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dc.contributor.author김보민-
dc.creator김보민-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:32Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000071682-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190836-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071682-
dc.description.abstract인터넷의 대중화로 문화는 통신기술의 눈부신 발전과 과학의 최첨단화로 인한 인간의 생활양식의 변화를 초래하는 새로운 형태의 문화를 창출하고 있다. 컴퓨터는 이제 일상생활의 도구가 되었으며 이로 인해 인간의 생활에서 일상의 무수한 변화를 목격하고 있다. 전자상거래(e-business), 전자우편(e-mail)등과 같이 '전자'라는 접두어가 사회 전반에 영향을 미치고 있는 현 시대에 섬유산업 역시 디지털 혁명으로 인해 종전에 상상하지 못했던 변화가 가식화 되고 있다. 따라서 이런 첨단의 기술적 진보에 의한 섬유산업의 흐름은 혁신을 초래하고 있다. 20세기 말에 등장한 '테크노(techno)'는 테크놀러지(technology) 즉 신기술력을 바탕으로 한 새로운 문화로 등장하였다. 본 연구의 목적은 테크노 문화의 특징을 연구하여 이에 영향받은 직물의 소재 및 디자인을 연구하고, 현대문화적인 코드에서 디자인적 요소를 찾아내어 새로운 미적가치로의 전환과 방향성을 제시하는데 있다. 본 논문의 이론적 고찰에서는 첫째, 테크노의 어원과 그와 관련하여 테크노 음악의 특징을 찾아보고 이와 관련한 발생배경을 이론적으로 분석하고 둘째, 테크놀러지(technology)가 문화전반에 끼친 영향들과 그 사이에서 파생된 새로운 문화집단을 분석함으로 해서 테크노 문화의 발생배경을 고찰하였다. 셋째, 광고와 영화 및 예술작품과 의상에서 나타난 다양한 표현들에 대해서 분석하였으며 그 표현양식에 함축된 심미적 특성을 조형성, 색채, 소재를 통하여 비교, 분석하였다. 넷째, 이러한 이론적 자료를 바탕으로 테크노 문화가 지닌 심미적 특성을 응용하여 직물디자인을 기획, 제작하였다. 본 작품의 컨셉은 정신과 물질이다.;Early in 21C, today creates new types of culture differentiated from the existing ones as the cyber digital society that development of communication technology and science represented as the popularization of Internet leads changes in human mode of living. Currently, computer has already become a part of daily lives and we have seen and experienced daily endless changes by the digital culture. As the prefix, 'e-' of e-commerce or e-business indicating electronic commercial business has spread all over the society, to accept positively such changes in our lives caused by digital revolution has been required in the textile industry as well. At the same time, the flow of the textile industry which has interacted with technical improvement of the hi-tech will be established as a main trend in 21C. For that reason, 'Techno' which appeared in late 20C is a typical example of new types of culture based on technology, and this study is to try to find applications properties of the Techno culture. This study selected properties of the 'Techno' culture as means to express new designs, analyzed them from the cultural viewpoint and produced works on the basis of the results. To begin with, in the theoretical consideration, appearance backgrounds of Techno were investigated in the cultural aspect by examining properties of the Techno music in relation to the origin of Techno, analyzing the appearance backgrounds related to it and influences that technology has had over the culture and new cultural groups derived from them. Especially, this study examined arts, fashion, ads and movies whose trends of Techno are applied, and investigated illustrations from each area which such trends have originated in. And, this study analyzed various expressions shown in works of art and fashions, compared and analyzed aesthetic properties implied in their forms of expression with respect to formative parts, colors and materials. Then, this study approached definitely and positively to the Techno style by presenting a typical example of each property. On the basis of such theoretical data, designs and works were planed and produced with textile by applying aesthetic properties of the Techno culture. The themes in expressing textile designs were divided into four themes, and designs were created for each theme:1. Cyber Light, 2. Geometric Illusion, 3. Metal & Mesh, 4. Puncky Techno. This was intended to find design factors in the modern cultural code and suggest a proper direction and switchover to new aesthetic value.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 1.1 연구목적 = 1 1.2 연구방법 및 범위 = 2 2. 테크노에 대한 고찰 = 3 2.1 테크노 어원 및 발생배경 = 3 2.2 예술, 패션에 나타난 테크노 = 7 3. 테크노 문화의 심미적 표현 = 33 3.1 조형적 특징 = 33 3.2 색채적 특징 = 33 3.3 소재적 특징 = 34 4. 작품 제작 및 분석 = 37 4.1 작품제작 배경 = 37 4.2 작품 제작 과정 = 39 4.3 작품분석 = 40 4.3.1 정신 = 40 4.3.2 물질 = 51 5. 결론 = 60 참고문헌 = 62 Abstract = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7560209 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title테크노 문화의 특성을 적용한 직물연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevi, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 텍스타일디자인전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
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