View : 1285 Download: 0

바디매핑을 통한 발성연습 방법에 대한 고찰

Title
바디매핑을 통한 발성연습 방법에 대한 고찰
Other Titles
Study on the vocal training through the body mapping on singing
Authors
허성희
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
본 논문은 바디매핑을 통한 발성연습 방법에 대한 고찰이다. 성악이란 인간의 눈으로 볼 수 없는 신체 내부의 많은 움직임을 통해 소리를 만들어 내는 분야이다. 그러므로 성악인이 자신의 신체에 관한 해부학적인 바디맵과 과학의 기본원리를 정확히 인지하지 못한다면 올바른 발성을 하는데 어려움이 있다. 따라서 본 논문의 목적은 바디매핑을 통하여 성악인으로 하여금 올바른 발성을 하도록 돕는 것이다. 먼저 바디매핑에 관한 이해를 얻기 위하여 바디매핑의 정의와 역사에 대하여 살펴보았다. 그리고 자세의 정렬, 호흡, 발성, 공명을 중심으로 올바른 바디맵을 살펴보고 올바른 바디맵이 없는 성악 인들이 흔히 저지르기 쉬운 잘못된 유형별 습관들의 교정법과 연습법을 제시하였다. 자세의 정렬부분에서는 정확한 자세의 정렬을 위해 알렉산더(F. M. Alexander, 1869-1955) 테크닉이나 바디매핑에서 강조하는 균형 잡힌 자세에 대해서 살펴보았다. 즉 바른 정렬을 위하여 꼭 알아야할 중요한 여섯 군데 부위인 고리 뒤통수 관절, 어깨 관절, 허리뼈, 엉덩이 관절, 무릎관절과 발목관절을 중심으로 각 부위별로 매핑을 하였다. 각 부분별 바디매핑을 통하여 각 부위마다 잘못된 움직임이 어떻게 대체되어야 하는지 연구 하였고 아울러 큰 원 풍차그리기 연습법, 봉제인형처럼 힘 빼기 연습법, 보조 기구를 이용하여 바르게 앉는 방법을 제시하였다. 호흡 부분에서는 발성의 에너지의 근원이 되는 호흡의 자유로움을 위해 기도의 위치, 입과 코 호흡의 적절한 사용, 횡격막의 수평적인 움직임, 호흡 양 조절을 위한 바디매핑을 하였다. 그리고 횡격막의 움직임을 확인하는 방법과 호흡을 조절하기 위한 연습법, 파리넬리 호흡법, 치찰음을 사용한 연습법과 혀와 입술트릴을 위한 실제 연습법을 제시하였다. 발성 부분에서는 소리시작과 소리마침, 고음역의 자유로움, 성구전환을 중심으로 각 기능별로 잘못된 바디맵으로 인한 문제를 제기하였다. 실제적인 해결을 위하여 균형 잡힌 소리시작과 마침 연습법, 음역확장과 성구전환을 위한 연습법을 제시하였다. 공명 부분에서는 정확한 성도의 바디 맵을 통하여 최대 공명을 일으킬 수 있는 비자음을 이용한 공명 연습법, 혀의 긴장을 완화시키는 연습법, 모음을 사용한 공명 연습법, 턱관절을 열고 하는 공명 연습법, 연구개를 들고 하는 공명 연습법을 제시하였다. 결론적으로 이 연구를 통해 해부학적이고 과학적 원리에 의한 바디매핑은 연주에서 좀 더 자연스럽고 정확한 움직임을 줄 수 있음을 확인하였다.;This study is to examine the vocal training through the body mapping on singing. The vocal music produces sound through the inner parts of the body that can not be seen with the naked eye. For that reason, the singers have many difficulties in their singing when they have incorrect knowledge of the anatomical body map and the basic scientific theory of their body. So, the purpose of this paper is to help singers to make a proper vocalization through the body mapping. First of all, this study examined the definition and history of the body mapping to get a proper understanding of it. On surveying the correct body map for postural alignment, respiration, and phonation, this study suggested the remedy and exercise for the incorrect movements and habits of the singers with no correct body map. In postural alignment, this study surveyed the balanced movements emphasized in the Alexander technique ( F.M.Alexander, 1869-1955) or the body mapping for the proper postural alignment. In other words, the six areas of the body essential in achieving the correct posture such as A.O. joint, shoulder joint, lumber spine, hip joint, knee joint, and ankle joint were separately examined through the body mapping. The replacement of the incorrect movements of each of the parts was studied through the body mapping, while presenting windmill training, relaxing training like rag doll stretch, and the correct sitting posture with assistant tools. In respiration, this study had the body mapping of the correct position of the trachea, the proper use of labial-nasal breath, the level movement of diaphragm, and the breath volume control for the free respiration essential to singing energy. In addition the feeling method of diaphragm movement, the exercise of breath control, Farinelli's breath exercise, the exercise with sibilant[s], and the tongue-labial trill exercise were presented. In phonation, this study brought up the problem of the incorrect body map of each function of the body parts in onset and release, in free upper register, in registration. To solve it this study proposed the exercise of onset and release, the exercise for extended range and registration. In resonation, through the accurate body map this study presented the resonance exercise with nasal consonants that can achieve maximum resonance sound, the relaxing exercise of the tongue tension, the resonance and the exercise with vowels, the resonance exercise with open temporo -mandibular joint, and resonance exercise with lifting soft palate. As a result, in this study I confirm that singers can become more natural and precise in performance through their own awareness of the body mapping by the anatomical and scientific principle.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE