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가족기업의 성공에 미치는 영향요인에 관한 연구

Title
가족기업의 성공에 미치는 영향요인에 관한 연구
Authors
홍경아
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 가정관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 가족기업 가정을 대상으로 가족기업의 성공에 미치는 영향요인을 분석함으로써 가정에서 나아가 국가 경제에서의 가족기업의 중요성 및 그들의 정서적인 복지차원에서의 중요성을 인식시킬 수 있는 계기를 마련하고자 한다. 또한 이를 통해 가족기업 가정을 대상으로 한 가정학적 조사분석 연구의 필요성을 제기하고 보다 체계적인 정책지원을 위한 기초자료를 제시하고자 한다. 이러한 연구목적을 위하여 본 연구에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 가족기업의 연간 매출액에 가족기업의 가정영역 및 기업 영역의 어떠한 변인이 영향을 미치는가? 둘째, 가족기업의 가정생활만족도와 직업만족도에 가족기업의 가정영역 및 기업영역의 어떠한 변인이 영향을 미치는가? 이상의 연구문제들을 검증하기 위해 실증조사를 실시하였는데, 1999년 한국노동패널 2차년도 자료를 사용하였으며 SAS Program v8.1을 이용하여 분석하였다. 조사대상자의 개인적인 특성, 가정영역·기업영역의 특성을 파악하기 위해 단순빈도, 백분율과 평균을 이용하여 산출하였고, 가족기업의 성공(경제적인 성과-연간매출액, 정서적인 복지-생활만족도, 직업만족도)이 어떤 요인에 의해 변화하고 영향을 받는가를 알아보기 위해서는 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 제기된 연구문제의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 조사대상 가정은 전형적인 가족기업 가정의 특성을 지니고 있었다. 가족기업의 직업적 경력은 젊은층 보다는 40대를 넘어선 중년의 보편적인 선택인 것으로 보인다. 하지만 연평균 가계소득은 평균적인 생활수준에 다소 못미치고 있어 대다수의 가족기업이 영세하게 운영되고 있음을 반영한다고 할 수도 있고 기업의 부채상환에 더 많은 투입이 이루어지고 있을 것이라고 미루어 짐작할 수 있다. 교육수준은 고학력자 보다는 고등학교 졸업이하자가 다수를 차지하고 있어 전문적인 지식을 필요로 하지 않는 업종이 대부분인 것으로 추측된다. 가족기업의 규모는 매우 영세한 편이나, 매출액으로 파악할 때 개별 가족기업의 규모 차이는 상당히 큰 것으로 보여진다. 이는 최근 벤처창업이나 제조업에서의 창업이 40대 이전의 젊은 연령층을 중심으로 이루어지며, 교육수준도 전문대 이상이 대부분일 정도로 상당히 높은 것과 비교할 때 대조적인 결과라 하겠다. 다만 본 연구의 조사대상자는 98년도에 기본적인 표본 추출이 이루어졌으며, 이후 일부 자료의 첨삭이 이루어지는 형태로 구성되어 있음을 밝힌다. 역시 가족기업의 직업적 특징인 자율성은 이들의 가정생활시간을 융통성있게 조절할 수 있도록 하기보다는 가족기업 경영에 소비하는 근무시간을 증가시키고 있는 것으로 추측된다. 그러므로 가족기업의 경영측면의 소득을 다소 줄이더라도 가족관계나 주거환경을 개선하기 위해서는 근무시간의 조정 및 효율적인 시간관리가 요구됨을 지적할 수 있다. 둘째, 가족기업의 경제적 성과의 지표로 삼은 가족기업의 연간 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 근무시간이 조사되었고, 근무시간이 길수록 연간매출액이 증가한다고 나타났다. 자영업의 경우 다른 직종과는 달리 근무시간의 양에 의해 만족도가 결정되는 것은 아니며, 근무시간의 융통성과 자율성 뿐 아니라 소득이라는 보상체계가 중요한 결정요인으로 작용함을 알 수 있다. 셋째, 가정생활만족에 영향을 미치는 변인들의 상대적 영향력을 살펴보기 위해 중회귀분석을 한 결과, 총체적인 가정생활 만족도에서는 기업년수, 근무시간, 연평균 가계소득의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 연평균 가계소득이 많을수록, 기업년수가 길수록, 근무시간이 길어질수록 만족도는 높아지는 것으로 해석된다. 가족기업 가정의 가정생활만족도 수준 향상을 위해서는 불규칙한 업무요구를 조절, 통제함으로써 근무시간이 지나치게 길어지지 않도록 관리하거나 근무시간을 활용한 가족원들과의 공유시간활용 대책과 관련된 시간연구가 이루어져야 할 것이다. 넷째, 직업만족에 영향을 미치는 변인들의 상대적 영향력을 살펴보기 위해 중회귀분석을 한 결과, 총합적인 직업만족도에 대한 만족도에서는 교육수준, 성별, 회사규모, 연령, 근무시간, 연평균 가계소득의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 성별에 있어서는 남성에 비해 여성이, 연령이 많을수록, 연평균 가계소득이 많을수록, 근무시간이 길수록 만족도가 높은 것으로 조사되었고, 교육수준은 고졸에 비해 대졸이상인 경우, 회사규모가 클수록 낮은 만족도를 보이는 것으로 나타났다. 직업만족에 있어서 연령이나 교육수준의 영향을 받는 것으로 조사된 것은 연령이나 교육수준이 낮을수록 직업만족에 대한 낮은 기대수준으로 현실과 기대수준의 차이가 적어 상대적으로 높은 만족도를 나타내주고 있다고 추측이 가능하고, 성별에 있어서 여성이 남성에 비해 높은 만족도를 보이는 것은 여성이 가족기업의 가정영역과 기업영역의 두 가지 기능을 수행함에 있어서 역할중복에 의한 이중부담을 갖기 보다는 직업적 자율성 및 시간의 융통성으로 인한 여성의 취업대안으로의 긍정적인 가능성을 보여주고 있다고 할 수 있을 것이다. 본 연구는 가족기업의 성공에 영향을 미치는 관련변수들을 고찰하였고, 가족기업의 경제적 성과로서의 지표인 매출액에 있어서는 근무시간만이 유의한 결과를 보였지만 본 연구대상 가족기업의 정서적 복지측면에서의 가정생활만족도와 직업만족도에는 가정영역와 기업영역의 특성이 밀접한 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이 연구는 변화하고 있는 근무환경에 적응하는 취업의 한 형태로서 학문적, 사회적으로 관심의 대상이 되고 있는 가족기업을 대상으로 한 실증연구라는 점에서 그 의의를 찾을 수 있고, 본 연구결과를 통해 가족기업의 복지를 위한 기초자료를 제공해 줄 수 있으며 이를 통해 보다 효율적인 정책지원책을 제시할 수 있을 것으로 사료된다.;This study was attempted to highlight the importance of a family business in its aspects of state economy and welfare systems by analyzing factors which give rise to good success. And also it brings about the necessities of examination-analysis-research for a family business in domestic study and a basic material for systematic supporting policies The problems is as follows in order to satisfy the research. First, What factors in domestic and business areas influence the annual income of family business. Second, What factors in the domestic and business areas influence the satisfaction rate of an occupation and domestic life in family business. For analytical material for this study, Korean Labour and Income Panel Study 2nd data, 1999 is used and are analysed by SAS Program v8.1. Simple frequency, percentage and average is used in order to grasp the specific characters. And a multiple regression analysis is executed in order to examine what factors which influence the good success of a family business, for instance, an annual sum in aspects of economic results and the satisfaction rate of life and occupation in aspects of emotional welfare. The results of this study are as follows. First, the examined families have had the typical specifics of family business. the occupational careers of family business seem to be a choice of middle ages passing over 40-year-old. But seeing that the average of annul income is less than that of others, it could be supposed that the most family business are small and has paid back larger debts than income. Since an educational level is below than average of others, it is supposed that the simple service which needs no special technique is a major portion. But each selling income of a family business seems to have a large gap. And it is also presumed that autonomy don't have their life schedule to control freely but increase their working time. So, the efficient time control seems to have an advantage over increasing income in order to improve their relationship and living environment. Second, it is examined that the factor which influence a selling sum is work time; the larger working time, the larger annual income. In a case of self-management, satisfaction rates is not determined by working time; the adaptability and autonomy of working time and the compensation system, for instance income, is the important determining factors. Third, multiple regression analysis is executed in order to examine the relative influence of the factors influencing a domestic-living-satisfaction: in the total domestic-living- satisfaction-rate, the number of years in business, the period of their service, annual home income, is affected in order; the more home income, the larger number of years in business and the more working time, the more satisfaction rate. It should be considered that irregular working offer is controled so that the working time might not be too much; and also controled over the joint time. Fourth, multiple regression analysis is executed in order to examine the relative influence of the factors influencing a job-satisfaction: in the total job-satisfaction-rate, level of education, sex, the scale of a firm, age, the period of their service, annual home income, are affected in order; in the distinction of sex, women have more satisfaction rate than men, and the elder, the more home income, the more working time, the more satisfaction rate. In the level of education, the graduate or more are less satisfy than the under graduate. The larger scale firm, the less satisfaction. Noticing that age or educational level cause effects in the job-satisfaction, it could be consume that since the more education, the more expectation, the satisfaction-rate is the respective value. And also noticing differences in sex, on the occasion of women, double duties, that is domestic and business area, are shown as the alternative to employment on account of the autonomy in a job and the adaptability of time. In this study, relative factors which influence the good success of a family business are considered. In a selling amount as the economic fruit of family business, working time is only shown as the remarkable results. But it could be confirmed that in the domestic-living-satisfaction-rate and job-satisfaction-rate in the aspects of emotional welfare of a family business, the characteristics of domestic and business areas have an bilateral impact. This study is a positive material targeting a family business which brings about the more interests as a type of a employment in order to adopt oneself to changing environment. So, it could be as basic materials for the welfare of a family business. And this research could be a useful material for the more efficient supporting policies.
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