View : 795 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor류상희-
dc.contributor.author황순하-
dc.creator황순하-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009184-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/191194-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009184-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract본 연구는 LT협동학습이 중학교 가정과 교육에서 보이는 변화를 경험적으로 밝혀 보는 데 목적을 두었다. 이를 위해 다음과 같은 세 가지 연구문제를 가지고 수행하였다. 첫째, Learning Together 협동학습과 전통적 강의식 학습에 따라 중학생들의 학습태도는 어떠한 차이가 있는가? 둘째, Learning Together 협동학습과 전통적 강의식 학습에 따라 중학생들의 가정과 학업성취는 어떠한 차이가 있는가? 셋째, Learning Together 협동학습에 대한 중학생들의 인식은 어떠한가? 본 연구에는 중학교 2학년 4개 학급 남·여 학생 총 144명이 참여 하였다. 그 중 2개 반 72명은 실험집단으로, 2개 반 72명은 통제집단으로 구성하였고, 실험집단에는 협동학습의 LT모형을, 그리고 통제집단에는 전통적인 경쟁학습 방법을 적용하였다. 본 실험연구에서는 사전-사후 검사가 집단 사용되었다. 연구의 결과는 실험처치 후 수립된 사후검사점수를 대상으로 SPSS Win을 사용하여 통계 처리되었다. 본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 협동학습의 LT모형 집단의 학습태도 사후검사 평균점수가 전통적 강의식 학습 집단에 비해 통계적으로 유의미한 수준에서 높게 나타났다. 둘째, 협동학습의 LT모형 집단의 학업성취 사후검사 평균점수가 경쟁학습 집단에 비해 의미 있게 높은 수준으로 나타났다. 셋째, Learning Together 협동학습을 받은 학생 집단의 협동학습에 대한 인식조사에서는 전통적 강의식 학습에 비해 수업에 적극적으로 참여할 수 있고, 토의하면서 공부하므로 이해가 잘되며, 지루하지 않고 흥미가 있다 등의 좋은 점이 있으나, 참여하는 사람만 참여하고, 수준별 능력차가 있어 서로에게 부담을 주며, 소란하고 분위기가 산만하다 등의 단점이 있었다. 전반적으로 볼 때 본 연구의 결과는 가정과 수업전략으로서 협동학습이 갖는 가능성을 보여주었다. 본 연구를 바탕으로 앞으로의 연구 과제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 중학교 가정과 교실에서 유사한 실험연구가 계속되어 가정과 협동학 습의 교육적 변화를 입증할 수 있는 연구가 지속되어야 할 것이다. 둘째, 학생의 발달상황, 학생의 학업수준, 교육환경특성 등을 고려한 적합한 협동학습 모형의 검증이 필요하다. 셋째, 좁은 교실과 다인수 학급 등의 우리의 교육 여건에 맞는 협동학습 방안을 위한 포괄적이고 체계적인 연구가 필요하다.;The purpose of this study was to investigate experimentally the educational effects of LT cooperative learning on learning attitude and academic achievement in middle school home economics classes. The research problems were as follows; First, when compared to the traditional learning, what are the significant differences in the effects on learning attitude of middle school in home economics class? Second, when compared to the traditional learning, what are the significant differences in the effects on academic achievement of middle school students in home economics class? Third, what are the understanding of middle school students about cooperative learning? The study was conducted on second grade classes in a middle school in Go-yang city. 144 students from four classes participated in the research. 72 students of them were assigned to the experimental group and the other 72 students to the comparative group . The LT model was applied to the experimental group, while the traditional learning method was applied to the comparative group. The data collected in the experimentation were analyzed by SPSS WIN program. The major results of the study were as follows; First, According to students responses, cooperative learning allows more active participation, interesting and not tedious. On the other hand, some students are under a heavy burden because of differences in individual abilities. Also there are some students who did not actively participate in but making noises. Second, the post-test average score of learning attitude of LT model group of cooperative learning appeared to be significantly higher than that of the traditional learning group. Third, the post-test average score of academic achievement of LT model group of cooperative learning appeared to be significantly higher than that of the traditional learning group. Therefore, it could be said that cooperative learning has positive effect on promotion of students' learning attitude and academic achievement, and the results of this study supported the possibility that cooperative learning has the potential as the alternative strategy for teaching middle school Home Economics study.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구내용 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 협동학습의 개념 = 5 B. 협동학습의 유형 = 6 C. LT 협동학습 = 8 1. LT 협동학습의 특징 = 8 2. LT 협동학습의 절차 = 9 3. 교사의 역할 = 13 D. 학습태도와 학업성취도 = 14 1. 학습태도의 개념 및 특성 = 14 2. 학업성취도의 개념 및 특성 = 15 E. 협동학습 관련 선행연구 = 17 Ⅲ. 연구 방법 = 20 A. 연구 대상 및 절차 = 20 1. 연구대상 = 20 2. 연구절차 및 내용 = 21 B. 연구 설계 = 28 C. 검사 도구 = 29 D. 통계 분석 = 31 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 32 A. 연구결과 = 32 1. LT 협동학습과 전통적 강의식 학습에서의 학습태도 비교 = 32 2. 협동학습이 학업성취도에 미치는 효과 = 36 3. 협동학습에 대한 인식 = 37 B. 논의 = 40 1. 협동학습과 학습태도 = 40 2. 협동학습과 학업성취도 = 41 Ⅴ. 결론 및 제언 = 43 참고문헌 = 46 부록 = 50 부록1 학습태도 검사지 = 50 부록2 협동학습 인식 검사지 = 53 부록3 학업성취도 검사지 = 54 부록4 LT 협동학습 지도안 = 60 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent953764 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title가정과 LT협동학습이 중학생의 학습태도 및 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of LT Cooperative Learning on Learning Attitude and Academic achievement of Middle School Students in Home Economics study-
dc.creator.othernameHwang, Soon Ha-
dc.format.pageⅵ, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 가정과교육전공-
dc.date.awarded2005. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 가정과교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE