View : 622 Download: 0

중학생의 의사소통능력 실태와 과학학업성취도와의 상관관계 분석

Title
중학생의 의사소통능력 실태와 과학학업성취도와의 상관관계 분석
Other Titles
A Survey on Middle School Student's Communication Ability
Authors
최수진
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
As having a sociocultural context, scientific knowledge is socially constructed, validated, and communicated with their classroom's authority peer and teacher. Students are to adopt scientific ways of knowing, then intervention and negotiation with an authority and then internalization by itself. Here, the critical feature is the social interaction that is often centrally mediated by oral language. So, communication ability is very important by internalization of scientific knowledge. This study has a purpose for providing basic data necessary for contributing to quality education through investigating on normal students and gifted students of communication ability. Participants of this study were 391 normal middle school students, 57 gifted students responded to the survey. The result of the survey was analyzed by descriptive statistics, one-way ANOVA, two-way ANOVA, Scheffé post hoc test, t-test, multiple regression and Pearson correlation assay with SPSS 15.0. The result of the research are as follows: First, the average of communication ability was M=3.10. The score of student's communication ability was significant difference by their grade and gender. By gender, girls communication ability are higher than those of boy's(p<.05). Second, the competency of communication ability was shown in the following order : perceiving competency (M=3.26), self-presentation competency (M=3.15), coding competency(M=3.08), planning competency(M=3.03), adapting competency(M=3.00). Competency of communication ability was a significant difference by their grade(p<.05). Communication ability of coding competency was a significant difference by their gender(p<.05). Third, gifted students score(M=3.53) of communication ability was higher than normal students score(M=3.10) of communication ability. The score of gifted student's and normal students communication ability was significant difference(p<.01). Forth, after checking the correlation between communication ability and science achievement, the result was a significant positive correlation between these two areas(p<.01). Given the result of this survey, researchers and science educators will be in a better position to ensure that pedagogical efforts in communication ability as scientific knowledge learning class. Communication ability was significant difference by gender, correlation between science achievement. According to grouping by students were assigned heterogeneous group by gender and science achievement.;과학지식은 사회적 속성을 바탕으로 교사나 동료 학습자와의 사회적 상호작용을 통해 사회적 합의를 이루고, 합의된 지식을 개인이 내적으로 재구성하여 내면화한다. 사회적 상호작용은 언어를 주된 매개로 하여 일어나는 활동이므로, 의사소통능력은 과학지식을 내면화하는 과정에서 매우 중요하다. 본 연구는 중학교 일반학생과 영재의 의사소통능력에 대한 실태조사를 바탕으로 중학생의 의사소통능력과 특성에 대한 이해를 증진시키고 의사소통능력을 향상시킬 수 있는 교수학습 전략 연구의 개발을 위한 기초자료제공에 목적이 있다. 본 연구는 서울시 서대문구에 위치하고 있는 A중학교 391명, 서대문구 A대학 소속 영재 57명을 포함하여 총448명을 대상으로 설문조사하였다. 수집된 자료는 SPSS win 15.0 프로그램을 사용하여 기술통계, one-way ANOVA, two-way ANOVA, t-test, 선형 회기분석, 피어슨 상관분석을 실시하였으며, 사후검증 방법으로 Scheffe's post hoc test를 실시하였다. 본 연구의 분석 결과 및 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학생의 의사소통능력은 3.10점으로 나타났으며, 의사소통능력은 학년이 높아짐에 따라 높게 나타났고(p<.01), 여학생의 의사소통능력이 남학생의 의사소통능력보다 높게 나타났다(p<.05). 둘째, 중학생의 의사소통능력요소는 해석능력(3.26점)과 자기제시능력(3.15점), 메시지 전환능력(3.08점), 목표설정능력(3.03점), 역할수행능력(3.00점) 순으로 나타났다. 셋째, 중학교 일반학생과 영재학생의 의사소통능력을 비교한 결과 영재학생의 의사소통능력의 평균은 3.53점으로 일반학생의 의사소통능력 평균인 3.10점보다 높게 나타났으며, 특히 의사소통능력요소 중 해석능력, 자기제시능력, 목표설정능력, 메시지 전환능력에서 높게 나타났다(p<.01). 넷째, 의사소통능력과 과학학업성취도와의 상관관계를 분석한 결과, 의사소통능력과 과학학업성취도는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다(p<.01). 따라서 의사소통능력의 수준을 높여주는 과학 수업 환경의 제공은 중학생들의 과학 성취도 향상에 기여할 수 있을 것으로 판단된다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE