View : 1203 Download: 0

균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 읽기·쓰기 발달에 미치는 효과 및 유아의 반응

Title
균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 읽기·쓰기 발달에 미치는 효과 및 유아의 반응
Other Titles
The Impact of The Balanced Language Education Approach-Based Literacy Activity on Development of Reading and Writing Skills of 4-Years Old Children and Children's Reactions
Authors
노상혜
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 균형적 언어교육 접근에 기초한 문해활동이 만4세 유아의 읽기․쓰기 발달에 미치는 효과와 유아의 반응을 파악하는 것을 목적으로 하고 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 읽기․쓰기 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 읽기 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 쓰기 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동이 만 4세 유아의 음운인식 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해 활동 적용 중에 나타나는 만 4세 유아의 반응은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 소재 Y유치원의 만4세 유아 44명이다. 그 중 22명은 균형적 언어교육 접근법을 적용하는 실험집단이고, 22명은 총체적 언어교육 접근법을 적용하는 비교집단이다. 실험은 2011년 9월 7일부터 10월 14일까지 6주 동안 진행되었다. 유아의 읽기 발달은 고연경(2002)이 개발한 읽기 발달 검사 중 단어 읽기와 무의미단어 읽기를 사용하였고, 책읽기 발달검사를 위하여 Sulzby(1985)의 책읽기 발달 단계 검사도구로 사용하였다. 쓰기 발달 검사는 Hildreth(1963)과 Schikedanz(1983)의 쓰기 발달 단계에 기초하여 이영자와 이종숙(1985)이 수정 보완한 쓰기 발달 단계를 이경화(1997)가 일부 수정한 것을 사용하였다. 유아의 음운인식 발달을 알아보기 위해 고연경(2002)이 제작한 검사도구를 사용하였다. 이를 사용하여 예비연구, 사전․사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 두 집단의 점수차를 t-검증하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동은 만 4세 유아의 읽기 발달을 증진시켰다. 둘째, 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동은 만 4세 유아의 쓰기 발달을 증진시켰다. 셋째, 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동은 만 4세 유아의 음운인식 발달을 증진시켰다. 넷째, 균형적 언어교육 접근법에 기초한 문해활동은 만 4세 유아들에게 읽기․쓰기 발달에 의미 있는 반응을 이끌어 내었다.;This study aims to investigate the impact of the balanced language education approach-based literacy activity on development of reading and writing skills of 4-years old children and their reactions. For achieving these research objectives, research problems were set as follows. 1. What impact does the balanced language education approach-based literacy activity have on development of reading and writing skills of 4-years old children? 1-1. What impact does the balanced language education approach-based literacy activity have on development of reading skills of 4-years old children? 1-2. What impact does the balanced language education approach-based literacy activity have on development of writing skills of 4-years old children? 1-3. What impact does the balanced language education approach-based literacy activity have on development of phonological awareness of 4-years old children? 2. How do 4-years old children react to the balanced language education approach-based literacy activity? This study was targeted at 44 of 4-years old children in Y kindergarten in Seoul. Here, 22 of them were classified into an experimental group to carry out the balanced language education approaches, and the rest of them were classified into a comparative group to carry out whole language education approaches. The experiment was conducted for six weeks from September 7th to October 14th 2011. To begin with, word reading inspection and nonsense word reading inspection developed by Ko, Yeon-Kyung(2002) were performed, and reading skill development stages devised by Sulzby(1985) were used for measuring development of children's reading skills. For writing skills, then, writing skill development stages which were first modified by Lee, Young-Ja and Lee, Jong-Suk(1985), based on Hildreth(1963) and Schikedanz(1983)'s designs and then, were partially modified again by Lee, Kyung-Hwa(1997), were used for inspecting children's writing skills. In addition, an inspection tool developed by Ko, Yeon-Kyung(2002) was employed to identify development of phonological awareness of children. With all of these tools, pilot research, and pre and post-inspection were conducted, and materials collected were analyzed using the SPSS 18.0 program. Lastly, t-test was carried out for analyzing differences between two groups. The results of this study are as below. First, The balanced language education approach-based literacy activity enhanced reading skills of 4-years old children. Second, the balanced languaged education approach-based literacy activity enhanced writing skills of 4-years old children. Third, the balanced languaged education approach-based literacy activity developed phonological awareness of 4-years old children. Fourth, the balanced languaged education approach-literacy activity elicited responses significant for development of reading and writing skills, from 4-years old children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE