View : 707 Download: 0

로베르트 슈만의 「인테르메지(Intermezzi) Op. 4」에 관한 연구

Title
로베르트 슈만의 「인테르메지(Intermezzi) Op. 4」에 관한 연구
Other Titles
A Study on Intermezzi Op. 4 by Robert Schumann : focusing on the chracters of early piano works
Authors
이슬아
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정윤보
Abstract
This thesis is a study of Robert Schumann’s Character Piece, 「Intermezzi Op. 4」, along with his Romantic stylistic features. The purpose of this study is to explore the characteristics of Schumann’s early piano music and the origin of ‘Intermezzo’ as a genre. The composers in Romantic period could express subjective feelings and were different from rational and standard tastes of nobility. Their expressions were more diverse and freer than before. Schumann tried to compose with new techniques that were dissimilar to existing one. His works are often related to literary subject as well as non-musical subject, and most of his works are character pieces, the most distinctive product of Romantic music. 「Intermezzi Op. 4」 is the character piece with six pieces of ‘Intermezzo’. Even though they are not thematically related, in each piece, themes are repeated and every piece has same rhythmic pattern. The melody of this piece has not only the contrast between harmonic and contrapuntal parts, but also the harmonic changes to create various tone colors. Except No. 5, every piece opens with an introduction, and it also shows Schumann’s distinctive compositional techniques such as quotation from the literary works, chromatic scales and modulation, ambiguous beats and pedal point. Although Schumann did not succeed as a pianist, he represented his delicate feelings and spirit and was affected to compose a lot of his works by a piano.;본 논문은 낭만주의 음악의 탄생 배경과 특징을 바탕으로 슈만 (Robert Schumann 1810-1856)의 작품세계와 기법을 들여다보고 성격 소곡에 속하는 작품인「인테르메지 Op. 4」(Intermezzi)를 연구, 분석한다. 또 ‘인테르메조’(Intermezzo) 라는 장르의 기원을 비롯하여 슈만의 초기 피아노 작품의 특징을 고찰하는데 목적이 있다. 19세기 낭만주의 시대의 작곡가들은 귀족들의 이성적이고 정형화된 취향에서 벗어나 주관적인 감정을 표현할 수 있었다. 형식과 장르를 비롯하여 선율, 리듬, 화성의 음악적인 모든 면들은 이전 시대보다 더욱 자유롭게 표현되었고 다양하기까지 했다. 다른 낭만주의 시대 작곡가들처럼 슈만도 기존의 작곡기법에서 벗어나 새로운 시도를 했다. 문학작품과 관련된 곡을 쓰기도 하고 음악 외적인 것들을 음악적으로 묘사하기도 했다. 또 그의 피아노 작품은 성격 소곡이라는 장르로 대부분 작곡되었는데 이것은 낭만주의 음악의 가장 특징적인 산물이라고 할 수 있다. 본 논문에서 다루는 슈만의 「인테르메지 Op. 4」는 ‘인테르메조’ 여섯 곡을 모아놓은 성격 소곡으로 음악적 주제들은 서로 관련되어있지 않다. 그러나 각각의 곡 안에서는 주제를 되풀이하고 일정한 리듬형을 사용한다는 공통적인 특징을 가진다. 이 곡의 선율은 때때로 화성적인 부분과 대위법적인 부분의 대조가 나타나기도 하고 다양한 음색을 내기위해 화성을 빈번하게 변화시키기도 한다. 제5곡을 제외한 모든 곡에는 도입부(Introduction)를 포함하고 있으며 문학작품의 인용, 반음계와 전조, 모호한 박자, 지속음(Pedal point)등 슈만의 작곡기법들을 찾아 볼 수 있다. 슈만에게 피아노라는 악기는 피아니스트로서 성공을 가져다주지는 못했지만 자신의 섬세한 감정과 정신을 대변해 주었고 그의 많은 음악작품을 탄생시키는데 가장 큰 공헌을 했다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE