View : 1133 Download: 0

수행평가가 사회과 학습태도 및 학업성취도에 미치는 영향

Title
수행평가가 사회과 학습태도 및 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Performance Assessment on Learing Attitude and Academic Achievement in Social Studies
Authors
박정현
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 사회과일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The aim of this study is to find out how performance assessment can affect students' learning attitudes and their academic achievements in social studies. In order to achieve the purpose of this study, two hypotheses are set as follows. The applied group which performance assessment is applied to will get higher scores in learning attitudes than the not-applied group will. The applied group will get higher scores in academic achievements than the not-applied group will. To testify above hypotheses, I design performance assessment and apply to geography classes of the third grade in the middle school. This study involves 140 students in their final year of Middle School in Il-san-gu, Goyang-si, Kyonggi-do where I work. I divide participants into two groups, the applied group and the not-applied group and then I apply performance assessment to only the applied group. In order to measure the level of the changes in students' learning attitudes and their academic achievements, I experiment these hypotheses based on Pretest-Posttest Control Group Design and verify the results of the experiments through t-test statistically. The results of my study are as follows. First, is proved to be positive. The score of the learning attitudes of the applied group is higher than that of the not-applied group. Second, is also proved to be positive. The score of the academic achievements of the applied group is higher than that of the not-applied group. This study shows that performance assessment has positive effects on enhancing students' learning attitudes and their academic achievements in social studies. More important, this study proves that performance assessment has positive influences on both student's cognitive character and metacognitive one. Given this evidence, it is therefore clear that performance assessment is the key to improve the quality of social studies class. However, the generalization of the results of this study may be limited due to three factors; 1) the size of the sample; 2) the period of the experiment; and 3) the lack of the recognition and the inability of control of the various factors which can affect students' learning attitudes and their academic achievements. Therefore, there is the need for the research through a long period and also there should be further research by other types of performance assessment and about the teaching-learning plan related to performance assessment in social studies.;본 연구의 목적은 사회과 교육에서 수행평가가 학생들의 학습태도와 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. <가설 1> 수행평가를 실시한 집단이 실시하지 않은 집단보다 사회과 학습태도 점수가 높을 것이다. <가설 2> 수행평가를 실시한 집단이 실시하지 않은 집단보다 사회과 학업성취도가 높을 것이다. 이를 위하여 본 연구자는 중학교 3학년 지리 단원에 대한 수행평가를 개발하여 이를 적용하였다. 연구 대상은 경기도 고양시 일산구에 본 연구자가 근무하는 중학교 3학년 140명으로 하였고, 실험집단과 통제집단의 두 집단으로 나누어 실험집단에서만 수행평가를 실시하였다. 학생들의 사회과 학습태도와 학업성취도 변화의 측정을 위해 사전-사후 검사 통제 집단 설계(Pretest-Posttest Control Group Design)에 기초하여 실험하였으며 실험결과를 t-검증을 통하여 통계적으로 검증하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, <가설 1>은 긍정되었다. 즉 수행평가를 실시한 집단의 학습태도 점수가 실시하지 않은 집단의 학습태도 점수보다 높게 나타났다. 둘째, <가설 2>도 긍정되었다. 즉 수행평가를 실시한 집단의 학업성취도 점수가 실시하지 않은 집단의 학업성취도 점수보다 높게 나타났다. 본 연구를 통해 수행평가가 사회과 학습태도 및 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 주었다는 것을 알 수 있다. 또한 수행평가가 학생들의 인지적ㆍ정의적 특성에 긍정적인 영향을 끼침을 경험적으로 증명함으로써 수행평가가 사회과 수업 개선에 있어 중요한 역할을 할 수 있음을 도출했다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 그러나 본 연구는 연구 대상의 크기가 작고, 연구 기간이 비교적 짧으며, 학습태도와 학업성취도에 영향을 줄 수 있는 여러 가지 변수를 고려하지 못하고 이를 완벽하게 통제하지 못했다는 점에서 연구의 결과를 일반화 하는데에 한계를 갖고 있다. 따라서 앞으로 장기간의 실험처치와 수행평가 유형에 따른 연구 및 수행평가와 연계된 사회과 수업 설계 등에 대한 연구가 다양하게 이루어져야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE