View : 670 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이옥주-
dc.contributor.author박수연-
dc.creator박수연-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:11Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069581-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190630-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069581-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to verify mediated effects which use of Chinese learning strategies have an effect on academic achievement according to personality characteristics of learners and for teachers provide learners with suitable Chinese learning strategies and help academic achievement. For this study, Chinese-I learners who are 2, 3 high school grade of H in Gyeonggi-do were surveyed. Survey questions are composed of test items of five factors of personality characteristics, Chinese learning strategies and listed items of Chinese academic achievement. Collected data was analyzed by hierarchical regression analysis by using SPSS statistical program. Research results obtained through this study are summarized as follow First, the results of examining the relationship between five factors of personality characteristics (Extroversion, Agreeableness, Concsientiousness, Emotional Stability, Intellect) and six kinds of academic achievement (Memory strategies , Cognitive strategies, Compensation strategies, Metacognitive strategies, Affective strategies, Social strategies), there were differences in preferred Chinese learning strategies depending on the personality characteristics of learners. Second, the results of examining the relationship between five factors of personality characteristics and academic achievement, there was significant positive the relationship between Conscientiousness, Intellect and academic achievement but there was significant negative the relationship between Emotional stability and academic achievement, while there was no relationship between Extroversion, Agreeableness and academic achievement. Finally, considerable results from the relationship between Conscientiousness, Intellect, Emotional stability and learning strategies on step 1, 2 of hierarchical regression analysis in common, and confirmed full mediated effects partially by examining mediate effects of learning strategies through proceeding step 3. Intellect has an effect on academic achievement indirectly through Memory strategies, Cognitive strategies, Metacognitive strategies, Affective strategies. Conscientiousness has an effect indirectly only through Memory strategies and Metacognitive strategies. Last Emotional stability has an effect indirectly through Metacognitive strategies and Affective strategies. Based on the above analysis was concluded that use of each different learning strategies has a positive effect on developing Chinese academic achievement according to personality characteristics of learners. In this paper, learning guide also suggested by utilizing the findings.;본 연구의 목적은 학습자들의 성격특성에 따른 중국어 학습전략의 사용이 학업성취도에 어떠한 영향을 미치는지 그 매개효과를 검증하여, 교사가 학습자에게 적합한 중국어 학습전략을 제시하여 학업성취도에 도움을 줄 수 있도록 하는 것이다. 본 연구를 위해 경고도 소재 H고등학교 2·3학년 중국어Ⅰ 학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문문항은 5요인 성격특성 검사문항과 중국어 학습전략 검사문항, 중국어 학업성취도 기재문항으로 구성되어 있다. 수집 된 자료는 모두 SPSS 통계프로그램을 이용하여 위계적 회귀분석을 통해 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 5요인 성격특성(외향성, 우호성, 성실성, 정서적 안정성, 이지성)과 6가지 학습전략(기억전략, 인지전략, 보상전략, 초인지 전략, 정의적 전략, 사회적 전략)과 관계를 살펴본 결과, 학습자의 성격특성에 따라 선호하는 중국어 학습전략에는 차이가 있었다. 둘째, 5요인 성격특성과 학업성취도와의 관계를 살펴본 결과, 성실성과 이지성은 학업성취도와 유의미한 긍정적 관계가 있으며, 정서적 안정성은 학업성취도와 유의미한 부정적 관계가 있었다. 반면 외향성과 우호성은 학업성취도와 관련이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 1단계 회귀분석과 2단계 회귀분석에서 공통적으로 유의한 결과가 나온 성실성, 이지성, 정서적 안정성과 학습전략에 대해서 3단계 위계적 회귀분석을 진행하고 이를 통해 학습전략의 매개효과를 살펴본 결과, 부분적으로 완전매개효과를 확인할 수 있었다. 이지성은 기억전략, 인지전략, 초인지 전략, 정의적 전략을 통해서 간접적으로 학업성취도에 영향을 미치고 있었고, 성실성은 기억전략과 초인지 전략을 통해서만 간접적으로 영향을 미치고 있었다. 마지막으로 정서적 안정성은 초인지 전략과 정의적 전략을 통해서만 간접적으로 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 위와 같은 분석결과를 바탕으로 학습자의 성격특성에 따라 각기 다른 학습방법을 사용하는 것이 중국어 학업성취도 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 결론을 얻었다. 본 논문에서는 연구결과를 활용한 학습지도안도 함께 제시하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 1 B. 선행연구 3 C. 연구범위와 내용 6 Ⅱ. 성격이론과 학습전략 8 A. 성격이론 8 1. 성격의 개념 8 2. 성격분류론 9 3. 5요인 성격이론 11 B. 학습전략 15 1. 학습전략의 정의 15 2. 언어 학습전략의 분류 16 Ⅲ. 성격특성과 중국어 학습에 대한 설문조사 23 A. 설문대상 23 B. 설문 문항 선정 24 1. 5요인 성격 검사 25 2. 중국어 학습전략 검사 25 3. 중국어 학업성취도 31 C. 분석방법 32 1. 신뢰도 분석 32 2. 위계적 회귀분석을 통한 매개효과 분석 33 Ⅳ. 성격특성과 중국어 학습에 대한 연구결과 35 A. 설문 문항의 신뢰도 검증 35 1. 5요인 성격 검사 35 2. 중국어 학습전략 검사 36 B. 중국어 학습자의 성격특성과 학습전략, 학업성취도의 관계 37 1. 학습자의 성격특성과 중국어 학습전략과의 관계 37 2. 학습자의 성격특성과 중국어 학업성취도의 관계 46 3. 중국어 학습전략의 매개효과 48 C. 소결 63 Ⅴ. 중국어 학습전략을 활용한 지도방안 64 A. 중국어 학습전략의 예시 64 B. 학습지도안 83 Ⅵ. 결론 및 제언 110 참 고 문 헌 114 부 록 116 ABSTRACT 122-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11166211 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title중국어 학습자의 성격특성이 학습전략과 학업성취도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe impact of personality characteristics of Chinese learners in learning strategies and academic achievement-
dc.creator.othernamePark, Su Yeon-
dc.format.pageviii, 123 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2012. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE