View : 1288 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김정예-
dc.creator김정예-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:00Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000071088-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189922-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071088-
dc.description.abstract1. 연구의 의의 및 목적 “교육공학(Educational Technology)”이라는 용어가 한국에서 공식적으로 사용되기 시작한 것은 1960년대 말엽이었다. 1950년대에는 “시청각교육(Audiovisual Education)”의 개념이 도입되었고 1960년대에는 시청각교육의 연구 보급활동이 폭 넓게 이루어졌다. 그리고 1960년대 말엽에 들어서면서 교육공학의 개념이 도입되어 발전하게 되었다. “교육공학”은 특히 20세기 후반부터 교육인구와 지식량이 급증하고 교육매체의 급진적인 발전이 이루어지면서 효율적인 교육방법 개발에 관심을 갖게됨에 따라 그 중요성이 강조되고 있다. 그러나 우리나라에 시청각교육이 도입되어 40년이 지난 지금까지 시대적 변천에 따라 그 동안의 교육공학 발전과정을 구체적으로 살펴보고 종합적으로 고찰한 연구적 연구는 아직 이루어지지 않은 실정이다. 지금가지 이루어진 몇편의 역사적 연구는 시대적으로나 그 내용에 있어서 비교적 단편적인 것이었기 때문에 과거를 좀 더 명확하게 파악하고 앞으로 교육공학의 발전방향을 좀더 합리적으로 설정하기 위해서는 종합적인 역사적 연구가 요구되고 있다. 그러므로 본 연구의 목적은, 우리나라의 교육공학이 시대적 변천에 따라 어떻게 발달하여 왔는지 그 발달과정을 역사적으로 연구 고찰하는 것이다. 2. 연구 내용과 연구 방법 우리나라 교육공학의 발전과정을 살펴보기 위한 주요 연구 내용은 다음과 같다. (1)한국 교육공학의 시대적 변천 특징과 중요한 발전 시기를 파악한다. (2)교육공학 연구의 동향은 시대적 변천에 따라 어떻게 변화되었는지 고찰한다. (3)교육부의 교육공학 관련 행적직제 및 사업시책은 어떻게 변천되어 왔는지 고찰한다. (4)민간 업체와 연구단체 그리고 교육공학 관련 기관의 교육매체 제작 및 보급활동은 어떻게 이루어졌는지 살펴본다. (5)우리나라 교육공학 발전의 특징에서 나타난 공헌점과 문제점을 통해서 앞으로 교육공학 발전을 위한 주요 과제가 무엇인지 고찰한다. 본 연구의 연구방법은 발달적 방법을 중심으로 한 역사적 연구방법으로서, 연구자료는 그 당시에 기록된 정기간행물, 교육부를 비롯한 교육공학 관계 기관의 보고서, 논문, 기록서류 등을 우선적인 1차 자료로 사용했다. 그리고 나중에 저술된 관련 서적은 2차적인 자료로 조사 연구하였으며, 교육공학 관계 사업이나 활동에 직접 참여했던 실존 인물의 면담자료는 보충자료로서 참고하였다. 3. 연구 결과 및 제언 (1)한국 교육공학의 시대적 변천과 주요 발전 시기 1945년이후 1950년대는 미군정기와 한국전쟁을 거치면서 교사들이 자발적으로 일어선 “영화교실운동”을 중심으로 하는 “시청각교육 운동”이 시작된 시기였다. “한국시청각교육위원회”(1951)가 발족되고「시청각교육신문」(1952)이 발간되었으며 이화여자대학교 사범대학에 “시청각교육”강좌(1952)가 개설됨으로서 1951년-1952년은 시청각교육 운동이 시작된 발전적 기점이 되었다. 1960년대에는 문교부에 “시청각교육과” (1961)가 신설되었고, 시범시청각교육원의 사업이 문교부 “중앙시청각교육원”(1963)의 사업으로 발전하였으며, 이화여자대학교 사범대학교에 “시청각교육과” (1962)가 설립됨으로서 시청각교육의 연구와 보급이 1961년-1963년을 계기로하여 발전할 수 있었다. 1970년대에는 문교부가 교육공학 관련부서의 직제를 과학교육국 ‘과학교육과’ (1970)로 개편하였고 “시청각교육진흥방안” (1969)을 추진하였다. 1960년대 말엽부터 “교육공학”의 개념이 도입되면서 한국교육개발원(1970.8.30)이 설립되고 방송통신대학(1972.3)이 설치되는 등 1969-1972년은 우리나라 교육공학 도입에 교육방송의 발전의 계기가 되었다. 1980년대에는 “한국교육공학연구회” (1985)가 창립되었고 정부는 1985년부터 학교 컴퓨터 교육을 강화하기 시작하는 한편 한국교육개발원에 “컴퓨터교육연구센터” (1988)를 설치하여 학교 컴퓨터 교육을 본격적으로 지원하기 시작함으로서 1984sus-1988년은 교육공학의 연구 보급과 컴퓨터 교육의 중요한 발전 기반이 이루어진 시기였다. 1990년대 초기인 현재는 초.중등학교는 교육방법 개선과 함께 교육 환경 시설의 개선이 시작되었으며 컴퓨터교육이 확산되면서 멀티미디어 개념이 도입되었다. (2)교육공학 연구의 시대적 발전 동향 1945년 이후 50년대에는 “시청각교육”이라는 용어와 함께 시청각교육 이론이 도입되었고 1952년 한국전쟁 당시에 발간된 「시청각교육신문」과 문교부지정 연구학교의 연구발표회 및 연수회를 중심으로 시청각교육 연구와 보급이 이루어졌다. 1960년대에는 이화여자대학교 사범대학 시청각교육과 문교부 중앙시청각교육원이 주축이 되어 연구 활동이 이루어졌다. 연구 동향은 주로 교육영화와 슬라이드를 비롯한 다양한 시청각교재 교구의 활용의 효과성 및 활용실태에 대한 연구가 이루어졌다. 1970년대에는 “교육공학”의 개념이 도입되고 1971년 이화여자대학교 시청각교육과 석사과정이 개설되면서 교수설계, 개별화 교수 등 교육공학 관련 논문과 TV교육방송에 관한 논문이 증가하기 시작하였다. 1980년대에는 “한국교육공학연구회”가 발족되었고 교육공학 관련 연구 논문이 증가하게 되었다. 특히 1980년대 후반기부터는 컴퓨터 관련 연구가 증가하기 시작하였다. 1990년대에 들어오면서 컴퓨터 교육은 더욱 확산되고 교육방송국이 독립되어 획기적인 교육방송을 시작하면서 컴퓨터의 교육적 활용에 관한 논문과 TV 교육방송 및 VTR의 교육적 활용에 대한 논문이 급격히 증가하였다. (3)교육부의 교육공학 관련 행정 직제 및 사업 시책 교육부의 가장 대표적인 교육공학 관련 사업과 행정시책을 살펴보면 1963년 문교부 중앙시청각교육원의 영화교육과 라디오 학교방송 사업, 1972년부터 시작된 한국교육개발원의 교육방송 사업, 1988년 이후 현재 추진중인 컴퓨터교육 지원사업이 있고, 지금가지 계속 규정 공포해 온 시청각교육 교재 인정규정을 비롯하여 각급학교 시설 및 교구 설비 기준령을 들 수 있다. 교육부에서 교육공학 관련 사업을 주관했던 행정기구를 살펴보면 1961년 문교부 학교관리국에 “시청각교육과”를 신설한 것을 비롯하여 1963년에는 편수국 편수와 “시청각교육계”로 직제가 개편되었다가 1967년에는 문교부 과학교육국 “과학교육과”로 교육공학 관련 행정기구 명칭이 변경되었다. 그리고 1978년에는 산업교육국 “과학교육과”로 직제 개편이 되었으며, 1982년에는 보통교육국 “과학기술과”로 개편되었으나 또 다시 1986년에 과학교육국 “과학교육과”로 직제가 개편되었다. 1994년 5월 16일 지방교육지원국 “과학기술과”로 또 다시 직제가 개편되어 현재 교육공학 관련업무를 관장하고 있다. (4)교육공학 관련 단체의 교육매체 제작 및 보급활동 1950년대에는 대표적인 연구 단체로서「한국시청각교육위원회」,「한국시청각교육협회」,「중앙시청각교육연구회」가 중심이 되어 영화교육 및 시청각교재 제작과 활용에 대한 계몽활동을 전개하였으며, 군소 민간 업체들이 슬라이드 및 교재연화를 제작 공급하였다. 1960년대에는 문교부가 주축이 되어 중앙시청각교육원에서 시청각교재를 공급하였고 대학의 “시청각교육연구원”과 대한교육연합회 산하 ‘한국기재공사’를 비롯하여 군소 민간업체들이 있었으며, 교사들이 제작하는 시청각교재가 있었다. 1970년대에는 한국교육개발원이 설립되면서 교육방송 사업에 주력하게 되었고 연구단체로 8mm교육영화가 보급되면서 발족된「소형교육영화연구회」가 있었고 “남양교육영화사”를 비롯한 군소 업체들이 8mm교육영화, 스크린, 영사기, OHP등 여러 가지 시청각교재, 교구를 공급하였다. 1980년대에는 한국시청각교육협회에서는 「시청각교육」(1984)월간 회보를 발간하여 공급하기 시작하였고 초.중등학교 TV교육방송 활용에 대한 관심이 증가하면서「한국교육방송연구회」(1985)가 교사들의 모임으로 창설되었다. 1990년 이후 현재는 1990년 교육방송국이 독립되고 1989년부터 본격적으로 시작된 컴퓨터 교육 지원사업의 영향으로 1991년에는 「전국학교컴퓨터교육연구회」가 설립되었으며, TV교육방송이 확장되고 컴퓨터보조학습 교재의 개발업체가 급증하기 시작하였다. (5)한국교육공학 발전의 특징 및 과제 한국 교육공학 발전의 특징은 해방이후 미군정기를 거쳐 한국전쟁을 치루면서 교육문제 해결을 위한 교육자들의 노력으로 시작되었고 미국의 시청각교육 이론과 교육공학 이론이 도입되어 연구보급이 진행되었으며 정부가 주관하는 교육사업으로 중앙시청각교육원에서 한국교육개발원으로 발전되었다는 점이다. 1960년대 이후의 문교부의 교육공학 관련 사업을 관장하는 행정기구의 일관성 없는 변화와 단편적인 연구 보급시책은 시청각교육의 지속적인 발전을 저해하는 요인이 되었으며, 그동안 많은 교육공학 관련 연구단체 및 민간 업체의 출현과 몰락이 반복되었고, 교육공학 관련 사업은 시대적 변천에 따라 새로운 연구나 사업을 계속 시행하기에 급급하여 지속적인 장기적인 안목에서 시행되지 못했으며, 우리 나름의 교육문제를 해결하기 위한 합리적이고 창의적인 교육공학 발전으로 이끌지 못했다는 점을 문제점으로 지적할 수 있다. 따라서 앞으로 우리나라 교육공학 발전을 위하여 제언을 하면 다음과 같아. 첫째, 교육부의 교육공학 행정시책은 우리의 교육문제 해결을 위해서 좀더 체계적으로 장기적인 계획에 의해 지속적으로 추진되어야 한다. 둘째, 교육공학과 전공 학생들이 교육현장에서 제 역할을 할 수 있도록 전문교사 자격증 규정 및 행정 시책이 일관성 있는 행정 직제에 의해 조속히 확립되어야 한다. 셋째, 교육공학 관련 기관 및 단체의 교육매체 제작 및 연구 보급 활동이 원활하게 이루어질 수 있도록 재정적인 지원체제가 구축되어야 한다. 넷째, 교육공학 연구의 방향은 교육공학 영역의 모든 분야에서 좀 더 폭 넓게 깊이있게 이루어져야 한다. 다섯째, 교사들이 교육매체를 적절하게 활용할 수 있도록 지역별 학교별 교육매체센터 설립센터 의한 조직적인 지원-공급체제가 이루어져야 한다. 여섯째, 정부 차원에서 지원하는 교육매체 개발기구를 중심으로 학교 교육현장에서 필요한 우수한 교재가 우선적으로 개발되어야 한다. 일곱째, 교육공학의 실제적인 연구활동 및 교육매체의 활용 보급을 위해서 산학협동체제가 이루어져야 하며 교육공학의 여러 전공분야(교수설계, 교육방송, 교육매체 제작, 컴퓨터 학습교재 개발 등)의 전문가 양성을 위해서 대학에 더 많은 교육공학과가 설립되어야 할 것이다.;1. Significance and Purpose It was about the end of 1960s that a term, ‘Educational Technology’, began to be formally used on Korea. In 1950s the concept of ‘Audiovisual Education’ was introduced in our nation, and accordingly the activity of studies and diffusion of audiovisual education had been extensively achieved in 1960s. And, about the end of 1960’s, the concept of educational technology was introduced and thereafter, it has been developed. With ‘educational technology’ developed, specially the population of education as well as the knowledge rapidly increased, and the educational media radically developed since the latter half of the 20th century, the development of efficiently teaching methods has been a great concern while emphasizing its importance. Instead, it is a real condition that no accomplishment of studies into educational technology which concretely review and synthetically study the development process of it has been achieved so far by this point of time when 40 years have already passed since the introduction of audiovisual education. Since some pieces of studies concerning educational technology have been relatively fragmentary in terms of its history and contents, therefore in order to grasp more clearly the past and based on that, to establish a direction toward developing educational technology more rationally, synthetical, historical studies of it are required. In this regard, the purpose of the present study is to study into how educational technology has been developed in our country according to historical transitions. 2. Study Contents and Method Major contents in order to review the developmental process of educational technology are as follows: (1)Characteristics of the historical transition of educational technology and periods of its significant development. (2)The trends of studies on educational technology and changes according to historical transition (3)Changes in the administrative office organization and project policies of the ministry of education related to educational technology (4)Production and diffusion activities of educational media related to civilian enterprises, research groups, and other institutions related to educational technology (5)Major tasks for the development of educational technology