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dc.contributor.advisor양현혜-
dc.contributor.author이소영-
dc.creator이소영-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:27Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:27Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069611-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189591-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069611-
dc.description.abstractThe present study considers the historical process of the Jesuit mission to China. This study focuses on the period from the Reformation in the 15th-16th centuries to the foundation of the Jesuits and its missionary works in China. Specifically, the present study aims to investigate the social conditions relevant to the Society of Jesus, the historical figures who drove the overseas missionary works of the Jesuits and the adaptationist missionary approach Matteo Ricci applied to China as well as its meaning. Against the backdrop of the Reformation of secularized church, Ignacio de Loyola established the Jesuits under formal recognition of Pope Paul III on September 27, 1540. The Jesuits engaged mainly in education and missionary works, laying emphasis on overseas mission works, in particular. As a Jesuit missionary, Francisco Xavier was dispatched to Asia and carried out active missionary works in India, Japan and other countries. Afterward, he intended to extend his missionary works to China, the center of the Confucian culture in the East Asian region, only to fail before he ended his life in December 1552. Later on, Matteo Ricci decided to evangelize the East and was selected as a missionary to India. In India, he felt sorry for the Portugese coercive and inegalitarian approaches to convert Indians to Christianity. Then, he chose to apply the adaptationist missionary strategy to China. His rationale for the adaptationist approach was that a missionary should respect local culture, language and human rights in order to evangelize true Christian faith. Christians today coexist with a range of religions and cultures. In that sense, the Jesuits and Matteo Ricci’s adaptationist missionary approach is to set a favorable example to the members of Korean church. Given the exclusive views of salvation emphasized by Korean Christianity - Protestants in particular, the biggest challenge of the Christian religion today is without doubt to respect other religions and seek for communication.;본 논문은 예수회의 중국선교가 어떠한 역사적 과정들 속에서 이루어졌는가 하는 물음에 대한 고찰이다. 본문에서 다루어지는 범위는 15-16세기 종교개혁시기부터 예수회가 창립되어 중국선교를 진행했던 시기까지이다. 본 연구의 목표는 어떠한 사회적 상황 속에서 예수회가 설립되기 시작했으며 예수회의 해외선교는 어떤 인물들에 의해 주도되었는지, 그리고 마테오 리치(Matteo Ricci)의 적응주의 선교방법이 중국에서 어떻게 이루어졌으며 그것이 지니는 의미는 무엇인지를 고찰하는 것에 있다. 세속화된 교회의 개혁이라는 역사적 상황 안에서 이냐시오 데 로욜라(Ignacio de Loyola)는 1540년 9월 27일 바오로 3세로부터 정식으로 인준을 받아 예수회(Jesuits)를 설립했다. 예수회는 교육과 선교를 주요사업으로 삼았고, 특히 해외 선교를 중시했다. 예수회 아시아 선교사로 파송되었던 프란치스코 하비에르(Francisco Xavier)는 인도와 일본 등지에서 활발한 선교활동을 전개했다. 이후에 그는 동아시아 유교 문화권의 중심 국가인 중국 선교를 꿈꾸었지만, 1552년 12월, 생을 마감하며 성취되지 못했다. 이후에 마테오 리치가 동양 선교 사업에 마음을 정하고, 1577년 인도 선교사로 선발되었다. 그는 인도에서 포르투갈의 강제적이고 불평등한 기독교 개종 정책을 보면서 안타까워했다. 그래서 그는 중국 선교에서는 적응주의 방법을 통해 선교활동을 했다. 그는 참된 기독교의 신앙을 전파하기 위해서는 현지인들의 문화와 언어, 인권을 존중해야 한다는 사실을 인식시켰다. 오늘날의 기독교인들은 다양한 종교와 문화 가운데 살아가고 있다. 그렇기 때문에 예수회와 마테오 리치의 적응주의 선교활동은 한국 교회 구성원들에게 좋은 본보기가 될 것이다. 기독교가 다른 종교를 존중하고 대화를 모색하는 일은 오늘날 배타적인 구원관만을 강조하는 한국 기독교―특히 개신교―가 지닌 최대의 과제라 할 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 동기와 목적 1 B. 연구의 범위 및 전개 2 Ⅱ. 예수회의 설립 5 A. 예수회의 설립배경 5 1. 신대륙의 발견과 교회의 부패 5 2. 가톨릭의 종교개혁 6 B. 예수회의 창립과 이냐시오 데 로욜라 13 1. 이냐시오 데 로욜라의 생애 13 2. 예수회의 탄생 16 3. 예수회의 해외선교 17 C. 프란치스코 하비에르의 동양선교 19 1. 프란치스코 하비에르의 생애 19 2. 프란치스코 하비에르의 선교활동 21 가. 인도에서의 선교 21 나. 일본에서의 선교 26 다. 중국에서의 선교 30 Ⅲ. 마테오 리치의 중국선교 31 A. 마테오 리치의 등장과 중국선교 31 1. 마테오 리치의 생애 31 2. 마테오 리치의 중국 선교 34 가. 인도에서의 선교 34 나. 중국에서의 선교 36 B. 마테오 리치의 중국선교활동 40 1. 중국어 학습과 생활양식의 수용 40 2. 번역과 저술활동 47 3. 과학기술의 소개 60 C. 마테오 리치의 선교방법 64 1. 마테오 리치의 적응주의 선교 64 2. 적응주의 선교의 신학적 토대 68 3. 적응주의 선교의 공헌과 한계 74 가. 공헌 74 나. 한계 76 Ⅳ. 마테오 리치의 중국선교 계승문제 80 A. 리치의 후계자 80 1. 아담 샬 80 2. 베르비스트 83 B. 중국선교의 위기 86 1. 전례논쟁의 배경 86 2. 강희제와 그리스도교 88 3. 전례논쟁의 과정 89 4. 예수회의 해체 91 Ⅴ. 결론 93 참고문헌 98 ABSTRACT 102-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1915488 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 신학대학원-
dc.title마테오 리치의 적응주의 선교방법 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Matteo Ricci’s Adaptationist Missionary Strategy-
dc.creator.othernameLee, So Yeong-
dc.format.pagevii, 103 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major신학대학원 신학과-
dc.date.awarded2012. 2-
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