View : 658 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김미경-
dc.contributor.author최윤하-
dc.creator최윤하-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:26Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:26Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000068248-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189580-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000068248-
dc.description.abstract유아기는 인간발달단계 중에서 가장 중요한 초석이 되는 시기이다. 신체적, 정서적, 사회적, 인지적, 언어적 발달이 급격하게 이루어지며 이때의 경험과 성장이 인생의 기초가 된다. 여러 학자들은 인간의 성격 형성의 기초가 5세 이전에 확립되고 0-8세 사이의 유아기동안 지능의 80%가 발달되는 급격한 성장을 이룬다고 하며 인간으로서 성장하는데 필요한 기초적인 발달과업들을 배워야 하는 결정적인 시기라고 정의한다. 이 시기에 이루어야할 적절한 성장을 놓치면 결손을 보완하거나 교정하는 것이 힘들어지며 이때 나타난 결손은 다음 단계의 발달에 누적이 되어 발달장애를 불러일으킬 수 있다. 또한 유아는 시각적 탐구를 하며 주변에 있는 모든 것을 알고 싶어 한다. 호기심에 가득 차 있고 실제로 만져보거나 움직여 보면서 생각하고 상상할 수 있으며 이러한 감각적인 통합을 통한 학습은 인지발달의 필수적 배경이 된다. 여러 감각의 발달은 다양한 개념을 발달시키며 올바른 사고의 영역을 넓히므로 유아기에는 다양한 경험을 제시하고 체험하게 해 주어야 하며 감각할 수 있는 환경을 풍부하게 해 주어야 한다. 여러 자극 중에서도 시각적 환경은 어린이에게 매우 중요하다. 다양하고 풍부한 예술적 환경 속에서 자라는 유아는 훌륭한 인생과 안정된 정서와 차원 높은 감선이 싹트게 된다. 피아제는 어린이의 흥미를 지식구성 과정에서 연료와 같은 것이라고 정의하였으며 인생발달에서 가장 중요한 유아기에 시각적 흥미 속에서 교육을 스스로 이루어 나가게 하기 위해서는 풍부한 시각적 경험을 제공하며 다양한 감각에 접할 환경을 조성하는 것이 무엇보다 중요하다고 정의하였다. 본 연구자는 유아교육을 전공하여 이론과 실습을 병행하는 과정 중 유아기에 환경과 그에 따른 예술적 환경 조성에 대한 중요성을 절실히 체감하고 도자 조형물을 시각적, 조형적, 예술적 감성으로 제작하고자 했다. 아직은 유아를 상대로 한 도자 조형물이 일반화 되어있지 않기 때문에 연구해 보고자 하는 의욕이 생겼고 아울러 유익한 교육적인 요소를 첨가시키면 훌륭한 예술적, 교육적 환경이 조성될 수 있을 것이라는 생각이 연구의 동기가 되었다. 본 연구에서는 유아의 기호에 부합되며 지능, 정서, 상상력 개발이라는 교육적 목적에도 기여할 수 있는 도자조형을 야외라는 공간에 맞추어 표현하고자 했다. 유아들에게 중요한 여러 환경들 중에서도 자연과 어우러지는 야외에서의 교육과 그에 맞는 환경구성 역시 중요하다. 각 도자조형물이 교육적 목적에 부합하고 유아들이 시각적 흥미를 느껴 다가갈 수 있도록 하는데 초점을 맞추었다. 이를 위해 교육기관에서 필요한 교육적 요소를 파악하기위해 조사를 하였고 그에 따른 교육적 목적을 분석하였고 각 공간의 특성에 따른 활동이 자연스럽게 표현 될 수 있는 작품 제작에 중점을 두었다. 또한 도자작품의 특성상 파손될 수 있다는 위험이 있기 때문에 유아의 안전을 위하며 작품은 모두 야외에 전시하여 유아들이 실내에서보다 주의를 기울이며 관찰하고 감상할 수 있도록 한다. 유아의 손이 닿지 않는 외벽이나 높이에 전시하거나 부피감이 있는 것들은 바닥에 전시하여 안전상의 위험을 예방하도록 한다. 유아들의 발달에 가장 효율적인 방법은 흥미위주의 놀이 학습이기에 유아들의 흥미를 유발시키기 위해서 감각을 자극할 수 있는 조형물을 만드는데 그 목적을 두었으며 일상생활 속에서 환경을 통한 자연스러운 자극을 주고자 했다. 그 중 가장 큰 집중의 효과를 거둘 수 있는 시각적인 부분을 자극하기 위하여 유아들의 눈높이에 맞추어 형태와 색감을 표현하고자했다. 작품의 조형과정에서는 각 영역에 맞는 학습내용 중 작업에 모티브가 될 만한 요소나 교육과정을 뽑아 형태에 응용하여 설치, 조형작품을 제작하였다. 제작 방법으로는 보다 자유롭고 유기적인 형태의 표현을 위하여 가압, 코일링, 판성형 등 다양한 방법으로 성형기법을 활용하였다. 태토는 제작이 용이한 석기질 점토를 이용하였다. 색화장토로 유아들의 눈높이에 맞춘 다양한 색감을 표현하였고 유약은 투명유로 시유를 하거나 손으로 만졌을 때 촉감이 더 거칠게 와 닿을 수 있도록 무유로 하였다. 소성은 0.5㎥ 가스가마에서 800℃까지 1차 소성 후, 2차 소성은 동일한 가마에서 1250℃를 마침 온도로 12시간 동안 산화염 소성 후, 동일한 가마에서 1250℃를 마침온도로 3차 소성하였다. 본 연구를 통해 인간이 발달하는 과정과 그 과정에 따른 발달 과업으로 인해 유아기의 중요성을 알아보았으며 유아의 전인적 발달과 환경에 대한 개연성을 알아보았다. 또한 교육목적에 따른 다양한 매체를 통해 유아들의 감각을 자극 할 수 있는 환경 조성의 필연적 관계에 따라 도자조형을 통한 다양한 시각적 환경 조성 개발에 중점을 두었고 도자 조형을 통한 환경 조성의 가능성에 대해 연구 할 수 있는 계기가 되었다.;Early childhood is the period of the cornerstone in the human development stages. In this period, physical, social, cognitive, and linguistic development is rapidly made, and experience or growth in this period becomes the basis of life. Several scholars maintain that the formation of human personality is established before the age of 5 and during the early childhood between aged 0~8, 80% of intelligence was formed with the rapid growth. Therefore, they define that early childhood is the critical period to learn basic developmental tasks, necessary for human growth. If growth development is not appropriate in this period, it is difficult to compensate or correct their deficiency later. In addition, this deficiency can cause developmental disability after being accumulated. In addition, infants want to know everything around them and make a visual exploration. They are full of curiosity, and think and imagine by touching and moving objects in actuality. Learning through such sensual integration is the required background for cognitive development. The development of several senses is connected to the development of various concepts and broaden the realm of right thinking. Therefore, a wide range of experience should be given to the early childhood. In particular, visual environment in several stimulations, is essential for infants. Children who grow under affluent artistic environment can enjoy wonderful life, stable sensibility, and higher level of sentiments. Piaget defined that children's interest in the process of composing knowledge is compared to the fuel. To educate infants, which is the most important period in life, affluent visual experience should be given to children and the environment, in which various senses are encountered, should be created. While studying early childhood education and combining theory and practice, this researcher realized the importance of the creation of artistic environment. For this reason, it tried to produce ceramic sculpture based on a visual, figurative, and artistic sense. Sine ceramic sculptures aiming at early children have not been generalized yet, the will to study and the belief that excellent artistic and educational environment can be created became motives in this research by adding useful educational factors. This research intents to create ceramic sculptures, corresponding to the open space, which can contribute to educational purposes in terms of the development of intelligence, emotion, and imagination of early children as well as the taste of early children. Among several environmental factors, education in open space, harmonizing nature, and the composition of corresponding environment is important. It focused on the creation of each ceramic sculpture, attracting the visual interest of early children as well as the suitability of educational purpose. To identify educational factors, necessary for educational institutions, this research conducted an investigation and analyzed educational purposes. In addition, it put the focus on work production for the natural expression of activities in accordance with the characteristics of each space. Since there is a risk of being damage, all works were planned to be exhibited in open space for the safety and careful observation of early children rather than indoors. The things that are out of children's reach or exhibited in the outer wall or heavy things should be exhibited on the ground for the prevention of danger in terms of safety. Since the effective method for the development of early children is interest-oriented play learning, it puts the purpose in creating sculpture, which can stimulate a sense to attract the interest of early children and give the natural stimulation through environment in daily living. In particular, it tries to express forms and color senses, which are fit for the level of early children's eyes to stimulate visual part, which can gain the effect of the greatest concentration. In the formative process of the work, factor or educational process, which can be a motif in learning contents in accordance with each realm, were selected in order to apply, install, and produce figurative works. In order to express more freely and organic forms, various moulding techniques such as pressurization, coiling, and plate molding were used. Stoneware clay, which is easy for producing, was used. Various colors, which correspond to the children's level of eyes, were expressed. In terms of glazing, transparent glaze or non-glazing was used for the tougher touch by hand. The first firing was made up to the temperature of 800℃ in the 0.5㎥ gas kiln, and the second firing was made at a temperature of 1250℃ in the same kiln with finishing temperature. After oxidation firing for 12 hours, the third firing was made with the finishing temperature of 1250℃ in the same kiln. This research explored the importance of early childhood period in the process of human development and development achievement in accordance with the process, and it examined environmental probability in the holistic development of early children. In addition, it focused on the development of the creation of various visual environments through ceramic sculptures according to the inevitable relationships between various media in accordance with educational purposes and environment, stimulating the senses of early children, and became the momentum to study the possibilities of environment creation through ceramic sculptures.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 A. 연구의 동기 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 2 II. 유아의 발달과 시지각 특성 4 A. 유아기 발달의 특징과 그 중요성 4 B. 유아의 시지각 특성 6 Ⅲ. 유아의 발달과 환경 9 A. 환경이 유아에게 미치는 영향 9 B. 도자 조형물을 통한 입체적 환경의 교육적 효과 10 Ⅳ. 유아를 대상으로 한 조형 작품사례 연구 12 Ⅴ. 유아를 대상으로 설문지 분석 19 A. 설문지 구성 19 B. 설문지 분석 19 C. 분석결과 23 Ⅵ. 작품 제작 및 해석 24 A. 디자인 및 조형과정 24 B. 제작과정 41 C. 작품해석 45 Ⅶ. 결론 69 참고문헌 71 부록 설문지 73 ABSTRACT 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent10730534 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title유아를 위한 환경 도자조형 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle교육적 공간을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on the Environmental Ceramic Sculptures for Early Children : Centering around Education Space-
dc.creator.othernameChoi, Yoon Ha-
dc.format.pagexii, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 공예학부도자예술전공-
dc.date.awarded2011. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE