s piano music. Specifically, the aim of this thesis is to define the styles and characteristics of Ibert s music and observe its constituents through the analysis of his two piano masterpieces Histories(Storieds) and Rencontres(Meeting). The structures of Ibert s music are generally clear and simple. The tonal elements existing concurrently with mode color in his music perform the fuction of making a special and unique effect on it. The melodies tend to be in a stepwise motion and sometimes descriptive. Recurrence of the melodies and musical phrases and the solution of the harmonies that are not functional serve to create a special tone color. Jacques Ibert s works are distinctly different from those of his contemporaries who were influenced by neo-classicism or post-impressionism. Ibert s music is more moderate than technique-oriented, more pure and simple than splendid. Through the purity underlying the simplicity he realized the humanistic significance of his music. The writer is of the view that this is the most imprtant factor that made his music unique. While residing in the midst of neo-classicism and impressionism, Jacques Ibert created a unique and independent music world featured by his own traits and personality. ; Jacques Ibert(1890-1962)는 20세기 프랑스 작곡가중 우리에게 잘 알려지지는 않았지만 독특한 개성을 보이는 작곡가이다. 그는 20세기 현대 음악에서 맣이 쓰이던 기법들과 특히 프랑스적 특징을 많이 포함하는 사조들을 잘 조화시키고 거기에 그의 개성을 더하여 독특한 어법을 창출하였다. 이베르의 작품들에는 그가 활동하던 1920년대의 특징적 어법들중 - 신고전주의(Neoclassicism), 인상주의(Impressionism), 낭만적 경향(Post - Romanticism)등이 많이 사용되고 있음을 알 수 있다. 그러나 그는 신고전주의, 인상주의를 포함한 여러사조들에 포용적이었지만 이러한 사조들에 휩싸이지 않고 독자적인 개성을 고수할수 있었다. 이러한 특징들은 그의 피아노 작품들에서 잘 나타나는데 대표적 피아노 작품인 Histoires(이야기들)과 Rencontres(만남)의 분석을 통하여 이베르의 양식적 특징을 살펴보고 그의 음악에 내재한 본질을 고찰하였다. 그의 음악은 형식과 악구구조등이 명확하고 단순한 것이 많으며 조성적 요소들의 존재하나 선법적인 색채가 공존하므로 그의 음악에 독특한 효과를 이루는 요인으로 작용한다. 선율릉 순차진행 하는 것이 많고 묘사적 성격도 띄고 있다. 선율과 악구의 반복, 기능적이지 않은 화성의 진행등이 특징적 음색을 만들어 낸다. 이베르의 작품은 신고전주의 혹은 후기 인상주의 학파의 영향을 받은 동시대 작곡가들의 작품과 구분된다. 그의 음악은 기교적이라기 보다는 절제되고 단순함 속에 내재한 순수함을 통하여 인간적인 의미를 음악속에서 실현하였따. 이것이 그의 음악에 독창성을 부여하는 가장 중요한 요소이다. 이베르는 신고전주의와 인상주의 사이에 있으면서 또한 프랑스적 개성과 자신만의 특징을 포함하는 자유롭고 독립적인 음악 세계를 형성하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE