View : 631 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor원문자-
dc.contributor.author이숙진-
dc.creator이숙진-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009942-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191196-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009942-
dc.description.abstract오늘날의 회화는 대상을 재현(再現)하기보다는 주관적(主觀的)인 내면(內面) 을 반영하는데 그 본질적 의미를 두고 있다. 동양 예술관에서는 이러한 개념이 일찍이 존재해 왔는데 자연의 대상을 재현하기 보다는 자연 속에 자신을 투영(投影)시킨 주관적(主觀的)이며 직관적(直觀的)인 정신세계로 표현하기 위해 대상의 내면적인 것을 찾으려 하였다. 자연은 예로부터 조형예술의 모티브가 되어 왔으며 자연의 현상은 시대와 장소 및 개인에 따라 각기 다른 형태나 표현을 가져 왔다. 또한 많은 예술가들이 자연의 이미지를 자신의 감정이나 직감(直感)을 통해 자연의 본질적(本質的)인 특징을 찾아내어 독창적(獨創的)인 양식으로 표현해 내고 있다. 본인은 자연외형의 재현(再現)보다는 자연에서 받은 인상을 재해석하여 대상으로부터 전달된 조형적 질서를 새로운 느낌으로 창출하고 이러한 자연의 느낌을 이미지화 하는데 관심을 두고 표현하려 노력해 왔다. 다시 말해 자연과의 만남과 그 체험을 통한 감동(感動)과 주관적(主觀的) 인상을, 더욱더 심화된 내적 감정과 결합 하여 새로운 조형성을 추구하고 또한 내면세계에 의해 형성되는 주관적 이미지인 내면적 심상의 자연으로 표현하고자 한 것이다. 본고에서는 회화에서의 자연의 의미를 예술 속에서 나타나는 자연 표현과 동. 서양회화에 나타난 자연관, 회화에서의 추상(抽象)표현을 통해 간단히 살펴보고자 한다. 작품의 표현 방법에 있어서 자연이라는 대상에서 비롯된 잎의 형상을 이용한 이미지표현이 어떻게 조형적인 공간으로 확대될 수 있을까 하는 점에 관심을 가지며 미적 표현의 소재로 선택한 자연대상의 형상(形象)을 단순화해 그 이미지를 현대적으로 화면에 재구성하였다. 또한 자연의 상징적(象徵的) 표현의 변형을 통한 심상(心象)표현을 효과적으로 표현해 내기위해서 석채라는 재료의 특성을 살린 마티에르 기법으로 주제를 부각시키는 한편 꼴라주 기법과 여러 번의 두드림과 구김, 긁어내기 기법으로 자연의 심상(心象)적 이미지를 더욱 극대화시키려 하였다. 전통회화의 조형세계가 시대적 요청에 의해 현대적 시각으로 바뀌면서 현대적 표현양식으로서의 독창적인 생성과정과 가치체계에 대한 정확한 이해와 표현은 필수적이다. 이에 따라 본 논문은 조형의식의 확대와 대상이미지의 현대적 표현과 화면 전개를 다각적인 방법으로 새롭게 표현함에 있어서 개방적인 태도를 가지며 다양한 예술의 흐름을 수용함과 동시에 작품에 내재되어 있는 개인적 의도와 작가의 가치관을 부각시켜 나타내고자 하였다. 그리하여 본 연구를 통하여 본인 작품에 나타나는 자연에 대한 의미를 바탕으로 무엇에도 부족 되지 않는 표현 방법과 조형적 탐구 및 자유로운 기법의 표현으로 자연을 더욱더 깊이 연구하고자 한다.;Today, paintings tend to essentially reflect some subjective inside rather than re-present the objects. Such a concept has dominated the Oriental view of art since long ago. Namely, the Oriental painters have endeavored to gain an insight into an inside of the object in order to express some subjective and intuitional spiritual world wherein they are projected. Since long ago, nature has been a motif of formative art, while its phenomena have differed depending on time, place and individuals. In addition, many artists have attempted to find out some essential characteristics of nature by using their emotion or intuition and thereby, express their works in a unique mode. The researcher has attempted to reinterpret the impressions from the nature rather than re-present it simply, and thereby, create some formative order delivered from the objects for a new effect and thereupon, imagize the perception of the nature. In other words, the researcher has endeavored to meet and experience the nature and combine the resultant emotion and subjective the nature and combine the resultant emotion and subjective impressions with a deeper inner emotion to pursue new forms, while expressing the inner or subjective image formed inside. The purpose of this study was to review meaning and expression of nature in Oriental and Occidental paintings, particularly, the view of nature in Western paintings and the abstract expressions in both paintings. In this regard, this study was focused on how the expressions of the natural leaf images could be expanded into the formative spaces. In other words, the natural forms or objects selected as materials of some aesthetic expressions were simplified to be recomposed onto the canvas with modern images. On the other hand, in order to express the mental image effectively through variations of the symbolic expressions, the material technique which can highlight the characteristics of the material stone color was applied to emphasize the theme, while such techniques as collage, repeated pounding and wrinkling, and scratching were used to maximize the mental image of nature. As the formative world of the traditional paintings have been modernized according to historical demands, it is deemed essential to uniquely produce modern expressions and correctly understand the value system. Accordingly, this study reviews expanded sense of forms, modern expression of objects and development of canvas in multi-faceted ways and with an open mind to accommodate diverse trends of art and highlight artists' value system inherent in their works. It is believed that researcher's works presented in this study will be useful to understanding of the implications of nature in the paintings, methods of expressions, exploration of forms, free techniques of expression and deeper understnading of nature ultimately.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구 목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 본론 = 4 A. 회화에서의 자연 = 4 1. 예술에 있어서의 자연의 의미 = 4 2. 동양과 서양에서의 자연 표현 = 7 3. 회화에서의 추상적 표현 = 10 B. 작품 표현 방법 = 15 1. 잎의 형상을 이용한 화면 공간구성 = 15 2. 자연의 심상(이미지)표현 = 18 3. 마띠에르에 의한 형상 표현 = 21 Ⅲ. 작품분석 = 30 Ⅳ. 결론 = 51 참고문헌 = 53 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3598589 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title자연의 형상성과 추상성의 질료적 결합-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageⅵ, 55 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술학부한국화전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE