View : 840 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이정은-
dc.creator이정은-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:43Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000071018-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190359-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071018-
dc.description.abstract아동의 성장·발달을 저해하고 건강유지 증진에 위협이 될 수 있는 아동기 사고를 예방할 수 있는 효과적인 방법으로는 아동들의 사고위험을 사전에 측정하고 사고예방교육을 실시하는 것이다. 그러나 현재 국내에는 아동을 대상으로 사고위험을 측정할 수 있는 도구가 없으며, 또한 학령전기 아동의 발달 수준을 고려할 때, 아동의 인지수준에 맞고 흥미를 유도하여 이들이 지각하는 양상을 정확히 파악할 수 있는 그림을 이용한 도구가 절실히 요구된다. 따라서 아동의 사고위험 지각을 측정하기 위한 도구의 개발은 중요하다. 본 연구의 목적은 학령전기 아동의 사고위험 지각을 측정할 수 있는 타당하고 신뢰성이 있는 도구를 개발하는 것이다. 이를 통해 아동의 사고위험 정도를 판별하고 사고위험이 있는 아동을 선별함으로서 학령전기 아동의 사고예방에 기여하고자 한다. 본 연구에서 실시한 학령전기 아동의 사고위험 지각 측정 도구 개발 과정은 다음과 같다. 문헌고찰 및 학령전기 아동과의 면담을 통하여 사고위험의 속성을 파악하였다. 29명의 학령전기 아동을 면담하여, 면담 내용을 대상자가 기술한 용어로 옮긴 후 동일한 속성으로 분류하였다. 이 자료와 문헌을 기초로 예비 도구의 문항을 구성하였다. 구성한 문항은 연구자와 전문가 3인(간호학 교수)이 검토하였으며, 의미가 이중적으로 전달되는 문항은 수정하였고 그림으로 표현할 수 있는 총 30문항을 추출하였다. 타당도를 검증하기 위하여 아동간호학 전공 박사학위 과정생, 간호학 교수, 유치원 원장 등 8명의 전문가로부터 내용타당도 검증을 실시하였다. 문항의 내용 및 구성을 5점 척도로 CVI(The Index of Content Validity)를 측정하였으며, 모든 항목에서 80%이상이었다. 내용타당도를 검증한 후 완성된 문항을 그림으로 제작하였다. 그림의 적절성을 1, 2차에 걸쳐 확인하였으며 그림자료의 수정 작업을 거쳐 사전조사를 위한 설문지를 구성하였다. 만 4, 5, 6세의 학령전기 아동 164명을 대상으로 사전조사를 실시하였으며 Cronbach's α는 .6087이었다. 사전조사에서 아동에게 다른 의미로 전달되는 2 문항을 제외한 28개 문항을 최종적으로 구성하였다. 본 조사는 서울 경기 지역에 위치한 어린이집과 유치원 아동 206명을 대상으로, 자료수집 기간은 2002년 10월 15일부터 10월 30일 까지 이었다. 연령 집단에 따른 사고위험 지각 점수의 차이로 타당도를 검증하였으며, 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(F=3.77, p=.025). 즉, 연령이 많을 수록 사고위험 지각 평균 점수가 높은 것(4세 22.57, 5세 23.64, 6세 24.07)으로 나타나 연령 집단을 분별할 수 있는 것으로 나타났다. 신뢰도 검증은 검사-재검사 방법으로 아동 43명에게 실시하였으며 r=.702 (p=.000)로 나타나 도구의 안정성이 있는 것으로 나타났다. 척도의 신뢰도를 검증하기 위하여 문항 내적일치도 지수인 Cronbach's α를 산출하였으며 .7065로 나타났다. 이상에서와 같이 본 연구는 학령전기 아동을 대상으로 사고위험 지각을 측정하기 위한 도구를 개발하였다. 이는 아동기 사고를 주제로 한 기존의 연구가 아동의 부모, 교사 등 성인을 대상으로 하였다는 점을 고려할 때, 개발된 본 도구는 대상 아동으로부터 직접 응답을 얻어 사고위험을 확인할 수 있다는 점에서 매우 의의가 있다고 사료된다. 이상의 결과를 바탕으로 추후 연구에서는 본 도구의 신뢰도와 타당도를 재검증하기 위한 계속적인 연구와 함께 표준화 작업이 이루어져야 할 것이다. 또한 개발된 학령전기 아동의 사고위험 지각 측정도구를 토대로 아동을 위한 사고예방 교육 프로그램을 개발하여 효과를 검증할 것을 제언한다.;Childhood injuries often interfere with children's growth and development, and become a threat to their health. An effective way to prevent childhood injuries is to measure the risk in advance, and to provide injury prevention education. Currently in Korea, there is no such instrument that can measure the injury risk for children. Considering development stages of preschool children, instruments should be made of pictures that are suitable to children's cognitive levels and attract children's interests. The purpose of this study is to develop a reliable and valid instrument that can measure injury risk perception for preschool children. The instrument can be used in evaluating the degree of injury risk as well as recognizing injury-prone children. The knowledge obtained will contribute in preventing injuries in preschool children. The following process was used to develop the instrument to measure injury risk perception in preschool children: Characteristics of injury risk were identified by literature review and interviews with preschool children. Twenty-nine children were interviewed, and the content of the interviews were transcribed in their own words and classified by similar characteristics. Based on these materials, questions for a preliminary instrument were constructed. The questions were examined by this researcher and 3 professionals (professors in the college of nursing). Questions with ambiguous meanings were revised and a total of 30 questions that can be expressed by pictures were selected. In order to examine validity, 8 professionals including a doctoral student majoring in children's nursing, a professor of nursing science, and a kindergarten director reviewed the contents. The contents and structures of the questions were measured on a 5-point Index of Content Validity (CVI) scale, and the results were 80% in all items. After the content validity was examined, completed questions were demonstrated by pictures. The appropriateness of the pictures was confirmed through the 1st and the 2nd steps. A questionnaire for preliminary study was constructed after revision work was done on the pictures. The preliminary study was conducted with 164 preschool children aged 4, 5, and 6 years, and Cronbach's alpha was 0.6087. In this preliminary study, 2 questions were identified as ambiguous to children and were excluded. Twenty-eight questions were selected for the final version. The sample of this study consisted of 206 children in day care centers and kindergartens located in the Seoul and Gyeonggi-Do. The data was collected from October 15th to October 30th, 2002. The differences by age groups in the scores of injury risk perception was verified, and the difference was statistically significant (F=3.77, p=0.025). Scores were higher as children grew older. Scores of 4, 5, and 6 year old groups were 22.57, 23.64 and 24.07, respectively. Reliability tests were conducted with 43 children by the test and re-test method. The test-retest reliability coefficient(r) was 0.702 (p=0.000), thus it was shown that the instrument was reliable. Internal consistency of the scale was also evaluated using Cronbach's alpha, and it was 0.7065. In past all studies measuring injury during childhood were done with parents, teachers and other adults. The instrument developed for this study is especially meaningful because it obtains direct answers from preschool children to confirm injury risk. Based on this study, further studies be should continue to reliability, validity and standardization of the instrument. In addition, it is recommended that an education program should be developed based on this study to verify the effectiveness of the instrument.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = xi Ⅰ. 서 론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 학령전기 아동의 사고 = 7 1. 아동의 성장발달과 사고위험 = 9 2. 아동기 사고 유형 = 13 3. 아동기 사고 관련 요인 = 16 4. 아동을 위한 안전교육 = 24 B. 측정도구개발에 관한 이론적 배경 = 27 Ⅲ. 연구방법 = 33 A. 연구대상 및 기간 = 34 B. 도구 개발 절차 = 36 1. 문항 구성 작업 = 36 2. 전문가 집단에 의한 내용 타당도 검증 단계 = 38 3. 그림자료의 제작 및 적절성 평가와 수정 작업 = 39 4. 사전 조사 실시 = 40 5. 최종 문항 작성과 본 조사 실시 작업 = 41 C. 자료분석 = 41 D. 연구의 제한점 = 42 Ⅳ. 연구결과 = 43 A. 학령전기 아동의 사고위험 지각 측정도구의 개발 결과 = 43 1. 측정도구의 내용구성 결과 = 43 2. 사전조사의 결과 = 51 3. 본조사의 결과 = 53 B. 타당도 검증결과 = 57 1. 내용타당도 = 57 2. 구성타당도 = 57 C. 신뢰도 검증결과 = 59 1. 내적일관성 = 59 2. 검사-재검사 신뢰도 = 59 D. 개발된 도구의 문항분석 = 60 Ⅴ. 논의 = 67 A. 타당도에 대한 논의 = 67 B. 신뢰도에 대한 논의 = 69 C. 측정 문항에 대한 논의 = 70 D. 연구의 의의 = 76 1. 간호이론 측면 = 76 2. 간호연구 측면 = 77 3. 간호실무 측면 = 78 Ⅵ. 결론 및 제언 = 79 A. 결론 = 79 1. 타당도 검증 결과 = 80 2. 신뢰도 검증 결과 = 80 3. 개발된 학령전기 아동의 사고위험 지각 측정도구 = 80 B. 제언 = 81 참고문헌 = 85 부 록 = 95 Abstract = 127-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1424205 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title학령전기 아동의 사고위험 지각 측정도구 개발-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.format.pagexiii, 130 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 간호과학과-
dc.date.awarded2003. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE