View : 2399 Download: 0

듀이 '실험학교' 의 실제와 교육이론을 통해 제시된 대안적 교사상에 관한 연구

Title
듀이 '실험학교' 의 실제와 교육이론을 통해 제시된 대안적 교사상에 관한 연구
Authors
안경인
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 학교교육의 위기를 맞고 있는 현재 한국 교육 현실에서 새로운 교육관 및 새로운 교사상이 요구되고 있다는 인식에 기초하여, 전통적 교육에 대한 대안을 제시한 듀이의 교육론을 탐색하는 데에 그 목적이 있다. 교육에 대한 듀이의 철학적 이론적 논의가 학교교육 실제에서 어떻게 구체화될 수 있는지를 이해하는 데 그의 '실험학교' 시도가 갖는 중대한 의미에 비해, 실험학교와 관련한 선행연구가 미흡한 실정이다. 이에 이 연구에서는 듀이가 실험학교를 통해 실천적으로 구체화한 내용을 그의 성숙된 철학에서 이론적으로 체계화한 내용과 접목시키는 방법을 통해 그의 교육철학에서 제안되는 대안적 교사상의 성격을 탐구하였다. 우선 듀이의 실험적 교육론의 형성 배경으로서 산업화로 인한 격변기에 교육을 통한 사회적 변혁에 대한 요구가 높았고, 진보주의 교육운동이 확산되었고, 지성과 활동, 이론과 실천을 유기적으로 연계 짓는 프래그머티즘과 기능주의 심리학의 영향을 받은 점을 다루었다. 듀이의 실험적 교육 실제와 이론 분석을 통해 제안되는 교사란 학생의 구체적 질적 경험에 민감하고, 민주적인 사회적 삶의 태도를 내면화하며, 새로운 지식과 가치를 창출할 수 있는 탐구적, 실험적 교사임을 밝혔다. 듀이식 교사는 학생의 흥미, 특성, 발달단계를 이해하고 있는 전문가이자, 학생의 경험을 질적으로 예민하게 느끼고 그에 유연하게 반응할 수 있는 성숙한 경험을 갖는 인도자, 자유롭게 상호작용 하는 인간적이고 민주적인 사회생활의 장으로 학교문화를 조직하는 지도자, 그리고 이론과 실천에 대한 적극적인 관심을 갖고 실험적으로 임하는 태도를 지닌 탐구자이다. 이는 기존의 전통적 교육에서 주어진 교과 지식과 사회적 규범을 효율적으로 전달, 훈련시키는 것을 주된 임무로 삼는 이른바 '숙련형' 교사에 대비되는 의미에서의 '실험형' 교사이다. 이러한 적극적인 교사의 역할을 강조하는 듀이의 교사론에 대한 이해는 듀이가 전통적인 획일적인 교육에 대한 대안으로서 학습자가 주도적으로 모든 교육 활동을 자유롭게 구상할 수 있도록 허용하는 아동중심적 교육 방식에도 비판적임을 밝혀준다. 고정된 지식과 가치 전달 중심의 교사의 권위적 태도를 비판적으로 거부하면서 대안을 모색하고자 할 때, 흔히 그에 대한 반대 급부로서 학생의 필요와 흥미에 교사의 역할을 종속시키는 방식이 될 수 있다. 그러나 듀이가 제안하는 대안적 교사상은 학생의 필요에 민감하면서도, 학생의 교육적 변화를 방향 짓기 위해 교육 활동의 구성의 중심에 있는 창조적인 실험형 교사이다. 결국 듀이의 실험형 교사상은 이분법적인 사고에 입각하여 교사중심으로나 아동중심으로나 치우치는 극단들에 대한 대안으로 제시된 것이라 할 수 있다. 전통적인 숙련형 교사는 전반적인 사회적 삶의 양식이 단일하고 변화가 급격 하지 않으며 확정된 지식과 가치에 기반해 있는 사회 구조에서 필요로 하는 교사의 모습이었다. 그것은 현대와 같이 다양성이 요구되고 점차로 가속화되는 변화를 겪고 있기에 창조적인 능력이 요청되는 시대적 상황에는 맞지 않는 것이다. 이러한 변화된 상황의 요구에도 불구하고, 우리나라 대부분의 학교는 아직 숙련형 교사 역할이 지배적이기에 듀이의 실험형 교사는 바람직한 대안의 하나로 현재 한국 교육 현실에 시사하는 바가 크다.;The purpose of this study is to explore the educational theory of john Dewey who presented alternatives to traditional education, on the basis of recognition that new educational views and teacher images are being required in the present circumstances of Korean education facing some crises in the school education. Studies on the experimental school so far are insufficient for the gravity of Dewey's 'experimental education' attempts to understand how his philosophical and theoretical discussions can be realized in the actual school scene. Therefore in this study, characteristics of the alternative teacher image suggested in his educational philosophy are investigated through his combination of pratices in the experimental school with theoretically systemized substances of his mature philosophy. At first formative backgrounds of Dewey's experimental theory of education are looked at ; he was influenced by the growing demand for social reformation through education in times of rapid change by industrialization, especially by pragmatism and functional psychology that organically links intelligence with activity, theory with practice. Desirable teachers suggested in his practice and theoretical analysis of experimental education are sensitive to students' concrete and qualitative experiences, internalize democratic, socialized attitudes toward life and always make explorations and experiments to create new knowledge and value. Deweyan teachers are experts in understanding students' interests, characteristics and developmental stages, mature guiders with many experiences who feel students' experiences qualitatively and keenly and correspond to them flexibly, leaders in organizing the school culture as a human and democratic ground of social life for free interactions, and explorers with positive concern for theory and practice and experimental attitudes. This 'experimental' teacher image is contrasting to the existing 'instructional' teacher image for delivering and drJlfg fixed school knowledge and social norms.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE