View : 601 Download: 0

논술 능력신장을 위한 지도 방안 연구

Title
논술 능력신장을 위한 지도 방안 연구
Other Titles
A Study on a Teaching Method for the Development of Students' Essay Writing Abilities
Authors
김진경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정보화 시대를 주도적으로 이끌어 나갈 수 있는 종합적 사고 능력을 갖춘 인간을 길러내는 것은 우리 교육계의 당면 목표이다. 그리고 이러한 시대 요구에 발맞추어 대학 입시 제도에서 논술고사의 비중은 확대되고 있다. 그러나 현재 교육 상황에서 논술 교육은 학습자들에게 논술 능력을 체계적으로 신장시켜 주지 못하고 있는 실정이다. 이처럼 논술 교육이 제자리를 잡지 못하고 있는 근본적인 이유는 논술 능력이 구체적으로 무엇이고, 그 능력의 신장을 돕기 위한 교육 내용이 무엇이어야 하고 그 내용을 어떤 원리에 따라 어떻게 구조화하여 논술 능력을 신장시켜 줄 수 있는지에 대한 반성적 성찰이 부족했던 데 있는 것으로 볼 수 있다. 논술 능력은 범교과적인 다양한 배경지식으로 인한 아이디어의 생성, 논리적이며 비판적인 통합 사고력, 문자 언어로 표현하는 데 있어서의 유창함 등을 요구한다는 점에서 단순히 수사학적 지식이나 문법적 규칙의 습득만으로는 이루어지지 않는다. 이렇게 논술 교육에서 중요한 것이 고차적 사고 능력 교육이라면 논술 교육은 정상적인 학교 교과 과정에서 모든 학생들을 대상으로 필수적으로 수반되어야 하는 교육적 장치여야 한다. 따라서 이 연구의 목적을 성취하기 위해 설정한 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 논술 교육의 의의와 현황 파악을 통해 현 시점을 반성해본다. 둘째, 논술에서 필요한 논술 능력의 구성 요소를 분석해본다. 셋째, 논술 능력 신장을 위한 지도 방안을 제시해본다. 넷째, 제시한 지도 방안을 실제 국어과 교수 학습 과정에 적용해본다. 이러한 연구 과제를 해결하기 위해 Ⅱ장에서는 논술 교육에 대한 의의를 알아보고, 현재 학교에서 이루어지고 있는 논술 교육의 현황을 통해 반성해보았다. Ⅲ장에서는 학습자에게 논술에서 필요한 능력을 키워주기 위한 방안으로, 논술 능력의 구성 요소를 분석하였는데, 분석된 논술 능력으로는 범교과적 지식 관련 능력, 자료를 분석해 낼 수 있는 가치 평가 능력, 고차원적인 사고 능력, 그리고 표현 능력이 있다. 여기에서 특히 사고 능력은 하위 분류로 나누어 제시하였는데, 이는 상황 적용 능력, 해결 방안 능력, 입장 제시 능력이다. 그리고 이에 대한 검증으로는 실제 대입 논술고사에서 출제된 문제들과 제시된 평가 기준을 제시하였다. 이를 바탕으로 연구자는 논술을 ‘범교과적인 지식을 바탕으로, 텍스트를 통해 문제를 파악하여, 종합적 사고과정을 통해 표현해내는 작문 활동’ 이라고 정의해 보았다. 다음 Ⅳ장에서는 이 개념을 통해 논술 지도 방안을 구체적으로 제안해 보았다. 범교과적 지식 확장을 위해서는 ‘범교과적 작문을 통한 논술 지도방안’이, 자료 분석을 위한 가치 평가 능력 신장을 위해서는 ‘읽기와 쓰기의 통합을 통한 논술 지도 방안’이 마지막으로 사고 능력의 계발을 위해서는 ‘토의 및 토론을 통한 지도 방안’이 그것이다. 그리고 지도 방안을 국어과 교과서 제재인 <기미독립선언서>의 교과 과정에 접목하여 그 실제를 각 지도방안별 교수 학습 방안을 통해 제시하였다. 이러한 연구의 결과는 일선 교육 현장에서의 논술 교육의 방법적 개선과 논술 지도의 전문성 제고에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.;Nurturing our students to become humans who would lead the information era with comprehensive thinking abilities is the goal that the current Korean education is facing. In line with this era's demand, the ratios of essay writing in the entrance exams of Korean universities are getting extended. However, under the current Korean education system, essay writing education is failing to let learners systematically develop their abilities for essay writing in reality. The reason why essay writing has not been established in a desirable way like this originates from the lack of reflective contemplations about what specific abilities for essay writing are, what education contents are needed to help students develop those abilities, and how and from what principles the contents should be organized so as to improve students 'essay writing abilities. Considering the fact that essay writing demands the production of an idea on the foundation of transdisciplinary and various background knowledge, logical, critical and comprehensive thinking abilities, and an excellence in expressing it in a written language, essay writing abilities cannot be accomplished by learning only rhetorical knowledge or grammatical rules. Like this, if one of the important factors in essay writing education is education for high-level thinking abilities, essay writing education should be an educational device which is necessarily offered for all students in normal school curricula. Therefore, study subjects arranged for the achievement of this study purpose are like the following. The first is to reflect the realities of essay writing through understanding the meaning and situation of the current essay writing education. The second is to make an analysis on forming factors of one's essay writing abilities that are needed for essay writing. The third is to suggest a teaching plan for the enhancement of one's essay writing abilities. The last is to apply the plan to the real teaching and learning process of Korean language classes. In order to resolve the study subject, in chapter II the author made a try to find the meaning of essay writing education and made a reflection on the realities of the current essay writing education in schools. In chapter III, the author analyzed forming factors of one's essay writing abilities as a measure to help learners develop their abilities necessary for essay writing, which are as follows: the ability for transdisciplinary writing, the ability to estimate values for an analysis on the given data, the ability for high-level thinking, and the ability for expression. Among those, especially the ability for thinking were classified by subcategories, which are as follows: the ability for the application of a situation, the ability for resolution plan, and the ability for position suggestion. In order to verify the above abilities, the author presented the essay writing questions that have been set in universities' entrance exams, and assessment standards suggested by the university authorities. On the basis of those data, the author defined essay writing as a "writing activity in which an individual understands the question with the given text and expresses his or her idea through the process of comprehensive thinking on the foundation of transdisciplinary knowledge." In chapter IV, with this notion the author specifically suggested plans for teaching essay writing, which are as follows: for the extension of transdisciplinary knowledge, a "plan for teaching essay writing by transdisciplinary writing; for an improvement in value estimation ability for analyzing the given data, a "plan for teaching essay writing by integrating reading and writing" and for the development of the ability for thinking, a "plan for teaching essay writing with discussions and debates." The author applied these plans to the chapter of in the textbook used in Korean language classes, and suggested them as a teaching-learning plan. The results of this study are expected to contribute to a methodical improvement in essay writing education in the field and a reflection on professionalism in teaching essay writing.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE