View : 689 Download: 0

국어 수업 사례 분석을 통한 교사의 문법 용어 사용 양상 연구

Title
국어 수업 사례 분석을 통한 교사의 문법 용어 사용 양상 연구
Other Titles
A Study on Korean language teachers' use of grammatical terminology through the case analysis of Korean language classes
Authors
조숙영
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김은성
Abstract
본 연구에서는 문법 교수-학습 과정에서 문법 내용을 전달하기 위한 도구로 사용되는 문법 용어가, 학습자들이 학습해야 할 문법 내용을 함축하고 있다는 점에 주목하였다. 이는 문법 교육-학습 상황에서 교사의 문법 용어의 사용이 학습자들에게는 문법 학습을 어렵게 하는 요인으로 작용할 수 있기 때문이다. 교수-학습 상의 문법 용어 사용이 문법 학습에 효과적인가에 대한 논란은 외국어 교육을 중심으로 논의 되고 있다. 그러나 국어 교육의 문법 수업에서 역시 문법 용어의 노출 정도 및 허용 범주에 대한 연구가 필요해 보였다. 교수-학습 상황에서 이루어지는 여러 가지 교수학적 변환들은 기본적으로 학습자와 교사가 지닌 지식의 차이에 의해 일어난다고 할 수 있으므로, 학습자와 교사가 지니고 있는 문법 용어에 대한 이해 정도의 차이는 문법 수업에서의 문법 사용 양상의 차이를 나타나게 하는 변인으로 작용할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 교수-학습 상황에서 교사의 문법 용어 사용이 어떠한 양상을 보이는지, 교사가 문법 용어 사용의 허용 범주 및 노출 빈도를 결정하는데 있어 어떠한 변인들의 영향을 받는지를 실제 수업 사례를 통해 살펴보고자 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 먼저, 문법 교육에서 문법 용어에 대한 어떤 연구가 이루어졌는지에 대한 이론적 고찰을 바탕으로 문법 용어에 대한 연구가 필요함을 확인하였다. 기존의 문법 용어에 대한 연구가 문법 용어 설정의 적합성 문제, 문법 용어의 사용에 대한 찬·반에 대한 문제 등 이론적 측면에서 이루어진 부분이 많았다면, 본고에서는 실제 교실 현장에서 문법 용어의 사용이 어떻게 나타나고 있는지에 대해 알아보고자 하였다. 또한 교수학적 변환에 대한 여러 연구들을 바탕으로 교수학적 변환이 이루어지는 과정에 영향을 끼치는 다양한 변인들을 살펴 본 후 실제 수업 사례의 분석을 위한 결정 변인의 모형을 설정하고자 하였으며 이를 토대로 A교사와 연구자의 수업을 통해 문법 사용 양상을 살펴보려 한다. 교수적 결정 변인의 설정을 위해 A 교사를 대상으로 수업 전·후 인터뷰를 진행하였으며, 이를 통해 A 교사의 피교육 경험 및 문법관, 수업 상황에서 내린 교수적 결정에 대한 의견 등을 파악하였다. 또, 연구자에 대해서는 연구자의 개인 히스토리 작성 과정 및 A 교사와의 인터뷰를 통한 담화 자료 분석 등을 통해 연구자의 피교육 경험 및 문법관, 수업 상황에서 내린 교수적 결정에 대한 의견 및 연구가 진행되면서 나타난 연구자의 인식의 변화 등에 대해 살펴보았다. 본고는 실제 수업에서 교사들의 문법 용어 사용의 양상과 문법 용어 사용의 결정 변인들을 살펴봄으로써 교사들의 교수학적 변환이 여러 가지 변인들의 영향을 복합적으로 받아서 일어난다는 것을 알고, 그러한 변인들을 바탕으로 실제 교수-학습 과정에서 문법 용어의 사용 양상을 관찰하는데 목적이 있다.;In Korean grammar classes, grammatical terms are commonly used as a tool to teach grammar. However, teacher's using grammatical terms can be problematic because it is sometimes difficult for students to understand grammar. This is also controversial in teaching foreign languages. Due to the gap in knowledge between teachers and students, teachers may not achieve what they originally attempted. That's why this study aims to establish how much teachers use grammatical terms when they teach Korean grammar to students effectively and what kind of factors determine how much teachers use grammatical terms in class. While previous studies focused on theoretical aspects like grammatical terms appropriateness and pros and cons of employing grammatical terms. This study, however, attempted to examine how grammatical language itself is used in the classroom. Also this study considered plenty of variables which have an influence on didactic transposition based on previous studies and tried to set up a decisive variables model for case analysis study. Under this analysis, this study made an effort to examine how and how much grammar terms were used in subject A's classes and the author's. In order to set up decisive variables, subject A was interviewed before and after class and subject A's educational background such as how she was taught grammar, the take on grammar, and teaching decisions in class were considered based on the interviews. Also, the author's educational background, the take on grammar and teaching decisions were taken into account based on the author's educational history and discourse analysis from subject A's interviews. Furthermore, this study investigated how such procedures affected the author's way of thinking on grammar. To sum up, this study aims to find didactic transition will be affected by several variables and examine how grammatical terms are used based on these variables by considering how and how much teachers use grammar terms and what kind of factors make teachers use grammatical language in their classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE