View : 2344 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor주보림-
dc.contributor.author김송희-
dc.creator김송희-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:23Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:23Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000070083-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190748-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070083-
dc.description.abstract시각과 착시를 이용한 예술인 옵아트는 팝아트의 상업주의나 상징성에 반해 순수하게 대상 자체의 시각적인 면이 강조되어 다이나믹한 빛, 색, 움직임의 가능성을 추구한다. 옵아트는 기하학적 형태나 색채의 장력(張力)을 이용해 시각적 착각을 다룬 추상미술로 평행선이나 바둑판 무늬, 동심원 같은 단순하고 반복적인 형태의 화면을 의도적으로 제작하고 명도가 같은 보색을 병렬시켜 색채의 긴장 상태를 유발, 그로 인해 관람자들에게 그림이 움직이는 듯한 착시를 일으킨다. 옵아트는 평면 예술에서 벗어나 입체적인 감각을 가지는 유동성 있는 예술로 발전되고 있는데 1966년 회화와 그래픽 디자인의 영향으로 이미 패션에서는 텍스타일 부문에서 기하학적 무늬의 구성에 이용되고 있다. 이는 옵아트가 형태와 색채만으로 시지각적 착각을 주고, 평면적인 화면에 입체적인 시각적 깊이의 감각을 표현하는 이미지로써 강한 표현효과를 내기 때문이다. 본 연구에서는 이러한 옵아트의 특징을 분석하고 독창적인 옵아트 이미지로 구현, 현대 패션 디자인에 응용하고자 한다. 본 연구는 흑백의 극대비 칼라를 사용하고 옵아트 패턴의 착시적 효과를 최대화하여 보는 이들로 하여금 실제와는 다른 색다른 공간감을 가질 수 있도록 함으로써 패션디자인의 표현 영역을 확대함에 목적이 있다. 이에 옵아트의 대표작가인 브리짓 라일리 작품 6가지를 모티브로 응용하고 옵아트 패턴을 재구성하여 의상 디자인에 적용시켜 보았다. 또한 옵아트의 시각적인 자극을 선명하고 효과적으로 표현하기 위해 디지털 텍스타일 프린팅 기법을 도입하였다. 본 연구를 위해서 먼저 각종 문헌 연구와 자료 검색을 통하여 옵아트에 대한 개념과 형성 배경 및 특성을 살펴보았다. 또한, 현대 패션에 나타난 옵아트 이미지의 패션 디자인 사례를 분석하여 옵아트의 단순하고 유동적인 특징이 패션 디자인에 접목시켰을 때 나타나는 조형적인 특성을 파악하였다. 다음으로, 브리짓 라일리의 작품 형성 배경 및 작품 세계에 대해 살펴보고, 그 작품에 대한 조형성을 알아보았다. 브리짓 라일리의 작품은 다른 옵아트 작품보다 더 회화적인 이미지를 표현하고 있다. 그녀는 자연과 순수 회화로부터 교감을 받고 작업을 진행하기 때문에 그 작품에서 나타나는 형태는 유동성이 강하고 친화적이다. 이런 브리짓 라일리의 작품 특성을 디자인에 부여하여 착시를 통해 입체감과 움직이는 효과를 패션 디자인으로 나타내고자 한다. 마지막으로 디지털 텍스타일 프린팅에 관한 일반적 개념과 표현 기법을 파악하고 디지털 텍스타일 프린팅이 현대패션에 응용된 사례를 살펴보았다. 디지털 텍스타일 프린팅은 디자인 및 색상 조정, 염료 배합 등의 전 과정이 모두 컴퓨터에 의해 관리되므로 다양한 디자인의 가능성을 지닌다. 이러한 장점에 착안하여 브리짓 라일리 작품을 다각도로 응용하여 디자인의 모티브를 재구성 하였다. 위의 이론적 연구와 분석을 바탕으로 옵아트 이미지를 응용한 패션 디자인 총 8벌의 작품을 제작하였다. 작품 제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 옵아트의 개념과 디지털 텍스타일 프린팅의 기법을 응용하여 의상 디자인에 함께 접목시킴으로써 착시현상을 효과적으로 부각시킬 수 있었으며 이는 개성적이고 과학적이며 희소성 있는 디자인으로의 표현 영역을 확장시킬 수 있다. 둘째, 브리짓 라일리의 작품은 대개 물결이 흐르는 듯한 특이한 리듬감이 표현되는데 작가의 작품을 응용하는 과정에서 선과 면의 이루는 각도를 응용하여 다양한 방향에서 디자인을 전개할 수 있었고 이를 통해 다양한 디자인이 제시될 수 있었다. 셋째, 브리짓 라일리의 작품 특성인 착시 현상은 평면을 입체적으로 나타나는 효과를 줄 뿐만 아니라 의상에 율동감을 부여하여 마치 텍스타일 패턴들이 평면의 의상위에서 움직이는 듯한 이미지를 표출시킬 수 있었다. 넷째, 옵아트의 착시효과로 평면의 의상에 입체적인 시각적 깊이가 표현되었고 극대비의 흑백 칼라 사용으로 시각적인 자극이 극대화 되어 디자인의 감각적 특성이 강화될 수 있었다. 다섯째, 옵아트 패턴의 크기와 배열에 따라 무한한 패턴 디자인 개발의 가능성을 확인할 수 있었고 옵아트 패턴은 의상의 실루엣이 변형되어 보이는 이미지로 표현될 수 있었다. 이와 같이 옵아트의 반복구성에 의한 착시 효과가 의상에 적용되었을 때 그 결과가 변형구성에 의한 효과로 나타남을 알 수 있었으며, 이를 통해 패션디자인의 예술적이고 과학적인 표현 영역 확대의 가능성을 확인 할 수 있었다. 따라서 앞으로도 독특하고 혁신적인 옵아트의 디자인 개발을 통해 패션 사업의 발전에 새로운 가치를 창출 할 수 있는 가능성을 기대해 본다.;Opposed to Pop Art’s commercialism and symbolism, Optical Art, which seeks visuality and optical illusion, pursues the potentiality of light, color and movement, emphasizing purely the object’s visual Optical Art is Abstract Art that deals optical illusions by geometrical shapes and color tensions. It purposely produces simple, repeated form of screen such as concentric circles, and induces tension of colors by arranging complementary colors of same brightness in a row. This causes an illusion to the viewers, where they think the pictures are moving. Such Optical Art breaks away from two dimensional art, and is subliming to an advanced Formative Arts that appeals to only the viewer’s subjective feeling. With the effect of graphic design and communication of 1966, Optical Art is already being used in fashion, in the composition of geometrical patterns in the textile section. This is because Optical Art produces strong expressions as hallucinatory images, giving visual, perceptional illusions with shapes and colors, expressing the sensibility of stereoscopic depth on a flat screen. This research is aimed to express the new, fresh and creative images of Optical Art that best fits the modern fashion sensibility applied on fashion design, using these characteristics of Optical Art. Also, it focuses on inducing creation of high value-added value on modern fashion industry, by bestowing a value of individualism and scarcity on it, through optical illusion of Optical Art. To do so, six works from the Optical Artist Bridget Riley are selected and taken as motives, shifted the optical designs and imported on clothing by using digital textile printing technique. Firstly, for this research, general ideas and background information of Optical Art and Bridget Riley’s works’ tendencies were investigated, by searching through various documentations. Researches on Optical Art fashion that appeared on Modern Fashion were analyzed to understand and research on Optical Art Fashion. Also, the general ideas and expressional techniques for digital textile printing were grasped and the cases where digital textile printing was applied on modern fashion were investigated. First of all, concept and formation background about Optical Art was examined through researching various study and searching material for this research. Furthermore, it examined the cases of fashion design which reflected optical art image in modern art and grasps formativeness which appear simpleness and fluidity of optical art is combined with fashion design. In sequence, it grasps environment and formed the background work of Bridget Riley and examined formativeness of her works. The works of Bridget Riley is express pictorial image more than other optical art works. As she got inspired from nature and pure paintings, formativeness of her works have strong fluidity and affinity. Through this feature of Bridget Riley’s works invested to design, it attempted to express cubic effects and moving image as a fashion design. Lastly, it grasped a fundamental concept and expressive technique of digital textile printing, and examined the cases that textile printing applies in modern fashion. Digital textile printing has various possibilities of design because every process is handling by computer. By conceived in these benefits, design motive is reconstituted. Totally, 8 clothes are made by base on the theoretical research and analysis. The conclusion reached through producing the works are as follows. First, it was possible to effectively raise optical illusion by applying the general idea of Optical Art and Digital Textile Printing on Fashion design. This enabled to the understanding that it allows the designers to expand the area of expression through design of individualism, scientific character, and of scarcity. Second, there are specific calculative, repeated patterns in Bridget Riley’s works which design can be developed using line and plane angle, and through this, various designs are proposed. Third, the feature of Bridget Riley’s works which is optical illusion, make plane to three dimensional effects. Moreover, it gives the cloth rhythmical effects so textile patterns seem like moving in the plane cloth. Third, Optical Art’s optical illusion expressed stereoscopic depth on flat clothing, and extreme contrast of black and white colors allowed the visual stimulation becomes dramatically enlarged. Fourth, with variations of size and arrangement of Optical Art patterns, there is an infinite potentiality of development of design. Also, it was discovered that designs of optical patterns can be expressed as images that seem like the silhouettes are transformed. Fifth, there was dithering phenomenon in the procedure of printing Optical Art textile, and problems caused by the difference of colors on the monitor screens and on the actual fabric. This allowed the recognition of problems to be fixed in future digital textile industry. As such, it was discovered that when optical illusion that is caused by Optical Art’s repeated formation is applied on clothing, the result showed entertaining effect due to modified composition. Through this, the potentiality of expanding the artistic and scientific area of expression in fashion design. Therefore, the possibility of creating new values on fashion industrial growth through the development of unique, progressive Optical Art design is something to look forward to in future.-
dc.description.tableofcontentsI.서론 1 A.연구의 목적 1 B.연구의 방법 및 내용 2 II.이론적 배경 3 A.옵아트에 대한 고찰 3 1.옵아트의 개념 3 2.옵아트의 형성배경과 특성 4 3.현대 패션에서 나타난 옵아트 이미지의 패션 디자인 사례 7 B.브리짓 라일리의 작품에 대한 고찰 17 1.브리짓 라일리의 작품 형성 배경 17 2.브리짓 라일리의 작품 세계 18 3.브리짓 라일리의 작품 조형적 분석 19 C.DigitalTextilePrinting기법 26 1.DigitalTextilePrinting일반적 개념 26 2.DigitalTextilePrinting표현 기법 29 3.DigitalTextilePrinting기법을 응용한 현대 패션 디자인 32 III.작품 제작 37 A.제작 의도 및 방법 37 B.작품 및 해설 40 IV.결론 및 제언 105 참고문헌 107 Abstract 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent37648636 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title브리짓 라일리의 작품을 응용한 옵아트 이미지의 패션디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleDigital Textile Printing 기법 중심으로-
dc.title.translatedAn optical art fashion design study based on Bridget Riley : Focused on the Digital Textile Printing-
dc.creator.othernameKim, Song Hee-
dc.format.pagexi, 112 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부패션디자인전공-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE