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dc.contributor.advisor박성은-
dc.contributor.author송지민-
dc.creator송지민-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:06Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000069917-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/189400-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000069917-
dc.description.abstract본 논문은 15세기 피렌체 조각가 로렌초 기베르티(Lorenzo Ghiberti, 1378-1455)가 제작한 <천국의 문(The Gates of the Paradise)>에 대한 연구이다. 사회, 경제사적 관점에서 <천국의 문>의 도상과 형식을 분석하여 그것이 어떻게 당시 피렌체 사회의 정치, 종교 그리고 예술적 정보를 총체적으로 시민들에게 전달하는 대중매체의 역할을 하였는지를 살펴보는 것을 그 목적으로 하고 있다. 1425-1452년 사이에 제작된 <천국의 문>은 피렌체의 산 지오바니 세례당의 동쪽 문으로, 당시 종교 중심 사회였던 피렌체 도시 중앙에 위치하고 있다. 이런 공공장소에 설치된 금도금된 청동문은 피렌체 시민들에게 당시 사회의 정보를 전달하는 도구로서 매우 효과적이었다. <천국의 문>의 후원자는 이러한 문의 대중 매체적 속성을 이용하여 자신들이 새롭게 획득한 정치권력과 부(富)를 과시하기 위하여 <천국의 문>을 적극적인 매체로 활용한 것이다. 특히 <천국의 문>의 도상과 내용은 후원자와 밀접한 관계에 있다. 후원자는 제작자 선정과 도상 내용을 제안하는 것에서부터 제작비를 지원하는 데에까지 참여하였기 때문이다. <천국의 문>은 칼리말라 길드가 후원하였는데, 이 길드는 피렌체 최대 상공업 길드로서 피렌체 정부 역할도 동시에 역임했던 것이 커다란 특징이다. 칼리말라 길드는 피렌체 공화국의 대변자로서 당시 혼란한 국내외 상황을 암시하는 도상을 제안하였다. 즉 <천국의 문>은 구약을 출처로 하는 <천지창조>, <카인과 아벨>, <노아>, <아브라함>, <이삭>, <요셉>, <모세>, <여호수아>, <다윗> 과 <솔로몬 왕> 등 ‘구원’과 관련된 도상으로 구성되어 있는데 이는 대내외적으로 혼란하던 피렌체 시민들에게 구원의 메시지를 전달하고자 한 것이다. 기베르티의 자연주의 양식의 부조(relief)는 원근법과 양감의 추구를 통해 이와 같은 메시지를 보다 효과적으로 피렌체 시민들에게 전달할 수 있게 해 주었다. 중앙 광장에 위치한 <천국의 문>에 현실적인 공간이 재현되면서 그 대중매체로서의 효과는 극대화된 것이다. 강력한 대중매체인 <천국의 문> 도상에는 이처럼 후원자였던 칼리말라 길드의 메시지와 피렌체 공화국의 모습이 나타나 있다. 예를 들면 1439년 피렌체 공의회를 통해 동방 교회와의 종교적 통합을 염원하던 교황청과 피렌체 공화정부의 노력은 솔로몬 왕과 시바 여왕의 만남으로 표현되어 있는 한편, 그리스 정교 성경을 토대로 한 구약의 성경을 통하여 동방교회와의 관련성을 보여주고 있다. 정치, 경제적 관점에서는 무엇보다도 당시 피렌체 사회를 장악하였던 칼리말라 길드의 정치권력과 그 원천인 경제적 부유함이 표출되어 있다. 그것은 가로 2 미터 세로 5 미터의 금도금된 청동 문으로 막대한 비용이 드는 프로젝트로 외적, 내적으로 후원자의 정치, 경제적 능력을 대변하는 것이며, 이는 문을 제작하는 전체적인 과정에서 고스란히 드러난다. 또한 예술가의 사회적 지위 상승이라는 관점에서 <천국의 문>의 조각가 기베르티는 후원자의 효과적인 대중매체를 완성시킨 성공한 예술가로서 평가되었고, 이는 기베르티의 <천국의 문>에 나타난 자신의 초상 조각으로 나타나 있다. 이처럼 산 지오바니 세례당의 <천국의 문>은 구원의 메시지를 사실적인 조각에 담음으로써 대중매체로서 기능을 극대화 시킬 수 있었고, 여기에는 15세기 피렌체 공화국의 사회모습이 고스란히 반영되어 있다. 따라서 본고는 경제, 사회사적 관점에서 기성 연구자들이 간과하였던 <천국의 문>에 대한 도상, 형식 분석을 통해 <천국의 문>의 대중매체로서 기능을 부각시켰다는 점에 그 의의가 있다.;This study examines <The Gates of Paradise> produced by a Florence sculptor Lorenzo Ghiberti (1378-1455) in the 15th century. In socioeconomic view, the plans and shapes of <the Gates of Paradise> are analyzed to examine how they played the role of mass media to deliver the political, religious, an artistic information to the citizens in a systematic way. <The Gates of Paradise> was produced during 1425-1452 as the eastern door of the San Giovanni Baptistery in Florence and is located in the center of the city of Florence, which was a religious society. The gold plated bronze door in a public place was very effective as a tool to deliver the social information for the people in Florence. The supporters of <The Gates of Paradise> utilized <the Gates of Paradise> as an active medium by using the mass media characteristics to flaunt the newly acquired political power and wealth. Especially, the plans and contents of <the Gates of Paradise> are closely related to the patronage. The patrons not only participated in selecting the producer and suggesting the picture contents, but also provided production costs. <The Gates of Paradise> was made by Calimala Guild, which was the largest commercial guild in Florence that also played the role of the government in Florence. Calimala Guild was the representative of the Republic of Florence and suggested the design that implied the chaotic domestic situations. In other words, <the Gates of Paradise> is comprised of the contents related to “salvation” such as <the Creation>, <Cain and Abel>, <Noah>, <Abraham>, <Isaac>, <Joseph>, <Joshua>, <David>, and <King Solomon>, which attempted to send a message of salvation to the citizens of Florence who were confused in many situations. The natural relief of Ghiberti allowed the message to be delivered to the citizens more effectively through the perspective drawing and the sense of volume. As a realistic space was realized on <The Gates of Paradise> in the central square, the effect as a mass medium was maximized. In the design of <The Gates of Paradise> as a strong mass media, there is a message from Calimala Guild and the appearance of the Republic of Florence. For example, the efforts of the Pope and the Republic of Florence that attempted a religious unification with the Eastern Church through the Council of Florence in 1439 is portrayed as the meeting of King Solomon and Queen Shiva while showing the relevance to the Eastern Church through the Old Testament Bible based on Greek Orthodox Bible. In the political and economic aspect, the political power of Calimala Guild and its founding economic wealth that dominated the Florentine society. This is a massive project that cost an astronomical amount of money for a gold plated door that is 2 meters wide and 5 meters tall, which speaks for the political and economic abilities of the patron and shows throughout the production process. In addition, the perspective of social rise of an artist, the sculptor of <The Gates of Paradise>, Ghiberti was evaluated to be a successful artist who completed an effective mass medium for the patron, which is shown in his own sculpture in Ghiberti’s <The Gates of Paradise>. Therefore, <The Gates of Paradise> in San Giovanni Baptistery could maximize the function as a mass medium by putting the message of salvation in realistic sculptures, which reflected the social appearances of 15th century Republic of Florence. Therefore, this study shows its meaning in bringing up the function of mass median <The Gates of Paradise> through an analysis of design and shapes that have been overlooked from previous studies in economic and social perspective.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 15세기 피렌체의 사회적 배경 9 A. 시민 세력의 태동과 성장 9 B. 상공업 길드의 예술 후원 15 III. <천국의 문>의 후원자와 도상 23 A. 칼리말라 길드와 후원 23 B. <천국의 문>의 내용과 구원 27 C. <천국의 문>의 형식과 사실주의 30 IV. <천국의 문>의 대중 매체적 기능 39 A. 교회사의 시각적 홍보 39 B. 정치적 권력과 경제적 부의 과시 46 C. 예술가의 사회적 위상 54 V. 결론 60 참고문헌 63 도판목록 72 도 판 76 부 록 109 Abstract 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent24577851 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title15세기 피렌체 산 지오바니 세례당의 <천국의 문> 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle대중매체적 성격을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on <The Gates of Paradise> of the San Giovanni Baptistery, Florence-
dc.creator.othernameSong, Ji Min-
dc.format.pagevi, 111 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 미술사학과-
dc.date.awarded2012. 2-
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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