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dc.contributor.author김정현-
dc.creator김정현-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:18Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:18Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000070914-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/190104-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000070914-
dc.description.abstract본 논문의 목적은 한국 여고생에게 실시되었던 영성 교육의 문제점을 인식하고, 여성 신학적 관점에서 한국 여고생을 위한 보다 나은 영성 교육을 모색하는데 있다. 지금까지 한국 교회의 영성 교육은 전통적인 남성 중심적 신학과 부흥주의 영성을 근거로 하여 이루어져왔다. 그러나 전통적인 남성 중심적 신학은 여고생의 온전한 인간화를 방해하였고, 부흥주의 영성은 삶의 근본적인 변혁을 이루지 못하는 한계를 보여주었다. 게다가, 한국 영성 교육의 특징이 획일화되고 반복적인 훈련의 형태였기 때문에 다양한 방법을 통한 다양한 결과를 기대할 수 없었다. 따라서 본 논문에서는 한국 여고생을 위한 영성 교육의 신학적 기반을 여성 신학에 두고, 이를 바탕으로 기존의 문제점을 극복할 수 있는 영성 교육에 대해 모색하여 보고자 한다. 이를 위해 여성 신학, 여성 심리학, 재개념주의적 접근을 사용한다. 첫 번째, 여성 신학은 영성을 포괄적이고 경험적이며, 삶을 변혁시키는 역동적 힘이 있는 것으로 이해하기에 여고생의 영성 교육 연구에 있어 기초적인 이론적 토대를 제공한다. 두 번째, 여성 심리학은 여고생의 특성을 이해할 수 있도록 돕는다. 여고생들은 사회의 이상적 여성상에 따라 부정적인 신체상을 가지고 있으며, 관계를 통해 지식을 획득하는 경향이 있으며, 정의의 원리가 아닌 돌봄의 원리에 입각하여 도덕성이 발달하며, 권위로부터 벗어나지 못하는 신앙 형태를 지니고 있다. 세 번째, 재개념주의적 접근은 전통을 재해석, 재구성하고, 여고생의 경험을 고려한 효과적인 교육과정을 설정할 수 있도록 돕는다. 따라서 여고생의 영성 교육은 다음과 같이 구성할 수 있다. 영성 교육의 목적은 여고생이 적극적, 자기 주체적, 긍정적 자아상을 갖고 세상과 자신을 변혁할 수 있도록 하는 데에 있다. 영성 교육의 내용은 비판적 해석의 과정을 거친 전통과 여고생의 과거, 현재, 미래의 경험을 포함한다. 영성 교육의 방법은 여고생의 인지적 특성을 고려하여 관계적 앎을 형성할 수 있도록 이야기 방법, 공유적 프락시스 방법, 춤 모델을 통한 방법을 포함한다. 영성 교육의 장은 학교, 가정, 교회, 사회와 같은 여고생의 삶의 전반적인 영역을 의미한다. 영성 교육의 교사는 전통적인 생각을 가진 권위적인 교사가 아닌 동반자로서의 교사, 조력자로서의 교사로 바뀌어져야 함을 제안한다. 결론적으로 본 논문은 한국 여고생의 영성 교육은 여성 신학적 영성 이해를 근거로 하여 여고생들의 전인적 측면을 고려한 교육이 실행되어야 함을 밝힌 것이다. ;The purpose of this study is to recognize the problems of the spiritual education that was practiced to Korean high school girls and to grope for better spiritual education for Korean high school girls. Spiritual education in Korean church has been based on traditionally man-oriented theology and revival spirituality. However, traditionally man-oriented theology has been obstructing high school girls' sound humanization, and revivalist spirituality has been showing limits to fundamental innovation of life. Furthermore, the characteristic of Korean spiritual education was a unified form of repetitive training, so it was difficult to expect various results by various methods. Accordingly, this study is to take the basis of spiritual education for Korean school girls on feminist theology, and to grope for spiritual education that can overcome the existing problems. For this purpose, this study uses feminist theology, feminist psychology and reconceptual approach. First, since feminist theology understands spiritual theology as comprehensive, empirical and it has dynamic power that can innovate life, it provides the basic theoretical basis of spiritual education for highschool girls. Second, feminist psychology helps understand characteristics of high school girls. High school girls have negative image of body following the society's idealistic women's image, they tend to acquire knowledge through relationships, develop their morality on the basis of the principle of caring not definition, and they have the form of religion that cannot escape authority. Third, the reconceptual approach re-translates, re-structures tradition, and it helps plan an effective curriculum that considers high school girls' experience. Accordingly, spiritual education for high school girls can be structured as follows. The purpose of spiritual education lies in letting high school girls innovate the world and themselves with positive, subjective and positive self-image. The contents of spiritual education includes tradition that went through critical translation and high school girls' experience of the past, the present and the future. The method of spiritual education includes methods of narrative, shared praxis and dance of spirit model so that it forms knowledge through relationships by considering cognitive features of high school girls. The place of spiritual education means overall fields of high school girls life such as school, home and society. Teachers of spiritual education should change into teachers as companions and helpers not as authoritarian ones. In conclusion, this paper manifests that spiritual education for Korean high school girls should be practiced considering the whole man aspects of high school girls on the basis of understanding of feminist theology.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 1. 문제 제기 및 연구 목적 = 1 2. 연구 방법 및 연구 범위 = 3 II. 여성의 영성에 대한 신학적 이해 = 7 1. 전통적 신학에서의 여성의 영성 이해 = 7 2. 여성 신학에서의 여성의 영성 이해 = 14 III. 한국 교회의 영성 교육 = 19 1. 한국 교회의 영성 = 19 2. 한국 여성의 영성 = 25 3. 한국 교회의 영성 교육 = 30 1) 한국 영성교육의 특징 = 30 2) 한국 영성교육의 형태 = 32 IV. 한국 여고생을 위한 영성 교육 = 39 1. 여고생에 대한 전인적인 이해 = 39 1) 신체 발달 = 39 2) 인지 발달 = 41 3) 도덕성 발달 = 45 4) 신앙 발달 = 49 2. 여고생을 위한 영성 교육 = 53 1) 영성 교육의 목적 = 53 2) 영성 교육의 내용 = 56 3) 영성 교육의 방법 = 62 4) 영성 교육의 장 = 70 5) 영성 교육의 교사 = 73 V. 결론 = 77 참고문헌 = 80 ABSTRACT = 84-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent732814 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title한국 여자 고등학생의 영성 교육에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 86 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 종교교육전공-
dc.date.awarded2002. 2-
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교육대학원 > 종교교육전공 > Theses_Master
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