based on a review of some contributive points and points at issue appeared in the characteristics in developing educational technology in Korea The method of this study is one that bases a review of developmental process of educational technology in the past and data- some periodicals, reports, theses, documents, etc. of the institutions related to educational technology including the Ministry of Education which were published in those days of reference- are firstly used for this study. And other books published later are secondly used and reviewed, and some data of interview with several existing figures who had participated in business or activities related to educational technology have been referred as supplement data. 3. Conclusions and Recommendations (1)Historical transitions of educational technology and major periods of its development A period from 1945 to 1950 during which there had been the Korean and the U.S. Armed Forces’ Intervention in Korean government was one during which ‘the movement of audiovisual education’ centered on ‘the movement of ‘movie’ class’ which teachers had promoted spontaneously by themselves. Right after the period, in 1951 ‘The Newspaper of Audiovisual education’ was established in the College of Education, Ewha Womans University, thereby making the period of 1951-1952 a starting point of the development of audiovisual education. In 1960s, the Department of Audiovisual Education was newly established in the Ministry of Education(1961), the business of the Demonstration Audiovisual Center(DAVC; 1958)was developed into one of the Central Audiovisual Center(CAVC; 1963), and with establishment of a course of audiovisual education in the College of Education, Ewha Womans University(1962), studies and diffusion of audiovisual education could be developed upon that opportunity in a period of 1961-1963. In 1970s, the Ministry on Education reorganized the office organization of the department related to educational technology into ‘the Department of Scientific Education’ of the Scientific Education Bereau’ (1970), and propelled ‘a plan to promote audiovisual education’ (1969). Form the end of 1960s, with the concept of educational technology’ introduced, the Korean Educational Development Institute(KEDI; 1972)was founded, and also the Korea Air and Corespondens University(1972)started, thereby making a period of 1969-1972 for a good opportunity to introduce educational technology and develop educational broadcasting. In 1980s, the Korean Society for Educational Technology(1985)was established, and with the government’s beginning to reinforce computer education in 1985, the Computer Education Research Center(1988)was established in the Korean Educational Development Institute, and thereby positively supporting the school’s computer education, the period of 1984-1988 is a period during which a basis of significant development of studies and spread of educational technology and computer education was achieved. At present, the former half of 1990s, improvement of the educational method of elementary, middle and high schools and improvement of the environment and facilities of classes has already begun and with diffusion of computer education, the concept of ‘multimedia’ has been introduced. (2)Trend of the researches and developments of educational technology During a period from 1945 to 1950s, the theory of audiovisual was introduced with a term, ‘audiovisual education’, generally accepted. Researches on audiovisual education ant its diffusion were achieved, centered on ‘the Newspaper of Audiovisual Education’ published in 1952, the year of Korean War, the schools for the research of audiovisual education appointed by the Ministry of Education. In 1960s, with the principal axis such as the Department of Audiovisual Education of the College of Education, Ewha Womans University and the Central Audiovisual Center of the Ministry of Education, research activity was carried out. The trend of research was of studies on the effectiveness of utilization of various materials and equipments of audiovisual education including educational movies, slides, ets. and the realities of their utilization . With introduction of the concept of educational technology in 1970s and with establishment of a master’s course of the Department of Audiovisual Education of Ewha Womans University in 1971, the number of master’s theses concerning instructional designing, individualized instruction, and TV educational broadcasting outstandingly increased. In 1980s, upon the opportunities of establishment of the Department of Educational Technology of Hanyang University and of start of the Korean Society for Educational Technology, these related to educational technology increased more outstandingly. In particular, from the latter half of 1980s, studies concerning computers began to increase. In 1990s, computer education has spread more wide, and with independence of the educational broadcasting station along with its beginning of epochal educational broadcasting, these concerning the educational utilization of computers and the educational utilization of TV broadcasting and VTR rapidly increased. (3)Administrative office organization and project policies of the Ministry of Education related to educational technology In a review of the most typical business and administrative office organization of the Ministry of Education related to educational technology, it can be understandable there are the project of education through movies and radio school broadcasting by the CAVC(the Central Audiovisual Center)of the Ministry of Education in 1963, business of educational broadcasting by the Korean Educational Development Institute which had began from 1972, its supporting business of computer education since 1988 which is still promotion, and the standard ordinance of school facilities and educational materials including the regulations concerning approved audiovisual materials which was once established and then has been continuously proclaimed so far. In a review of the administrative organs of the Ministry of Education that have supervised business related to educational technology, it is understandable that there was newly establishment of the Department of Audiovisual Education in the Bereau of School Management of the Ministry of Education in 1961, and in 1963 the department was reorganized into the Subsection of Audiovisual Education of the Editorial Department of the Text Book Compilation Bereau, and in 1967 its title changed to the Department of Scientific Education of the Scientific Education Bereau of the Ministry of Education. And in 1978 it was reorganized into the Department of Scientific Education of the Industrial Education Bereau, in 1982 it was again reorganized into the Department of Scientific Education of the Common Education Bereau, in 1986 then again into the Department of Scientific Education of the Scientific Education Bereau. And finally on May 16, 1994, is was again reorganized into the Department of Scientific Technology of the Bereau of Supporting Local Education which is now supervising business related to educational technology. (4)Production and diffusion activities of educational media of the groups related to educational technology In 1950s, some representative research groups majorly centered on the Committee of Korean Audiovisual Education, ‘the Association of Korean Audiovisual Education’, and ‘the central society for the study of audiovisual education’ had evolved enlightenment activities concerning education through the production and utilization of educational movies and audiovisual materials, and some minor civilian companies had produced and supplied slides and educational filmes. In 1960s, with the principle axis of the Ministry of Education, the CAVC(the Central Audiovisual Center)supplied the materials of audiovisual education, and there were some other sources of such materials such as the audiovisual research institute and some civilian companies including the Korean Educational Equipments and Material Corporation under the influence of the Association of Korean(Daehan)Education. And additionally, even some audiovisual materials were produced by teachers. 