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dc.contributor.author유선애-
dc.creator유선애-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:30Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:30Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000071663-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190817-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071663-
dc.description.abstractThe modern society is rich in material, and sports and leisure oriented culture becomes to develop with the increase of leisure activities and interest in appearance and image. This phenomena interactively affects the general fashion trends, and the casualization of clothing equipped with the function of sports wear and fashion characters is being expanded. The expansion of leisure sports mind since the mid 1990 invades into formal wear market as well as sports wear, and the trend of crossover-applying sports concept to city wear continues as the functional and practical aspects of fashion is being emphasized. In this sense, the existing brands and the new ones in the domestic market approach the word sports as a main theme, However, the opinion that the cycle of creating a new market and disappearing is too short is prevailing. That is because they simply reflect trends or plan for products only for sale by comparing it with others. Based on the examination of actual state of sports look in domestic fashion, this study First, suggests a systematic process and plan of developing sports look design. Second, elevates the market applicability by effectively reflecting results of various researches. Third, is aimed at suggesting plan of activating domestic brands by developing high value-added products in the globalized fashion market. As a theoretical study for this, I looked at literature, study papers, magazines, newspapers and the internet, and analyzed the history, characteristic of sport look, and the sports look in modern fashion. As a way of launching a new brand. I made a brand concept and emotional position, predicted change of fashion environment with the present condition of sports casual market, and grasped the characteristics of consumers through investigation. Also, to reflect fashion trends, I made a design plan by analyzing fashion magazines, and created nine pieces of practical clothes as a byproduct. The following are the results of theoretical study. First, sports look has its form, detail, color and material as the source of inspiration, and uses it functional details as aesthetic element. Second, the characteristics of sports look includes three modeling characteristics-high-tech image, comfort image and graphic image. Third, as the result of analysing the sports look of the modern society, I find that domestic brand should pursue the differentiation and high quality of a brand with the view of a long-term. Fourth, as the result of fashion mind of female consumers in 22-28, sports casual wear pursues both function fashion. The results based on the theoretical study and investigation are as follows. First, I suggest clothes that enables various presentations with a piece to satisfy various desires of customers by combining aesthetic and functional aspects. Second, by making a series of theme for every three clothes, I make a cross-coordination possible. Third, I suggest a differentiated sports look of a unique image with a high-tech material that has not been tried before. Fourth, I give high value-added to sports casual products by using new material with a detail point. Fifth, I predict a market through the process if systematic product development, and suggest products that can reasonably cope with the demand of consumers.;현대 사회는 물질적 풍요의 사회에 접어들었고 여가 활동의 증가와 건강과 외모에 대한 관심이 높아지면서 스포츠 레저 지향적 문화가 발달하게 되었다. 이러한 현상은 전반적인 패션 경향에도 상호 영향을 주면서 스포츠 웨어의 기능성과 패션성을 갖춘 의복의 캐쥬얼화 경향이 확산 되고있다. 90년대 중반이후 레저 스포츠 마인드의 확산은 캐쥬얼 뿐만 아니라 포멀웨어 시장에 까지 침투되어 패션의 기능적이고 실용적인 측면이 중시되면서 액티브 스포츠 컨셉을 시티 웨어와 크로스오버(Crossover)하는 경향이 지속되고 있다. 이러한 맥락에서 국내 패션 시장에도 기존 브랜드와 신규 브랜드의 컨셉까지 스포츠란 단어에 관심을 가지고 주요한 테마로 접근하고 있다. 그러나 국내 패션 업계는 새로운 시장이 창출되고 사라지는 사이클이 너무 짧다는 의견이 지배적이다. 그것은 단순히 트렌드만을 반영하거나 타 회사와 비교해서 판매 위주로만 제품을 기획하기 때문이다. 본 연구는 국내 패션의 스포츠 룩의 실태 파악을 기조로 해 2001년 봄 시장을 겨냥한 스포츠 캐쥬얼 신규 브랜드 상품을 디자인 개발 제시함으로써 첫째, 스포츠 룩 디자인 개발에 있어서 체계화된 기획 프로세스 및 방법을 구축, 제안한다 둘째, 소비자 조사 결과 등 각종 조사 결과를 효과적으로 반영, 시장적중률을 높인다. 셋째, 기능성과 고감도의 패션성을 접목하여 경쟁이 치열해지고 세계화되는 패션 시장에 경쟁력 있는 고 부가가치의 상품을 개발, 제안함으로써 국내 브랜드 활성화 방안 제시에 목적을 둔다. 이를 위한 이론적 연구로서 국내외의 문헌과 학술 연구지, 전문 월간지, 신문, 인터넷을 통하여 고찰하였으며 스포츠 룩의 개념과 변천사, 스포츠 룩의 특징, 현대 패션에 나타난 스포츠 룩을 분석하였다. 신규 브랜드를 런칭 하기 위한 방법으로서 브랜드 컨셉 및 감성 포지션을 설정하고 스포츠 캐쥬얼 시장 현황과 패션 환경의 변화를 예측하고 소비자의 설문 조사를 통해 그들의 특성을 파악하였다. 또한 패션 트렌드 반영을 위해 국내외 트렌드 정보지를 분석하여 디자인 개발 계획을 설정하고 결과물로서 실용 의상 9벌을 디자인 제작하였다. 이론적 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠 룩은 스포츠 웨어의 형태, 디테일, 색상, 소재 등을 영감 원으로 하며 스포츠 웨어의 기능적 디테일을 디자인의 미적 요소로 활용함을 특징으로 한다. 둘째, 스포츠 룩의 특징을 분석해본 결과 세 가지의 조형적 특징, 첫째 Hight-Tech이미지, 둘째 Comfort 이미지, 셋째 Graphic 이미지로 표현되고 있음을 파악하였다. 셋째, 현대 패션에 나타난 스포츠 룩의 분석을 통해 얻은 결과로써 국내 브랜드도 장기적인 안목을 가지고 브랜드의 아이덴티를 구축 해외 명품 브랜드와 라이센스 브랜드에 대응하는 상품 경쟁력으로 브랜드의 차별화, 고급화, 명품화를 추구해야 함을 알 수 있었다. 넷째, 22세-28세의 여성 소비자를 대상으로 패션 의식을 조사한 결과 스포츠 캐쥬얼 웨어는 기능성과 패션성을 동시에 추구함을 알 수 있었다. 이론적 연구와 조사분석을 토대로 상품 디자인 개발을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 디자인의 미적인 측면과 구조적 기능적인 측면을 상호결합하여 소비자의 다양한 심미적 욕구를 충족시킬 수 있도록 한벌로 다양한 연출이 가능한 의상을 제시하였다. 둘째, 각 테마별로 3벌씩 상품을 시리즈화 해서 크로스 코디를 가능케 하여 여러벌의 효과를 주었다. 셋째, 의상에서 시도되지 않았던 하이테크한 소재로 독특한 이미지의 차별화 된 스포츠룩을 제시하였다. 넷째, 스포츠 캐쥬얼상품에 고감도의 패션성을 접목 기존 스포츠 캐쥬얼에서 사용하지 않는 새로운 부자재 사용과 디테일 포인트로써 고 부가가치를 부여하였다. 다섯째, 체계화된 상품 개발 프로세스를 통해 시장을 예측하고, 소비자의 요구에 합리적으로 대처하는 상품을 개발 제시하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 1. 서론 = 1 1. 1. 연구의 목적 = 1 1. 2. 연구의 방법 = 2 1. 3. 연구의 내용 = 4 2. 이론적 배경 = 5 2. 1. 스포츠 룩의 개념과 변천사 = 5 2. 2 스포츠 룩의 특징 = 15 3. 현대 패션에 나타난 스포츠 룩 = 37 3. 1. 해외브랜드 = 37 3. 2. 해외 라이센스 브랜드 = 41 3. 3. 국내 브랜드 = 44 4. 상품 기획 및 개발 = 54 4. 1 브랜드 컨셉 및 감성 포지션(position)설정 = 54 4. 2. 정보조사 및 분석 = 57 4. 3. 디자인 개발 계획 = 79 5. 작품 제작 = 87 5. 1. 작품제작 의도 및 방법 = 87 5. 2. 작품 및 해설 = 91 6. 결론 및 제언 = 135 참고 문헌 = 138 <부록> 설문지 = 142 ABSTRACT = 145-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7068205 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title스포츠 룩 디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle신규브랜드 상품 개발을 중심으로-
dc.format.pagexii, 147 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 의상디자인전공-
dc.date.awarded2001. 2-
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