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dc.contributor.advisor박승호-
dc.contributor.author송정민-
dc.creator송정민-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:24Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000070201-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190759-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070201-
dc.description.abstract점점 복잡해지는 사회 속에서 개인과 개인, 그리고 사회 간의 소통에 대한 관심이 높아짐에 따라 소통하는 방법에 대해 여러 분야에서 다각도로 연구되고 있다. 이러한 흐름은 예술 영역에서도 적용되고 있으며 특히 관객들의 자발적인 참여를 유도할 수 있는 인터랙티브 아트를 통해 적극적으로 시도되고 있다. 관객들은 작품에 참여함으로써 즐겁고 새로운 경험을 하기 원하며 예술가와 디자이너들은 다양한 방법을 통해 작품을 연구함으로써 관객들의 이러한 기대를 충족시키고 있다. 본 논문은 관객과의 흥미와 소통을 이끌어내는 ‘놀이’라는 개념을 기본으로 한 인터랙티브 작품 <Light Path>를 중심으로 연구하고자 한다. 이 작품은 특별한 학습이나 설명 없이도 어렵지 않게 작품에 참여할 수 있는 구조로 만들기 위해 관객들에게 친숙한 고전 아케이드게임인 핀볼에서 아이디어를 차용하였다. 관객들은 게임이 가지고 있는 특성과 작동법을 떠올려 쉽게 작품에 참여할 수 있을 뿐만 아니라 동전이 움직이며 발생되는 다양한 변화를 보여 핀볼의 연장전상에서의 재미를 느끼게 된다. <Light Path>는 동전을 작품에 투입했을 때 동전이 각각의 LED를 지나가며 불이 켜질 수 있게 구성하였다. 이런 구조에 의해 시시각각으로 다르게 점멸되는 LED의 궤적을 보며 관객들이 가지고 있는 경험을 토대로 미학적인 상상을 펼치게 된다. <Light Path>에서의 ‘빛’은 동전의 궤적을 ?i는 찰나적 변화를 일으킬 뿐 아니라 이것을 작품이라는 오브제를 대입시키는 방식으로 작품이 가지는 외형적인 특징을 더욱 뚜렷하게 한다. 이 요소들을 통해 관객들은 작품과 상호작용 하게 되며 그 결과물로서 놀이의 즐거움을 이해하게 된다. 이러한 과정에서 연구된 인터랙티브 인스톨레이션의 기술적, 디자인적인 결과들을 반영하여 유닛형식의 프로토타입을 제안하고, 작품의 향후 발전 가능성 및 방향에 대해 고찰한다. 공간이 허락하는 한 스케일의 제한 없이 확장하여 설치할 수 있는 <Light Path>에 여러 관객들이 함께 참여하게 된다면 다양한 빛의 궤적들이 동시다발적으로 엮여나감으로써 더욱 극적인 경험을 할 수 있을 것이다. 본 연구자의 논문은 작품을 진행하면서 얻은 기술적 지식과 작품의 전개과정과 통해 향후 연구되어야할 방향을 타진하여 본다.;As public society gets as complicated as it gets, the interest regarding to public society's communication skills are being more developed and researched from various perspective. As communication skills get more interest, there is more input gathering regarding to the method of communication. This may be considered as one of the process of research regarding to structure in communication society of public. This notion can be applied from the practical sense. As communication research for the public society is being more structuralized, it is also applied in the realm of Art. The audience of the art work, related to public communication, desires to get more joyful and new experience; so that, public society’s communication skills get more reasons and more chances to get more trial for active usage various reasons. This dissertation touches upon the keyword, playing. As an example, this dissertation will mainly be researched and discussed about an interactive work called <Light Path>. Light path has the main aspect of People's notion of playing and it is a work of art based on influential and interactive aspect of communication artwork. <Light Path> has a structure that aims for user-friendly use. As it has concrete purpose for the users, its influential idea was chosen from the old arcade game, playing the pin-ball. As it gets dynamic repetitive movement while it’s being played, users will get their excitement from their extended playtime from the characteristic of pin-ball while they are playing time. <Light Path> is built with structure that LED, Light-Emitting diode, turned on while the coin is putted in to its designed artwork. As users experience to follow the traces or the track of individual LED’s blinks; it causes users to experience imaginary aesthetic structure of <Light Path>. <Light Path> senses the trace of coins and with built-in light so it will bring the changes and reformation for its outer-look. As an object is thrown into <Light Path>, it makes the change in blink of LEDs installed on artwork. As an output, users are the ones who define the identity of <Light Path> and they are the one who comprehend the result of being played through its interactivity. Throughout this process of research, it will get more attention and be able to suggest new and reflective ideas applied for interactive installation from technical perspective. In further approach, this research can be suggested for unit-based prototype and will direct the <Light Path>’s further development into consideration. As people get more freedom in space, there should be no limit in installing interactive artwork. In terms of installation scale, <Light Path> has no limitation. As large the scale of <Light Path> gets, as more climatic experience will be provided for the viewers. Moreover, simultaneously, it will bring more involvement for the viewers with blinks of LEDs. As I have preceded this dissertation, I was able to earn technical knowledge and further research materials for further development.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.작품 연구의 배경 및 목적 1 B.연구방법 및 절차 2 Ⅱ.작품의 이론적 배경 4 A.재미와 놀이에 대한 개념 및 특성 연구 4 B.재미적 요소를 포함한 인터랙티브 아트 사례 6 Ⅲ.작품연구 14 A.컨셉 키워드 14 1.재미있는 물리적 구조 14 2.무작위(Random)의 운동성 15 3.전기적 반응 17 B.디자인 시나리오 19 1.절차적 정의 19 2.흐름 설계 23 3.구조적 설계 25 4.프로그래밍 28 C.프로토타입 33 Ⅳ.결론 및 논의 37 참고문헌 39 ABSTRACT 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4711769 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleLight Path-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle재미있는 경험을 위한 인터랙티브 저금통-
dc.title.translatedLight Path :Interactive money box with a basic concept of 'play'-
dc.creator.othernameSong, Jeong Min-
dc.format.pagev, 42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디지털미디어학부-
dc.date.awarded2012. 2-
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
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