1970s, with introduction and spread of the 8mm educational film at the beginning of the decade, the meeting for the research of 8mm educational film production started, and several minor companies including the Namyang Educational Film Company had supplied various educational, audiovisual media such as 8mm educational films, screens, projectors, OHP, etc.. In 1980s, the Association of Korean Audiovisual Education began to publish a monthly bulletin titled by ‘Audiovisual Education’ (1984)and delivered to its readers, and with increase of concern about the utilization of TV educational broadcasting for elementary, middle and high school students, the Korean Society for the Research of Educational Broadcasting initiated the meeting of teachers. In a period since 1990 to now, the Educational Broadcasting Station became independent in 1990, and due to the influence of the project supporting computer education which began and has been carried out regularly from 1989, the national society for the research of computer education in school was founded in 1991, thereby resulting in rapid growth of TV educational broadcasting and computer education. (5)Features and tasks for the development of Korean educational technology The development of Korean educational technology began with efforts given by educators for the settlement of educational problems through a period of Korean War(1950-1953), and with introduction of the American theory of audiovisual education and educational technology, studies and diffusion of them were progressed. And they were treated as educational projects supervised by government, thereafter developing them from business taken by Central Audiovisual Center to that by Korean Educational Development Institute. The inconsistent change of the administrative organs of the Ministry of Education which have supervised business related to educational technology since 1960s and their fragmentary studies and spread of it became the very impediment factor against the continuous execution of business related to educational technology for begin bent on new studies or projects unrelated of it according to historical situations and changes, thereby no leading to the development of educational technology which is rational and initiative in order to develop our own way of education, etc.- all these can be pointed out as problems. So, based on such findings, suggestions for the development of educational technology are made as follows. First, the administrative policies of educational technology by the Ministry of Education should be continuously propelled, based on more systematic, long-term plans. Second, in order that students majoring in educational technology can taken a full play of their role at the scence of education, provision of the professional teacher’s license and execution of administrative policies should be established very soon by means of the consistent, administrative office organization or regulations. Third, in order that production, studies and spread of educational media by institutions or groups related to educational technology can be smoothly achieved, a financially supporting or system should be established. Fourth, the studies and researches of educational technology should be more extensively achieved in all the field of educational technology. Fifth, in order that teachers can properly utilize educational media, a structure of sistematic support and supply should be achieved by means of establishing some educational media center in each regions and schools respectively. Sixth, centered on the organs developing educational media supported in the dimension of government, some superior, educational materials should be developed. Seventh, for the real research activity of educational technology and diffusion of educational media, and educational-industrial, cooperative system should be achieved, and for the cultivation of professionals in various fields of educational technolgy(instructional design, educational broadcasting, production of educational media, computer assisted instruction, etc.), more departments of educational technology should be established in university.-
dc.description.tableofcontents논문개요 Ⅰ. 서론 -------------------------------------------------------------- 1 A. 연구의 의의 및 목적 ----------------------------------------------- 1 B. 연구 문제 및 내용 ------------------------------------------------- 2 C. 연구 방법 및 절차 ------------------------------------------------- 3 D. 연구의 제한점 ----------------------------------------------------- 4 Ⅱ. 교육공학의 발전 과정 ---------------------------------------------- 5 A. 교육매체의 발달과정 ----------------------------------------------- 5 B. 교육공학 이론의 발달과정 ------------------------------------------ 11 1. 시각교육(Visual Instruction)------------------------------------ 11 2. 시청각교육(Audiovisual Instruction)----------------------------- 15 3. 시청각통신(Audiovisual Communication)--------------------------- 16 4. 교수공학(Instructional Technology)------------------------------ 18 5. 교육공학(Educational Technology)-------------------------------- 21 Ⅲ. 한국 시청각교육 운동의 시작과 계몽: 1945-1960 --------------------- 25 A. 시청각교육 발전의 배경 -------------------------------------------- 25 B. 교육의 재건과 새교육 운동 ----------------------------------------- 31 C. 한국전쟁과 시청각교육 운동의 시작 --------------------------------- 36 D. 관련 단체의 증가와 시범시청각교육원의 설치 ------------------------ 43 Ⅳ. 시청각교육의 연구와 보급: 1961- 1970 ------------------------------ 50 A. 문교부의 시책과 중앙시청각교육원의 활동 --------------------------- 51 B. 대학의 시청각교육과 설립과 연구 보급활동 -------------------------- 56 C. 시청각교재의 제작 보급과 교육현장의 활용 -------------------------- 62 D. 시청각교육 연구의 동향(1961-1970)-------------------------------- 68 Ⅴ. 교육공학 개념의 도입과 교육방송의 발전: 1971-1980 ----------------- 73 A. 시청각교육 진흥책과 교육공학 개념의 도입 -------------------------- 74 B. 교육방송과 방송통신교육의 발전 ------------------------------------ 79 C. 한국교육개발원의 설립과 연구기관의 활동 --------------------------- 86 D. 교육공학 연구의 동향(1971-1980)---------------------------------- 93 Ⅵ. 교육공학의 발전과 컴퓨터 교육의 도입: 1981-1990 ------------------- 97 A. 대학의 교육공학과 설립과 교육공학 연구회의 발족 ------------------- 98 B. 컴퓨터 교육의 도입과 발전 -----------------------------------------105 C. 컴퓨터보조학습(CAI)교재의 개발 ----------------------------------108 D. 교육공학 연구의 동향(1981-1990)----------------------------------109 Ⅶ. 컴퓨터 교육의 보급과 멀티미디어 개념의 도입: 1991-현재 ------------114 A. 컴퓨터 교육의 보급과 멀티미디어 개념의 도입 -----------------------115 B. 학교 교육방법의 쇄신과 교실 선진화 운동 ---------------------------123 C. 산업교육 및 사회교육과 교육공학의 적용 ----------------------------127 D. 교육공학 연구의 동향(1991-현재)----------------------------------131 Ⅷ. 결론 및 제언 ------------------------------------------------------137 A. 결론 --------------------------------------------------------------137 B. 제언 --------------------------------------------------------------145 부록 ------------------------------------------------------------------148 참고문헌 --------------------------------------------------------------159 ABSTRACT --------------------------------------------------------------166-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8803698 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title한국 교육공학의 역사적 고찰-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.format.pagexi, 174 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE